TIFF 2013 in cifre
O ediție efervescentă, cu 10 zile pline de proiecții, concerte, expoziții și dezbateri, s-a încheiat duminică, 9 iunie, la Cluj-Napoca. Festivalul Internațional de Film Transilvania a umplut din nou sălile de cinema și a încântat publicul și invitații.
Aproape 400 de proiecții au adus peste 62.000 de spectatori plătitori la filme. Numărul total de spectatori prezenți - în afara proiecțiilor cu bilet - și la alte evenimente TIFF (workshopuri, prezentări, concerte și proiecții gratuite) și care au frecventat zilnic locațiile principale în aer liber ale festivalului (Casa TIFF, Piața Unirii, Muzeul de Artă, Castelul Banffy de la Bonțida, Open Air Mănăștur) depășește însă 120.000, pe durata celor 10 zile de festival. Pe lângă clujeni, formularele completate la ieșirea din săli arată că TIFF-ul a atras mulți cinefili din alte orașe ale țării: București, Bistrița, Dej, Turda, Oradea, Sibiu, Arad, Târgu Mureș sau Sfîntu Gheorghe.
Selecția realizată de directorul artistic Mihai Chirilov a cuprins 190 de filme – dintre care 155 de lungmetraje - din 53 de țări. Ca în fiecare an, TIFF-ul aduce la Cluj câteva dintre cele mai importante nume din industria filmului și presă de specialitate, 1233 de invitați și jurnaliști români și străini primind acreditare la festival.
Platforma online www.tiff.ro, updatată permanent cu ultimele noutăți și galerii multimedia, a fost accesată de 43.251 de vizitatori unici, în cele 10 zile de festival, 41% dintre ei fiind noi. Din cele 85.980 de accesări, aproximativ 10% au fost de pe telefonul mobil, cele mai des vizitate pagini fiind Program și Filme. Cei mai mulți au accesat site-ul din România, iar restul din Marea Britanie, Germania, Statele Unite, Ungaria, Franța, Italia, Olanda sau Austria. Pagina oficială de Facebook a TIFF a primit peste 5000 de fani noi în perioada festivalului, ajungând în acest moment la peste 33 600. Numărul de like-uri la postările echipei festivalului a depășit 16.500, iar cel de comentarii – 320.
405 voluntari au grijă ca ediția de anul acesta să fie cât mai bine organizată și mai plăcută pentru spectatori și invitați. În efortul organizatorilor de a implica și oameni cu mai multă experiență, pe lângă studenți și liceeni, cel mai matur dintre voluntarii cooptați anul acesta în echipa TIFF a avut 69 ani.
„Screen International”, una dintre cele mai importante publicații din industria filmului, scria recent despre palmaresul festivalului și influența pe care TIFF-ul o are asupra dezvoltării orașului. Primăria Cluj-Napoca este prima autoritate locală din România care susține financiar digitalizarea unui cinematograf – Cinema Victoria, una dintre locațiile TIFF. „Mai mult, orașul – cel de-al doilea ca mărime din România, după București, va deveni un centru al producției audiovizuale prin dezvoltarea Centrului Regional pentru Industrii Creative (cunoscut drept „Buftea de Cluj” – n.n.) cu finanțare prin fondurile de dezvoltare europene”, se arată în articol.
Primirea echipei, sălile pline și atmosfera din timpul festivalului i-a impresionat pe invitații speciali ai TIFF. „Am petrecut doar trei zile aici, dar au fost trei zile foarte fericite. Am descoperit că România nu e atât de departe de Cehia, cum pare pe hartă. Mi-am dat seama că suntem mult mai apropiați decât mi-am închipuit. Am călătorit în foarte multe țări, dar aici m-am simțit fericit. M-a emoționat foarte mult numărul de spectatori de la filmul meu, un film deja vechi. M-am simțit răsfățat la TIFF”, a spus Jiří Menzel, distins cu Premiul pentru întreaga carieră la TIFF.
„Este prima dată când vin aici. E dificil să vii aici după Cannes, dar sunt foarte fericit să fiu aici pentru că e multă energie și un public tânăr numeros. De asemenea, toată lumea se bucură că realizatorii de film fac Q&A-uri minunate, mult mai lungi decât în alte părți. Festivalul acesta e foarte democratic. Poți să vezi regizori faimoși bând o bere cu spectatorii”, a declarat Frédéric Boyer, directorul Festivalului de Film de la Tribeca și membru al juriului Competiției.
„Pentru mine, e uimitor să văd că lunea, la ora 15.00, sunt atât de mulți spectatori în cinematografe. Cred că de aceea există acest festival”, a spus regizorul György Pálfi (Taxidermia), membru al juriului.
„Am făcut parte și din juriul unor festivaluri mari, precum cel de la Cannes, de la Veneția sau Berlin, dar filmele nu au fost așa de bine alese ca la TIFF. Aici competiția este foarte puternică, iar filmele sunt mai bine alese decât la competițiile mai mari” – Lynda Myles, producătoare britanică, fost director al Festivalului Internațional de Film de la Edinburgh, membră a juriului TIFF 2013.
Jay Weissberg, critic de film al celebrei publicații americane „Variety”, a declarat, citat de Digi24, că „Acest festival este unul dintre cele mai importante din circuitul festivalier. Eu merg la unul sau două festivaluri de film în fiecare lună, pe tot parcursul anului. Întotdeauna am spus că TIFF-ul este locul în care de, cel puțin 2-3 ori în timpul festivalului, sunt treaz când răsare soarele, pentru că stau într-o cafenea vorbind cu colegi și prieteni. Este un sentiment frumos, este ceea ce ar trebui să fie de fapt cinematografia, este ceea ce de fapt ar trebui să fie un festival de film”.
TIFF Sibiu va avea loc între 19 și 23 iunie, iar TIFF Miercurea Ciuc, între 26 și 30 iunie.
Galeria video TIFF: http://www.youtube.com/user/TIFFteam
Galerii foto: http://tiff.ro/multimedia/galerie_foto
Facebook: TransilvaniaIFF
Twitter: #TIFF2013
Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).
Cu sprijinul: Ministerului Culturii, Centrului Național al Cinematografiei, Programului Media al Uniunii Europene, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Consiliului Judeţean Cluj, Institutului Cultural Român
Prezentat de: Ursus
Partener: Vodafone România
Sponsor principal: BCR
Mașina oficială: Mercedes Benz
Sponsori: Mastercard, TNT, JTI, Electrogrup, Terapia Ranbaxy, TenarisSilcotub, Energobit, HBO, Nikon, Optical Disc Solutions, Jameson, Aqua Carpatica, Napoca, E-Boda, Microsoft, PMA Invest, GPV Romania
Partener tehnic: BenQ
Partener tehnologic: Brinel
Partener de promovare: Vitrina Advertising
Cu sprijinul: Trend Communication
Co-producători: TVR, TVR Cluj
Susținut de: Intact Media Group
Recomandat de: Europa FM
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu