Săptămâna
Filmului German 2013 are doar șase zile (una a căzut la montaj) și
cuprinde nouă lungmetraje recente și foarte recente, o capodoperă
absolută în versiune restaurată digital, un debut nouăzecist al unui
regizor între timp consacrat și un salut adus unui actor inimitabil și
irepetabil.
Începem în forță sîmbătă, cu Izvoarele vieții (regia
Oskar Roehler), cronică de familie dublată de o frescă a Germaniei
Federale între anii '50 și '80, prezentată în iunie la Festivalul de la
Karlovy Vary. Deschiderea oficială îi aparține însă debutantului Jan Ole
Gerster, al cărui Oh, Boy – mix șarmant şi inedit de Jarmusch și Woody
Allen – a primit anul acesta șase premii ale Academiei Germane ,
inclusiv pentru cel mai bun film și cel mai bun regizor.
Duminică
e ziua filmelor titrate – Cădere liberă (r. Stephan Lacant), dramă
extrem de controversată despre doi polizei care se îndrăgostesc,
selecționată la Berlin, Taipei și Rejkjavik și premiată la Philadelphia,
și Două vieți (r.Georg Maas), propunerea Germaniei pentru Oscarurile de
la anul.
Luni am programat alte două debuturi: emoționantul Praf
pe inimile noastre (r. Hanna Doose), care comportă unul dintre ultimele
roluri pentru regretata Susanne Lothar, și răvășitorul Dispăruți (r.
Jan Speckenbach), policier social în care un tată pornește în căutarea
fiicei sale de 16 ani.
Marți ne întîlnim cu Hans Christian
Schmid, unul dintre cei mai consecvenți cineaști germani contemporani,
și‐i revedem, la 15 ani de la premieră, debutul 23 – care l‐a lansat și
pe August Diehl – , acompaniat de cel mai recent opus, Weekend în
familie (2012), selecționat anul trecut în competiția berlineză.
Miercuri
e ziua fetelor – pe care le aflăm în fața (Premiera, r. Christian
Schwochow) și în spatele camerei (Nu mă uita, r. Alex Schmidt). Primul e
povestea unei actrițe al cărei debut visat e „so far away, so close”;
al doilea e un thriller clasic (ca la carte, adică), al cărui twist îți
dă fiori mult după genericul final.
În această lună se împlinesc
22 de ani de cînd Klaus Kinski a plecat să se odihnească puțin – deci
joi n‐aveți voie să ratați proiecția copiei restaurate a formidabilului
Aguirre, mânia lui Dumnezeu, completat de documentarul‐poem în care
Werner Herzog își amintește de „dușmanul său iubit”...
Vizionare plăcută!
Andrei Crețulescu
ZILELE FILMULUI GERMAN 9.‐14.11.2013 Cinema STUDIO
Sâmbătă, 9.11.
17:15 Quellen des Lebens (Sursele vieţii, 2013, regie: Oskar Roehler, 174 min)
Germania
după cel de‐al Doilea Război Mondial: întors de pe front, Erich ajunge
repede să fie parte din Wirtschaftswunder‐ul german, datorită fabricii
lui de pitici de grădină. În timpul tranziției sociale din anii 60, fiul
Klaus visează să devină scriitor și se îndrăgostește de Gisela care ,
la rândul ei, scrie. Copilul lor comun, Robert, nu prea vrea să se
integreze în mediul intelectual; astfel începe odiseea lui Robert prin
propria‐i familie și cele mai diferite localități ale republicii.
În
cronica de familie „Izvoarele vieții”, Roehler ilustrează de o manieră
emoționantă și cu mult umor povestea lui Robert Freytag și a familiei
lui cuprinzând trei generații – astfel și povestea Republicii Federale a
Germaniei. Filmul are la bază autobiografia lui Roehler („Origine”) și
beneficiază de o distribuție excepțională, chiar și a rolurilor
secundare. (Jürgen Vogel, Moritz Bleibtreu, Kostja Ullmann).
Oskar
Roehler poate fi considerat copilul teribil al filmului german. În 2005
a fost elogiat pentru ecranizarea sa a romanului lui Michel
Houellebecq, „Particule elementare“ . În 2010 s‐a aflat în centrul unei
controverse la Berlinală, cu drama lui satirizantă despre regimul
nazist, „Jud Süss ‐ Film fără conștiință".
20:30 GALA: Oh Boy! (2012, r. Jan Ole Gerster, 83 min)
„Cunoști
senzația aceea, când oamenii din jur ți se par ciudați? Și cu cât stai
mai mult pe gânduri, cu atât mai limpede vezi că nu oamenii, ci tu
însuți ești problema.“
Niko are aproape treizeci de ani și cu
ceva timp în urmă și‐a întrerupt studiile. De atunci își trăiește clipa,
rătăcește nopțile pe străzile Berlinului și se minunează de oamenii din
jurul său. Niko este un hoinar și un ascultător căruia oamenii îi spun
poveștile lor. Camera de filmat îl urmărește o zi și o noapte și
cuprinde în imagini alb‐negru și muzică de jazz cool atmosfera vieții
berlineze, dincolo de decorurile elegante. Va părăsi Niko într‐adevăr la
sfârșitul zilei „zona lui de confort” pentru a‐și schimba viața? O va
cuceri oare pe Julika cea râvnită? Își va primi chiar și ceașca de cafea
după care tot tânjise?
Celebrat drept filmul suprem despre
Berlin și portret sufletesc al generației de treizeci de ani, filmul a
fost comparat cu operele timpurii ale lui Jim Jarmusch.
„Oh Boy!“
este debutul regizoral al lui Jan Ole Gerster, totodată și scenarist al
filmului. Pelicula a avut un succes surprinzător la publicul din
Germania și a fost distins cu numeroase premii, printre care Premiul
German pentru Film în categoriile cel mai bun film, cel mai bun
scenariu, cel mai bun regizor și cel mai bun actor.
În prezenţa producătorului Alexander Wadouh.
Duminică, 10.11. ‐ BEST OF 2013
18:30 Freier Fall (Cădere liberă, 2013, r. Stephan Lacant, 100 min)
Perspective
de carieră în poliție, soția însărcinată, vila plătită cu împrumut de
părinți: viața lui Marc e bine aranjată. Însă la o instruire îl
întâlnește pe colegul său Kay. Și în timpul antrenamentelor de alergare,
Marc dobândește o nouă senzație de ușurință – aflând ce înseamnă să ai
sentimente pentru un bărbat.
„Cădere liberă“ reprezintă tânăra și
puternica cinematografie germană. Fără a judeca sau a condamna
propriile personaje, Stephan Lacant descrie la debutul său drama unui
bărbat căzut în afara lumii sale gestionabile.
După ce filmul a
fost prezentat în deschiderea celei de‐a 63‐a Berlinale, la categoria
„Perspectivele filmului german”, a primit critici excepționale și
calificativul „foarte valoros”. Stephan Lacant s‐a născut în 1972 la
Essen, a studiat regie la Stella Adler Acting Conservatory și la New
York Film Academy. Trăiește și activează ca scenarist și regizor la
Berlin. Pentru „Cădere liberă“ lui Lacant i‐a fost decernat premiul de
regie al Festivalului de Film Artistic Mecklenburg‐Vorpommern.
20:30 Zwei Leben (Două vieţi, 2012, r. Georg Maas, 97 min.)
Katrine
duce împreună cu familia sa o viață fericită în Norvegia. Dar secretul
pe care îl ascunde, poate avea urmări grave: fiind fiica unui soldat al
forțelor de ocupație germane cu o norvegiancă, fusese adusă de naziști
în Germania, unde crescuse într‐un orfelinat. După război trăise în
Germania de Est și cooperase cu serviciile secrete RDG‐iste. Abia după
ce împlinise douăzeci și ceva de ani, Katrine fugea din RDG în Norvegia
pentru a‐și găsi mama biologică.
În momentul în care un avocat
german vrea să aducă în atenția Curții Europene de Justiție crimele
comise de naziști împotriva copiilor, le roagă pe Katrine și mama ei să
depună mărturie. Iar Katrine se cufundă din ce în ce mai mult într‐o
încrengătură de echivocuri, minciuni și trădare. Cine e ea cu adevărat?
Georg
Maas este scenarist și regizor liber‐profesionist. În plus, realizează
videoclipuri, instalații video și filme industriale, fiind activ în
domenii precum dramaturgie și montaj. „Două vieți” este propunerea
Germaniei pentru nominalizarea la Premiile Oscar, la categoria Cel mai
bun film străin 2014.
Luni, 11.11. ‐ NOUL CINEMA GERMAN
18:30 Staub auf unseren Herzen (Praf pe inimile noastre, 2012, r.Hanna Doose, 91 min)
Kathi
are deja 30 de ani, își crește singură copilul și sare la Berlin de la
un casting eșuat la următorul. Mama ei, psiholog de succes, își îndrumă
fiica, spunându‐i ce greșeli face și cum ar trebui să‐și organizeze
viața. După 15 ani de absență apare tatăl lui Kathi: a descoperit că
reîntregirea familiei este rațiunea lui de a fi. În cele ce urmează,
confruntarea cu trecutul îi oferă lui Kathi ocazia de a se maturiza în
sfârșit.
„Praf pe inimile noastre“ menține cu o ușurință revigorantă echilibrul dintre tragic și comic.
Filmul
reprezintă debutul regizoral al Hannei Doose. Ea a absolvit Deutsche
Film‐und Fernsehakademie din Berlin. Scurtmetrajele ei de ficțiune au
fost prezentate la numeroase festivaluri internaționale, câștigând mai
multe premii. Filmul cu care a absolvit Academia de Film și totodată
primul ei lungmetraj, „Praf pe inimile noastre”, avându‐i pe Susanne
Lothar, Michael Kind și Stephanie Stremler în rolurile principale, a
primit trei distincții la a 30‐a ediție a Festivalului de Film de la
München în 2012.
20:30 Die Vermissten (Dispăruţi, 2012, r. Jan Speckenbach, 88 min)
Martha,
14 ani, dispare de pe o zi pe alta. Tatăl ei Lothar, care întrerupsese
legătura atât cu ea, cât și cu fosta lui soție cu mulţi ani în urmă,
începe să își caute fiica. Ajunge repede la concluzia că și alți copii
și tineri fug de acasă și dispar din oraș. Lothar încearcă să le
găsească urma prin împrejurimi, însă căutarea lui se sfârșește în gol.
Până când o întâlnește pe Lou care are 12 ani. Împreună cu ea își
continuă periplul, observă patrule civile și o prezență întărită a
poliției. În mod evident, controlul asupra copiiilor stabiliți în pădure
este de mult pierdut.
„Dispăruți“ a fost nominalizat în 2012 pentru Premiile Academiei Europene de Film, la categoria cel mai bun debut.
Jan
Speckenbach a studiat istoria artei, filozofie și artă multimedia la
München, Karlsruhe și Paris. De atunci lucrează ca artist video
liber‐profesionist, în principal la teatru. „Dispăruți“ a avut premiera
la Berlinala din 2012.
Marţi, 12.11. – PORTRET: HANS CHRISTIAN SCHMID
Regizorul,
scenaristul și producătorul de film Hans Christian Schmid (*1965) a
crescut în localitatea Altötting din Bavaria Superioară, un cunoscut loc
de pelerinaj. Primul său succes l‐a avut în 1996 cu comedia „După ora
cinci în junglă”. Scenariul filmului a fost scris împreună cu Michael
Gutmann, care este coautor și al următoarelor lui filme, „Pentru o
singură noapte” (1997) și mult lăudatul thriller „23‐nimic nu e ceea ce
pare” (1998), precum și la ecranizarea romanului „Crazy” de Benjamin
Lebert (2000). În 2005, Schmid a filmat drama psihologică „Requiem”,
distinsă la cinci categorii cu Premiul German pentru Film. A urmat un
film despre procesele criminalilor de război din Bosnia („Furtună”,
2009). Cel mai nou film al său („Weekend în familie”, 2012) are ca
subiect principal dezintegrarea structurilor familiale.
Schmid
este cunoscut pentru abordarea de tip documentar în lungmetrajele sale ;
a absolvit facultatea de film documentar la Academia de Film și
Televiziune din München, apoi a studiat scenografie la Los Angeles și de
atunci locuiește la Berlin. Pentru filmele sale „23‐nimic nu e ceea ce
pare” (1998), „Crazy” (2000), „Lumini” (2003), „Requiem” (2006) și
„Furtună” (2009) a primit de fiecare dată Premiul de Argint la Premiile
Germane pentru Film, la categoria cel mai bun film.
18:30 23 ‐ Nichts ist so wie es scheint (23, 1998, 99 min)
După
ce a citit de mai multe ori romanul "Illuminatus!" de Robert Anton
Wilson, elevul de liceu Karl Koch începe să creadă într‐o conspirație
globală. Pentru a afla adevărul, accesează fraudulos împreună cu alt
hacker serverele unor centrale nucleare și ale unor fabrici de armament.
Pe 23 mai 1989, la vârsta de 23 de ani, moare în condiții misterioase.
Filmul este inspirat dintr‐un caz real. Actorul principal, August Diehl,
a fost recompensat la debutul său cu Premiul Bavarez de Film, la
categoria cel mai bun tânăr actor, precum și cu Premiul German pentru
Film.
20:30 Was bleibt (Weekend în familie, 2012, 85 min)
Marko
trăiește de ani buni la Berlin. Pentru că mama lui își dorește, își
vizitează într‐o zi părinții la țară. Speranța că va petrece un sfârșit
de săptămână tihnit în sânul familiei este însă deșartă. În mod
neașteptat, mama dezvăluie că, după o perioadă îndelungată în care
suferise de o boală psihică, se simte mai bine și că de acum încolo vrea
să fie tratată ca membru deplin al familiei. În momentul în care Marko
se conformează, echilibrul relației aparent bine sudate dintre părinții
lui este perturbat. Cu ajutorul unei echipe de actori de mare calibru
(Lars Eidinger, Corinna Harfouch) regizorul Hans ‐Christian Schmid spune
în „Weekend în familie“ povestea unei familii care se dezintegrează în
doar câteva zile, pentru a se regăsi ulterior.
Miercuri, 13.11. ‐ TOTUL DESPRE FEMEI
18:30 Die Unsichtbare (Premiera, 2011, r. Christian Schwochow, 113 min)
Filmul
o însoțește pe tânăra actriță Fine de‐a lungul evoluției unui rol
dificil. În mod surprinzător, reputatul regizor de teatru Kaspar
Friedmann îi atribuie tinerei rolul principal în cea mai recentă piesă a
lui. Lui Fine nu‐i vine a crede cât noroc a avut, însă contrastul
dintre actriță și personaj nu poate fi mai mare: pe de‐o parte Fine cea
ștearsă, pe de alta personajul Camille, care, după ce a fost umilită,
violată și a încercat să se sinucidă, se transformă într‐o vampă care
ucide bărbați. Când Fine începe să se adâncească din ce în ce mai mult
în personaj, granițele dintre piesă și realitate devin fluide. Un film
critic la adresa unei lumi a teatrului îndrăgostită de sine și
totodată o invocare a forței tămăduitoare a iubirii. Dagmar Manzel o
joacă pe mama depășită de evenimente a lui Fine, câștigă Premiul German
pentru Film pentru rol secundar. Menzel și Ulrich Noethen au fost
distinși pentru rolurile din „Premiera” și cu Premiile Germane pentru
Actorie în 2012, la categoria rol secundar.
20:30 Du hast es versprochen (Nu mă uita, 2012, r. Alexandra Schmidt, 102 min)
Hanna
și Clarissa sunt două fetițe de nedespărțit. Vacanţele comune petrecute
pe o insulă edenică le apropie și mai mult. Dar după ziua în care Hanna
împlinește nouă ani, legătura se pierde brusc. Ani mai târziu:
Hanna
este căsătorită, are o fată pe nume Lea și lucrează ca medic‐șef.
Într‐o zi, în spital este internată o femeie cu supradoză de
medicamente, pe care Hanna o recunoaște drept prietena pierdută din
copilărie. Cele două femei se hotărăsc să plece, împreună cu Lea, încă o
dată pe insula pustie. Odată ajunse în paradisul concediilor din
copilărie, idila se transformă într‐o călătorie a groazei.
Un
thriller mystery, cu atmosferă densă și înscenat la limita genului
horror. „Nu mă uita” este filmul de debut al regizoarei berlineze Alex
Schmidt.
Joi, 14.11. – HERZOG SI KINSKI
Klaus
Kinski a putut fi văzut pe marile ecrane în peste 100 de producții
germane și internaționale, înainte să‐l întâlnească pe regizorul Werner
Herzog. Înzestrat cu un talent ieșit din comun, copilul teribil al
actoriei germane a format împreună cu realizatorul de filme de autor un
cuplu genial care avea să creeze cinci filme: ambii fiind gata să‐ și
depăşească limitele pentru un film. Filmările stăteau sub semnul unei
relații dificile dintre cei doi și al legendarelor excese de furie ale
actorului. Filmele care au rezultat din colaborarea lor au devenit
celebre în întreaga lume și se află în continuare printre cele mai bune
filme germane din toate timpurile.
18:30 Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre ‐ Mânia lui Dumnezeu, 1972, 93 min)
În
anul 1560, un corp mare de conchistadori spanioli coboară din Anzii
peruani în câmpia amazoniană, în căutarea aurului din regatul mitic
Eldorado. În scurtă vreme, un avanpost format din vreo 40 de bărbați,
trimiși să prospecteze terenul, se desparte de corpul principal de
armată; sub comanda lui Lope de Aguirres, care se erijează în
conducător,
trupa încearcă să cucerească pe cont propriu
Eldorado. Aguirre scapă de adversarii lui, își spune în continuare
„Marele trădător” și „Mânia lui Dumnezeu”, se urcă împreună cu soldații
săi pe o plută purtată de curenții Amazonului în aval, până când sunt
nimiciți de lipsuri, foame,febră și săgețile otrăvitoare ale
indigenilor. Impresia este că Aguirre își conduce în mod inconștient
oamenii către pieire. Până la sfârșit el încearcă să mențină în picioare
iluzia că marea este aproape, că va domni asupra Noii Spanii și va
înființa împreună cu fiica sa de 15 ani o dinastie pură...
20:30 Mein liebster Feind (Klaus Kinski – Dușmanul meu iubit, 1999, 95 min)
Filmul
documentar al lui Werner Herzog vorbește despre misterioasa relație de
dragoste‐ură dintre regizorul obsesiv Herzog și actorul teribil Klaus
Kinski, decedat în urma unui infarct pe când avea 65 de ani. Un
documentar despre o prietenie neobișnuită între doi bărbați care erau
geniali, fiecare în felul lui, care își trăiau nebunia la fel, fiecare
în felul lui.
În film apar, printre alții, Claudia Cardinale și
Eva Mattes, partenere de film ale lui Kinski. „Herzog povestește despre
excesele de furie ale lui Kinski și filmări dezastruoase, prezintă drept
dovadă scene tăiate la montaj și chiar revizitează ad hoc fostele
locuri de filmare din America de Sud. Cineastul se pune totodată
însuși
în scenă, astfel încât nu avem doar un film despre un actor și un om
excepțional, ci și unul despre o prietenie între bărbați, umbrită de
lupta pentru putere și vanități. “ (Film‐Dienst)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu