Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF
s-a încheiat duminică, pe 1 aprilie. Publicul a fost și anul acesta
prezent în număr impresionant la proiecțiile și evenimentele BIEFF și a
demonstrat încă o dată interesul său pentru cele mai inovatoare
experimente de la granița între cinema și arta vizuală.
O bună parte din proiecții au fost sold out: printre acestea se numără cele din Competiția Internațională, concepută anul acesta sub semnul a cinci teme de acută relevanță pentru societatea contemporană – A
Lie That Tells the Truth, Human Nature / Mother Nature, (Self)Portrait
of the Artist as a Young Man, Embracing the Female Gaze, Intimacy in the
Digital Age. Au fost proiectate în competiție 26 de
scurtmetraje care demontează cu îndrăzneală și fără compromisuri
prejudecățile omniprezente în discursurile din mass-media, reflectând
asupra alterității și propunând noi metode prin care ne putem identifica
cu cei din jurul nostru.
Parteneriatele BIEFF, unice în țară, cu câteva dintre
cele mai importante festivaluri europene de film au revenit anul acesta,
cu noutăți substanțiale și cu aceeași invitație adresată publicului de a
demonta barierele din calea conexiunilor umane:
Quinzaine des Réalisateurs Cannes: proiecțiile Bruno Dumont;
Berlinale Spotlight: Forum Expanded;
Sarajevo Film Festival: Identity and Belonging;
International Film Festival Rotterdam: A Dutch Perspective.
Mulțumim tuturor partenerilor BIEFF pentru sprijinul lor în realizarea
acestor programe; publicului, pentru prezența numeroasă și implicarea în
dezbateri; și tuturor invitaților festivalului, care ne-au fost alături
săptămâna trecută.
De asemenea, ne-am bucurat împreună cu publicul de primirea călduroasă a lungmetrajelor Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, de Bruno Dumont; Insect, de Jan Švankmajer; The Green Fog, de Guy Maddin, și a programelor Golden Shorts: Best Films in Major Festivals și Romanian Cinematic Experiments.
Toate acestea au provocat la dezbatere și implicare, EMBRACING OTHERNESS – Conexiuni umane dincolo de bariere
fiind numele sub care ediția BIEFF de anul acesta a invitat la un nou
exercițiu de empatie, prin care am propus publicului să îmbrățișeze atât
diversitatea umană din jurul nostru, cât și posibilitățile fără limită
ale limbajului cinematografic de a o reprezenta.
Selecția BIEFF 2018 – realizată de directorul artistic al festivalului, Adina Pintilie, și curatorul asociat, Dan Angelescu
– a pus în discuție multiplele granițe care ne despart astăzi, fiecare
film acționând ca o platformă de comunicare și ca o sursă constantă de
noi perspective asupra alteritații. Într-o eră digitală în care prezența
celuilalt este din ce în ce mai tangibilă virtual, contactul uman
continuând să ia noi forme, provocăm spectatorii să privească dincolo de
ecran, direct în ochii aproapelui lor.
Juriul BIEFF 2018
a fost format din profesionişti de renume ai industriei, cu experiență
îndelungată în comitete de selecție și în posturi manageriale cheie: Angelika Ramlow – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas – selecționeră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo și regizoare; Cristian Neagoe – curator independent, manager al Fundației Cărturești. Alături de noi în București a fost și Ulrich Ziemons, coordonator de program Berlinale Forum Expanded și curator al Berlinale Spotlight: Forum Expanded la BIEFF 2018, și o bună parte din regizorii din selecție.
Marele Premiu BIEFF 2018, în valoare de 3000 de euro, i-a fost acordat regizorului Jorge Jácome, pentru filmul Flores. Premiul a fost oferit de Institutul Cultural Român.
Cei trei jurați și-au motivat astfel alegerea: „Pentru abordarea
proaspătă și instinctivă asupra limbajului vizual; pentru faptul că dă
peste cap perspectiva obișnuită asupra interacțiunii dintre umanitate și
mediul înconjurător printr-un portret tandru al fricii implicite în
refuzul umanității de a se înclina în fața naturii și pentru felul în
care redă frumusețea unei relații fragile în mijlocul acestui univers
magic, subversiv, juriul dorește să ofere Marele Premiu BIEFF 2018
scurtmetrajului Flores, de Jorge Jácome.”
Premiul pentru Cel mai bun regizor, în valoare de 1500 de euro în servicii de postproducție, oferit de Cinelab România, i-a fost acordat lui Daniel Robin, pentru All the Leaves Are Brown.
„Premiul merge către un autor care întrepătrunde povestea sa personală
cu istoria filmului experimental într-un mod unic și care ne invită cu
grație să nu lăsăm această memorie prețioasă să se piardă.
Realizatorul acestui film ne conduce într-un mod provocator în universul
său personal de legături familiale și se arată dispus să intre adânc,
până în miezul fricii, al confruntării cu pierderea, dar și al dorinței
de a merge mai departe. Putem simți o acceptare melancolică a faptului
că viața este într-o permanentă trecere și, uneori, aceste schimbări pot
fi foarte dureroase. Dar sub această poveste extrem de intimă se
găsește un alt strat de frumusețe cutremurătoare: dispariția memoriei nu
doar în viața celor pe care îi iubim, dar și dispariția unui întreg
univers al cinematografului de avangardă. Putem găsi indicii ale acestui
strat ascunse în imagini — filmate rafinat pe Super 8 — care se referă
cu subtilitate la filme experimentale clasice fără a le cita pur și
simplu. Abia apucăm să prindem cu coada ochiului referințele care
subliniază melancolia și dispoziția nostalgică. Privitorul care nu le
percepe dintr-o privire ar putea fi încurajat să sape mai adânc în
moștenirea noastră de artă cinematografică care se disipează treptat
într-un fel similar cu cel în care tatăl își pierde memoria.
Felul în care realizatorul desfășoară, prin suprapunerea a două fire
narative – povestea personală și a familiei pe de o parte, cea a
cinemaului pe de alta – o blândă și emoționantă odă adusă vieții îl face
un autor în adevăratul sens al cuvântului.” (motivația juriului BIEFF
2018)
Un al doilea premiu oferit de Cinelab, cu aceeași valoare, este Premiul pentru Cel mai bun concept vizual, care a mers la Boris Poljak, pentru filmul They Just Come and Go.
„Pentru compoziția sa simplă și precisă, sugestiile sale subtile și
modul catartic în care folosește muzica; pentru contemplarea sa intensă,
minimalistă a unei bucăți de viață care transcende atitudini, generații
și feluri de a fi prin încadrarea perfectă a tranziției de la crepuscul
la răsărit, de la aventurism la maturitate, de la haosul umanității la
ordinea tandră a mării.” (motivația juriului BIEFF 2018)
Mențiunea specială a juriului BIEFF i-a revenit lui Karam Natour, pentru Through the Backdoor,
„Pentru felul jucăuș în care investighează intimitatea în familie și
nevoia de apropiere, filtrate prin angoasa separării de figura maternă;
pentru finele sale intuiții psihologice, fără a cădea în capcana de a se
lua prea în serios, ca și pentru felul simplu, dar rafinat, în care
comunică vizual și performativ.” (motivația juriului BIEFF 2018)
Ca în fiecare an, am fost foarte curioși să aflăm părerea publicului despre selecția festivalului. Competiția pentru Premiul Publicului
a fost foarte strânsă anul acesta, jumătate dintre filme fiind foarte
aproape ca număr de voturi de primul loc. Ne-am bucurat așadar să
acordăm premiul către două filme: Hotaru, de William Laboury – un scurtmetraj seducător despre memorie în era digitală și despre granița dintre realitate și vis – și What Happened to Her, de Kristy Guevara-Flanagan – un omagiu adus culturii pop și o meditație critică asupra obsesiilor noastre pentru anumite imagini.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu