Pentru a atrage atenția asupra numărului tot mai mic de cinematografe în
care pot fi proiectate filmele românești, Transilvania Film și-a propus
să marcheze spațiile bucureștene care, până nu demult, atrăgeau zilnic
sute de cinefili. ,,Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie’’
este mesajul adresat publicului, prin intermediu afișelor amplasate pe
frontispiciile cinematografelor Corso și Studio. Prin această campanie
de conștientizare, distribuitorul filmului readuce în atenția publică
situația dramatică a infrastructurii cinematografice din țară, rezultat
al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.
Zece localități împart peste 70% din spectatori, iar în majoritatea
orașelor nu mai funcționează niciun cinematograf, fapt ce îngreunează
accesul publicului la filmele românești și europene. Cifrele
demonstrează că suntem țara europeană cu cele mai puține ecrane
raportate la numărul de locuitori. În mod paradoxal, deși tot mai multe
titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții importante în
marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din România
se află într-o continuă scădere. Dacă, în 1990, infrastructura
cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de
cinematografe, doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai
multe dintre sălile de proiecție fiind amplasate în centrele comerciale
și aparținând sectorului privat.
Despre cinematografele Studio si Corso
Într-o clădire ridicată în anul 1940 după planurile arhitectului Jean
Monda, a funcționat în centrul capitalei, până la finalul anului 2015,
Cinema Studio, numit în trecut și Magheru sau Carpați.
Aici aveau loc proiecțiile Cinematecii, înființată în 1964. În ultimii
ani, cinematograful devenise gazda celor mai importante festivaluri de
film din București, dar starea de degradare a clădirii a forțat
închiderea lui, imediat după promulgarea legii care interzice
activitatea în spațiile care prezintă risc seismic.
În 1934 se deschidea pe B-dul Regina Elisabeta 27
Cinematograful Corso, numit Victoria în perioada comunistă. Cu o
capacitate de 273 de locuri, cinematograful a fost digitalizat în 2011,
dar astăzi porțile lui sunt închise.
Pentru cele două cinematografe și pentru toate celelalte săli închise în
ultimii 30 de ani, nu a existat o alternativă reală, iar șansele
publicului a de urmări filme românești pe marele ecran au scăzut
considerabil. În cele mai multe dintre cinematografele care funcționează
astăzi în România, cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie, să descopere Monștri.,
de Marius Olteanu. Prezentat în premieră la Berlinală, filmul a
câștigat Premiul Zilele Filmului Românesc pentru debut la cea de-a 18-a
ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, Golden Mimosa
pentru Cel mai bun scenariu la Herceg Novi și Marele Premiu la Sofia.
O producţie a Parada Film şi Wearebasca, Monștri.
prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith
State) şi Arthur (Cristian Popa) se află în fața celei mai importante
decizii. Ea caută confirmări. El caută companie. Împart același pat de
ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe același drum. Care
sunt șansele de supraviețuire ale unei relații alimentate de
compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de
comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu