Așa cum indică și numele festivalului, lumea este una singură
pentru toți, dar diferențele de venit, de educație, de cultură sau de
mentalitate ne pot uneori da impresia, când îi privim pe ceilalți, că
luăm contact cu o realitate paralelă cu a noastră. Pentru a media
această întâlnire, majoritatea proiecțiilor din ediția a treisprezecea,
care se va desfășura între 20 și 29 martie, vor fi urmate de
tradiționalele discuții cu cineaștii și cu specialiști care activează în
domeniile discutate în filmele respective, dar și de evenimente de
amploare menite să deschidă perspective și să inspire idei care să
rămână în mințile spectatorilor mult după terminarea festivalului.
Ediția de anul acesta se va deosebi de cele precedente prin accentul
deosebit care va cădea pe rolul pe care îl joacă genul documentar în
reînnoirea limbajului cinematografic, în contextul în care imaginea nu
mai este deloc percepută ca fiind reflecția obiectivă a realității. În
acest punct de cotitură nu doar a filmului documentar, ci și a
capacității de a informa și de a face auzită o părere echilibrată în
epoca fake news-urilor, apar în locuri neașteptate oaze de analiză, de
expresie și de creație liberă. Seria de zece episoade „Le Village” („Satul”), a cineastei franceze Claire Simon, surprinde, pe parcursul a mai multor ani, eforturile lui Jean-Marie Barbe
și ale colegilor lui din Lussas, de a construi în acest minuscul sat
din Franța un astfel de paradis dedicat filmului documentar. Inspirați
de energia și de aspirațiile protagoniștilor, ne propunem să amenajăm și
noi un spațiu privilegiat de discuție și de schimb de experiențe la
UNATC. Timp de două zile întregi, joi, 26 martie, și vineri, 27 martie,
din primele ore ale dimineții și până seara, la UNATC vom prezenta
episoadele seriei „Le Village”, iar ulterior vom reflecta cu toții, de
la egal la egal, nu doar Claire Simon, Jean-Marie Barbe
și mulți alți invitați ai festivalului, ci și profesori, doctoranzi și,
sperăm, cât mai mulți studenți și cinefili, la viitorul filmului
documentar și la conceptul de universitate deschisă atât la absorbția de
idei inovatoare, cât și de oameni provenind din medii sociale și
culturale cât mai variate.
Bilete aici
Aceeași preocupare se va afla și în centrul dezbaterii Kinedok din acest
an, dar subiectul va fi mai restrâns și mai aplicat: va viza mai ales
creșterea impactului proiecțiilor de filme documentare în comunitățile
din întreaga țară. Se știe că România are o infrastructură
cinematografică dezastruoasă, dar dincolo de această constatare trebuie
căutate mijloace mai neconvenționale pentru a răspândi filmul dincolo de
granițele celor câteva centre culturale ale țării. Vom căuta idei
pornind de la experiența și practicile invitaților Zuzana Rubešová, coordonatorul echipei KineDok de la Institute of Documentary Film din Cehia, Ondřej Kamenický, directorul Festivalului Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Praga și Mehelli Modi,
fondatorul companiei de distribuție Second Run, care promovează filmele
unor cineaști clasici sau contemporani din întreaga lume, printre care
se numără Apichatpong Weerasethakul, Miklós Jancsó, Pedro Costa, Kazuo
Hara sau Cristi Puiu.
Bilete aici
Un exemplu de cinema inclusiv, care merge în întâmpinarea unor persoane
care nu fac parte din păturile sociale cărora se adresează în general
documentarul de artă este „Un film dramatique” al lui Eric Baudelaire.
Filmat pe parcursul a trei ani în sânul unei clase de elevi dintr-o
școală din suburbiile Parisului, acesta oferă o perspectivă
îmbucurătoare asupra beneficiilor autoreprezentării și ale educației
cinematografice prin practică directă. Pe data de 25 martie va avea loc un masterclass de montaj cu Éric Baudelaire, Claire Atherton (realizatoarea montajului) și David Pop
(unul dintre copiii din film, de origine română). Vom încerca să aflăm,
împreună cu invitații noștri, cum au făcut posibilă realizarea acestui
proiect neobișnuit și de ce nu se întâmplă mai des ca cinemaul să fie o
întreprindere colectivă în adevăratul sens al cuvântului.
Bilete aici
Dar filmul nu este în toate circumstanțele un mediu în care expresia sinelui se poate manifesta liber. Dovadă stau filmele lui Petre Sirin,
dedicate artelor sau istoriei, și care nu lasă să filtreze nimic din
experiența cineastului de a fi fost homosexual sub regimul comunist.
Dacă problema discriminării minoritățolor sexuale capătă treptat
vizibilitatea cuvenită, istoria respectivelor comunități și mai ales
modul în care membrii lor au reușit să facă față dictaturii și asprelor
sale pedepse rămân prea puțin cunoscute. Sâmbătă 28 martie, la Centru Ceh, îl vom redescoperi pe artistul Sirin prin intermediul a două filme documentare realizate de acesta - „Cetatea Neamțului” (1958) și „Letopisețul de Piatră al Dobrogei” (1962) - și ulterior, alături de invitații noștri - Alexandru Lupescu (partenerul său de viață), Florin Buhuceanu (activist pentru drepturile omului) și istoricul de film Bujor Rîpeanu
- vom explora dimensiunea politică a vieții lui private, cât și momente
ale istoriei și culturii gay în contrapunct cu represiunea
polițienească încheiată abia la finele anului 2002.
Bilete aici
După treizeci de ani de libertate și mai bine de un secol și jumătate de
la desființarea robiei, o altă barieră a fost dărâmată: cei care și-au
eliberat mintea de stigmata față de romi i-au depășit ca pondere pe cei
care încă nu îi acceptă ca egali în societate. Întreaga ediție din acest
an a festivalului se va afla sub semnul acestei victorii. Pentru a o
saluta, dar și pentru a analiza în ce fel se vor resimți efectele ei și
care sunt următorii pași pentru ca evoluția să nu se oprească aici, vom
organiza sâmbătă 21 martie o dezbatere intitulată „Ce ne facem când reușim?”. La aceasta vor participa activistul și scriitorul Vasile Ionescu, președintele IRES Prof. univ. dr. Vasile Dâncu, președinta asociației E-Romnja și editor al colecției de eseuri și cercetări „Problema românească - o analiză a rasismului" Carmen Gheorghe, directorul fundației Agenția de Dezvoltare Împreună Gelu Duminică, Prof. univ. dr. Cosima Rughiniș, profesor la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și, prin Skype, Magda Matache, directoarea Programului de Studii Rome în cadrul Universității Harvard. Discuția va fi moderată de jurnalistul Mircea Toma.
Bilete aici
Rămânând la statistici, dar de data aceasta la unele îngrijorătoare, un
sfert din femeile din România declară că au suferit violențe din partea
partenerului, ceea ce ne face să ne întrebăm: De ce este violența
împotriva femeii tolerată, ignorată și, uneori, chiar părintește
promovată în țara noastră? Cum protejează statul român victimele
violenței domestice și în ce fel ultimii 30 de ani au contribuit la
formularea unei legislații care să le ajute să-și refacă viața? Vorbim
despre toate acestea joi, pe 26 martie, la Pavilion 32, cu Giulia Crișan de la fundația ANAIS, cu Carolina Marin de la UNHCR și cu sociologul Oana Băluță, iar discuția va fi moderată de jurnalista Diana Oncioiu. Dezbaterea este organizată de Frontline Club,
promotor al jurnalismului independent și punct de întâlnire între
jurnaliștii români și reprezentanții societății civile dornici să
dezbată pe marginea subiectelor aflate pe agenda publică la nivel
național și internațional.
Bilete aici
De acum înainte, toate biletele la proiecțiile individuale și toate tipurile de abonamente pot fi achiziționate de pe site-ul Eventbook.
Puteți afla toate detaliile privind ediția a 13-a a festivalului -
program complet, informații despre filme, evenimente și invitați - de pe
site-ul acesteia: www.festival-oneworld.ro.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu