Vernisaj: joi, 5 martie, 19.00
Perioada: 5 martie – 24 mai, 2015
Artiști: Simion
Cernica, Claudiu Cobilanschi, Ion Dumitrescu & Florin Flueraș, Paul
Dunca & Ștefan Tiron & Mihai Lukacs, Alex Fifea & Cătălin
Rulea & David Schwartz, Irina Gheorghe, Ivana Mladenovic, Zamir
Suleymanov, Iulia Toma
Selecție realizată de Mona Vătămanu & Florin Tudor
Discuție cu Ion Dumitrescu și Florin Flueraș
Joi, 5 martie, 18.00
Spectacol “Voi n-ați văzut nimic!”
Alex Fifea, Cătălin Rulea, David Schwartz
Sâmbătă, 7 martie, 19.30
Duminică, 8 martie, 19.30
La această ediție a expozițiilor generate de open call-ul adresat artiștilor emergenți, Salonul de proiecte i-a invitat pe Mona Vătămanu și Florin Tudor să realizeze selecția proiectelor ce au fost produse cu această ocazie. Lucrarea artistului Zamir Suleymanov
(Azerbaijan) a fost aleasă de Vătămanu și Tudor pentru a-i ghida în
procesul de selecție. Filmul lui Suleymanov reprezintă elementul
coagulant al întregii expoziții care chestionează din mai multe
perspective continuitatea dintre cinema/film și realitate. Filmând
activitățile care se petrec într-un fost cinematograf transformat în
“playground” pentru tineri a căror viață pare că se consumă acolo,
artistul face vizibil faptul că spațiul cinema-ului – locul unde se întâmplă toate aceste lucruri –
este invadat de realitate. Prin extensie, spațiul expoziției e unul în
care spărturile în realitate devin vizibile, însumând multiple
incursiuni în zone ale excluziunii sociale sau formulând propuneri
pentru a transforma datele imediate ale realității.
Ion Dumitrescu și Florin Flueraș prezintă o înregistrare a unei acțiuni colective petrecute pe 1 decembrie 2010 la mall-ul AFI
Palace Cotroceni din București, o infiltrare subversivă în interiorul
regimului spectacular ce caracterizează existența actuală, aflată
sub semnul capitalismului agresiv, urmărind să scurtcircuiteze temporar
și să forțeze o reflecție asupra a ceea ce “scenele” sau realitățile respective presupun. Decizia de arăta acțiunea de la mall
sub forma unui film ridică întrebări cu privire la limitele conceptului
de post-spectacol, generând o discuție cu publicul ce este programată
înaintea vernisajului. Trecând de la spectacolul prilejuit de ziua
națională la spectacolul de tip religios, colectivul format din Paul Dunca, Mihai Lukacs și Ștefan Tiron
imaginează o “enorie a exclușilor” care, în viziunea lor, dezvăluie și
include limitele de gen și sexualitate din filozofia și practica
religiei. Această “parohie” propune o serie de ritualuri ce se vor
desfășura pe întreaga perioadă de vizitare a expoziției. Contribuția lui
David Schwartz, concepută împreună cu Alex Fifea și Cătălin Rulea,
aduce în atenție practicile unei alte instituții a statului, poliția,
practici care devin uneori abuzive față de persoanele vulnerabile din
punct de vedere etnic sau social. Pornind de la cazul lui Daniel
Dumitrache, ucis în interiorul unei secții de poliție, ei construiesc un
spectacol bazat pe ficționalizarea materialelor documentare arhivate de
ei în procesul de cercetare. În cadrul unui film-eseu cu tentă
autobiografică, Iulia Toma înscenează un performance
pornind de la un ritual pe care tatăl ei, plutonier în armată, îl
exersa cu scrupulozitate. Ea deplasează critica instituțiilor prezentă
în proiectele anterioare înspre o zonă subiectivă. Figura masculină,
dominantă în registrul public și instituțional, e absentă, aproape
invizibilă în viața de familie. Viziunea subiectivă și reflecția asupra
trecutului se regăsesc și în eseul documentar al lui Claudiu Cobilanschi
care abordează istoria recentă a serelor și pepinierelor strategice din
jurul Bucureștiului, proiectate în timpul comunismului, distruse și
acaparate în prezent de vegetație sălbatică și mormane de reziduuri.
Pentru Irina Gheorghe, știința și tehnologia, pioni
importanți ai utopiei socialiste, devin materie pentru un studiu
paraștiințific care se plasează la granițele dintre științele exacte și
zonele neclare în care acestea sunt invadate de inexact, necunoscut și
iraţional.
Deși
par că formează un corpus eterogen, traversat de diverse tipuri de
subiecte și practici artistice, proiectele selectate de Mona Vătămanu și
Florin Tudor sunt unite de atenția critică îndreptată asupra
contextului social. Un alt exemplu în această direcție este lucrarea lui
Simion Cernica ce captează momente de repaos ale unor
muncitori care își desfășoară activitatea în condiții de precaritate,
momente ce sunt percepute ca ritual colectiv. Dacă Cernica face apel la o
estetică low-budget și filmează pe ascuns, de la distanță, Ivana Mladenovic
își extrage subiectul din mediul social, creând un moment pur
spectacular, cinematic. Personajul din filmul ei, Miss Piranda 2011, e
filmat într-o ipostază teatrală, într-o singură secvenţă prelungită în
care seducţia se manifestă pentru un privitor nevăzut. Navigând prin
lumea zgomotoasă şi plină de libido a manelelor, strategia personajului e
să se ascundă expunându-se, iar filmul exacerbează tocmai acest
paradox. Ideea de ascuns/vizibil reprezintă de altfel o trăsătură
definitorie și pentru celelalte intervenții din expoziție care activează
o serie de probleme subterane ce scapă percepției dominante asupra
spațiului social și discursului public.
Acest proiect este sprijinit de ERSTE Foundation.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu