Asociația
Forumul Artelor Vizuale, alături de un grup transdisciplinar de artiști
și teoreticieni, în colaborare cu specialiști internaționali din
domeniul digitizării, prezervării și promovării artistice a arhivelor, a
demarat un amplu proiect de cercetare la Marea Neagră, având ca
obiectiv crearea unui Muzeu virtual al Litoralului Românesc.
Antropologi, biologi, filosofi, alături de reprezentanți ai școlilor
superioare de artă sau științe umaniste din București, Cluj, Iași, își
unesc eforturile într-o cercetare care are ca scop cunoașterea și
promovarea litoralului românesc. Proiectul este realizat cu sprijinul
comunității locale de colecționari de artefacte și al organizațiilor
culturale regionale. Pe
termen lung, echipa urmărește ca acest muzeu virtual să capete și un
corp fizic, recontextualizând inițiative precum muzeul de istorie
interbelic înființat de dr. Horia Slobozeanu la Eforie Sud, în propria
casă.
Proiectul
Arhivele Litoralului construiește strat cu strat, în imagini și
narațiuni, așa numitul oraș "Litoral" (Constantin Cioroiu, Ghid sentimental), regiunea
care se întinde de-a lungul țărmului mării și cuprinde viețile
locuitorilor de sezon, dar și ale celor permanenți. În cărțile poștale,
orașul "Litoral" se vede de regulă de la malul mării, o întindere de
nisip cu construcții și oameni echipați după moda timpului lor pentru
băile de aer ori de soare: cu bonete, umbrele de dantelă, costume de mariner,
chimonouri Chio Chio San sau slipuri comuniste de supraelastic. În
măruntaiele vieții cotidiene, intime, de dincolo de cărți poștale și de loisir-ul
"water front", intrăm cu ajutorul fotografiilor de familie și al
istoriei personale a locuitorilor care povestesc cu plăcere despre
strălucirea cazinoului pe apă de la Eforie Sud, unic în România, și
decăderea sa după iarna geroasă care, în 1928, a transformat marea
într-o sculptură de gheață, despre penuria de apă care era adusă cu
cisternele pe calea ferată și abundența vinului rece consumat pe vremuri
cu plasa sau cu butoiul, despre diminețile petrecute de copiii anilor
60-70 cărând bagajele turiștilor germani, polonezi sau danezi și
amiezile petrecute pe plajă investigând buncărele rusești din beton sau
jucându-se Poarca și Țările.
La
Eforie Sud, cea mai veche stațiune, se suprapun straturi care adună
peste 100 de ani de viață, începând cu primul capitol de vilegiatură,
scris de Ioan Movilă, avocat și om de afaceri plecat din Moldova cu
familie și acareturi, la finalul sec. al XIX-lea, pentru a investi în
ceea ce, pe 20 septembrie 1899, devenea stațiunea balneară și
climaterică Movilă – Techirghiol (bai calde de nămol, băi reci de lac și
de mare). Sub noul nume Carmen Sylva, în perioada interbelică
stațiunea, cu ale sale hoteluri-han și grădini unde se asculta jazz și
se dansa până târziu (Camil Petrescu, Patul lui Procust),
cu pavilion de muzică pe faleză, teatru, muzeu de istorie și chiar un
mic aeroport, devine “un vis frumos de artă și îndrăzneală” (Ion Adam), o
destinație “preferată marilor stațiuni din țări cu tradiție precum
Franța, Italia, Cehoslovacia, Elveția” (Victor Nicolai). Salutările de
vară spre rude și prieteni vor pleca apoi purtând ștampila Vasile
Roaită, Eforie Sud, numele sub care a respirat localitatea în comunism
și postcomunism, cu o nouă înfățișare și schimbări urbanistice care au
transformat-o într-o stațiune populară pentru oamenii muncii. Astăzi ea
păstrează câte ceva din toate straturile anterioare de locuire, clădiri
de patrimoniu, mărturii și semne din diferite perioade istorice.
Lansată
la mijlocul lunii iulie în Eforie Sud, cercetarea colaborativă și
transdisciplinară Arhivele Litoralului se va extinde în următorii doi
ani către Constanța și 2 Mai urmărind identificarea și digitizarea unui
număr semnificativ de colecții de fotografii și cărți poștale, obiecte
și materiale documentare legate de băile de soare, aer și nămol.
Acestora li se vor adăuga esențiale informații cu privire la moravurile
și poveștile vechilor stațiuni, rezultând o arhivă vie de imagini,
înregistrări audio-video și obiecte, care va cartografia, dezvoltarea
litoralului românesc de la finele secolului al XIX-lea, până în perioada
comunistă și postcomunistă. Pornind de la aceste documente, artiști
invitați vor produce lucrări cu rol de alternativă a istoriei oficiale.
Arhivele Litoralului va funcționa ca instrument cultural și educațional
dedicat specialiștilor și publicului larg dar și ca hub de comunicare al
comunității locale cu specialiști naționali și internaționali.
Raluca
Oancea, curatorul proiectului, declară în acest sens că “arhiva va
constitui o istorie subiectivă, o alternativă la narațiunile oficiale,
în acord cu interpretările oferite de Michel Foucault sau Hal Foster,
filosofi și teoreticieni ai arhivelor, dar și un mod de relaționare al
comunităților multiculturale de pe litoral și un prilej de a lansa o
filosofie a nămolului, element de legătură la nivel corporal, social și
articulație între Eros și Tanatos.”
Rezultatele
acestor cercetări vor fi puse în discuție în cadrul unor ateliere și
simpozioane organizate în orașe ca Eforie Sud, Constanța, dar și în
centre culturale din București, Cluj sau Iași, la care vor fi invitați
importanți artiști care lucrează cu arhive de imagini și sunet,
specialiști din domeniul arhivării cu prestigiu internațional,
antropologi, biologi specializați în flora endemică. Institutele
culturale și reprezentanțele diplomatice partenere, precum Centrul Ceh,
Ambasada Suediei la București, vor iniția explorări în arhivele proprii
și în țările de origine, în încercarea de a găsi fotografii ale
vacanțelor petrecute de cetățenii străini
pe litoralul românesc în perioada comunistă sau postcomunistă.
Inițiativa vizează pe termen lung realizarea unor legături strategice
între comunități din diferite state ale Europei, într-o perioadă în care
unitatea este esențială.
PARTICIPANTI: Echipa
de cercetare reunește profesori universitari de arte vizuale, estetică,
fotografie, comunicare din București, Cluj și Iași, angajați în cadrul
Universității Naționale de Arte din București (Raluca Oancea, Raluca
Paraschiv, Iosif Kiraly, Alexandra Croitoru), Universității de Arte
George Enescu din Iași (Matei Bejenaru, Cristian Nae, Cătălin Gheorghe,
Cristina Moraru), Universității de Arte și Design din Cluj (Răzvan
Anton), alături de specialiști în arhivarea fotografiei și a
înregistrărilor sonore din cadrul Muzeului Țăranului Român (Iris Șerban,
Iuliana Dumitru), antropologi specializați în digitalizarea arhivelor
și practici comunitare (Cristina Irian, antropolog și doctor UNARTE),
specialiști din domeniul patrimoniului, biologiei și ecologiei. Acestora
li se alătură Jon Dean sociolog și artist britanic, Kopacz Kund, cadru
didactic la Universitatea Catolică Eszterházy Károly (UCEK), Călina
Bârzu cercetător
la Nederlands Fotomuseum, Rotterdam și arhivar Daguerreoase, Cristian
Seușan, colaborator al proiectului land art bulgar ART NATURE “DUPPINI
ART GROUP”. Comunicarea internațională este asigurată de cadrele
academice (Irina Botea Bucan, doctorand Goldsmith College și profesor la
Columbia University, Cristian Nae, curator al pavilionului României la
Bienala de la Veneția, 2019) dar și de Emil Ghiță fost manager cultural
în cadrul Centrului Ceh din București, care în 2021, prin asociatia FAV,
a pus bazele programului Eforie Colorat.
Eforie Colorat
a fost lansat, în anul 2021, ca un program cultural complex, dedicat
turiștilor și membrilor comunității locale, cât și comunității artistice
sau grupurilor de ecologie la nivel național. Cândva una dintre cele
mai vizitate stațiuni din Europa, Eforie Sud a rămas un loc
marginalizat, aproape abandonat în cursul aventurii consumeriste iar
grădina sa de vară, cu cel mai mare ecran de proiecție de pe litoral,
s-a deteriorat ajungând o ruină. Curățată prin efortul organizatorilor,
grădina își revendică acum funcția inițială de spațiu cultural și loc de
întâlnire comunitar. Organizat de Forumul Artelor Vizuale, în
parteneriat cu Centrul Ceh și primăria Orașului Eforie și Radef România
Film, programul Eforie Colorat își propune revitalizarea spațiilor
culturale de la malul Mării Negre prin artă contemporană, organizarea de
rezidențe și discuții. Eforie Colorat reunește comunitatea artistică,
decidenții din administrațiile locale și centrale, alături de grupurile
activiste, într-un efort comun de a formula soluțiile actuale de
reabilitare, o oferta culturală alternativă și o nouă șansă de
dezvoltare.
ECHIPA ORGANIZARE:
Organizatori:
Emil Cristian Ghiță, Alexandra Dumitrescu, Raluca Paraschiv, Ionuț
Cosmin Idu, Theodor Sârbu, Andreea Solba | Curator: Raluca Oancea |
Grafică: Andrei Turenici | Comunicare: Evantia Barca |
ARHIVELE LITORALULUI
Proiect
dezvoltat de Asociația Forumul Artelor Vizuale (FAV), în parteneriat cu
Primăria Eforie, Centrul Ceh, Institutul Național al Patrimoniului,
Ambasada Suediei la București, Centrul Cultural "Teodor Burada"
Constanța, Constanta South Container Terminal SRL, Muzeul Național al
Țăranului Român, Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași,
Universitatea de Arte și Design Cluj Napoca, RADEF România Film,
Agenția Națională de Presă AGERPRES și Asociația Aici a Stat
Cofinanțat de
AFCN
Parteneri media:
Agerpres, Market Watch, Propargarta, Vice.com, AARC, Spotmedia, IQ ADS, SMARK, Magazin Istoric, Revista Zeppelin, Revista Samizdat, UZPR, Revista Arta, Radio Romania Cultural, Modernism.ro, Zile și Nopți, Daily Magazine, Ziarul Metropolis, MovieNews, Metropola Constanța, CT 100, Radio Constanța, Feeder, DigitizArte, stiri.ong, Munteanu, E T A J Magazine, Igloo
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu