Uncanny Fabrics/Ţesături neobişnuite – arta textilă recentă explicată de Silvia Eilbmayr la conferinţele Institutul Prezentului
Firele ce nasc artă. Pentru cea
de a şasea ediţie a întâlnirilor Privind spre viitor, privind în trecut,
dedicate istoriei recente a artei textile, Institutul Prezentului şi
Forumul Cultural Austriac Bucureşti au invitat-o
la Bucureşti pe cunoscuta curatoare austriacă Silvia Elbmayr, în cadrul
seriei de conferinţe „Privind spre viitor, privind în trecut”, parte a
proiectului „Uncanny Fabrics/Ţesături neobişnuite”. Joi, 10 octombrie
2019, de la ora 19:00, la Rezidenţa Scena9,
specialista austriacă – alături de o altă expertă în domeniu, istoricul
de artă Marta Kowalewska (Polonia) – va vorbi despre schimbările de
paradigmă intervenite în ceea ce privește modul de utilizare,
interpretare și chestionare teoretică și artistică în
arta textilă, în perioada 1960-1980.
„Redefinirea posibilităţilor de
lucru cu materialitatea, organicitatea şi dimensiunea imersivă a
textilului la începutul anilor ’60, perioadă de turbulenţe şi
transformări în pe scena politică internaţională, determină
repoziţionarea artei textile în domeniul artelor vizuale, părăsirea
poziţiei sale marginale în favoarea unei ascensiuni care se va păstra
până la începutul anilor ’80. Trecerea de la formalismul specific
artelor aplicate la autonomia mediului are loc prin
articularea unui nou tip de discurs ce reflectă o radicalizare a
viziunii artistice, formularea unei noi estetici care transgresează
locurile comune şi care reuşeşte să imagineze o poziționare specifică
față de anumite tradiţii locale şi practici comunale
(ritualice), faţă de tensiuni ideologice şi politice, sau faţă de
anumite preocupări din arta minimalistă şi conceptuală a vremii.
Formarea unor rețele internaționale de promovare a noilor tendințe în
arta textilă, precum Bienala de la Lausanne (1962) sau
Trienala de Tapiserie de la Łódź (1972), sau deschiderea unor expoziții
internaționale precum Wall Hangings (MoMA, 1969), Perspectief in textiel
(Stedelijk Museum Amsterdam, 1969) reușesc să aducă în prim-plan
internațional poziţii artistice-reper din Europa
de Est ale căror practici sintetizează căutările momentului în ceea ce
priveşte spațializarea mediului, sculpturalizarea și abstractizarea
formelor”, arată Institutul Prezentului.
Silvia Eilbmayr va vorbi despre „Țesături între alegorie și materialitate – „Îngerul anarhiei”
„Schimbările de paradigmă
experimentate în artă după al Doilea Război Mondial au declanșat
expansiunea picturii și a sculpturii în spații performative, care au
inclus și implicat corpul în moduri noi, radicale. În acest
proces de transgresare a mediului, una din părțile materiale ale
picturii, pânza, a câștigat o independență care a produs mutații atât în
modul de utilizare, cât și în semnificațiile sale. Prezentarea va
discuta o serie de lucrări cruciale și va puncta în
mod particular diferențele semnificative de gen în această dezvoltare,
precum și diverse abordări conceptuale în utilizarea fibrelor în anii
1960 și 1970”, spune Silvia Eilbmayr.
Silvia Eiblmayr este curator de
artă contemporană, cu un doctorat în istoria artei, și trăiește la
Viena. Între 1998–2008 a fost director al Galerie im Taxispalais din
Innsbruck, iar între 1993–1995 director al Salzburger
Kunstverein. În 2009 a fost comisar al Pavilionului Austriei la Bienala
de la Veneția, împreună cu Valie Export. Din 2004 este membru al
consiliului artistic al Kontakt Art Collection. A fost profesor și
conferențiar, între altele, la: Academia de Arte Frumoase
din Munchen; Institutul de Istoria Artei, Universitatea din Zurich;
Goldsmiths College, Universitatea din Londra; Institutul de Istoria
Artei, Universitatea din Viena; IKM/ Universitatea de Muzică și Artele
Spectacolului din Viena. Este autor și editor a numeroase
publicații despre arta modernă și contemporană și a publicat “Woman as
Picture”—The Female Body in 20th Century Art (Reimer Verlag, Berlin,
1993/2003).
Marta Kowalewska este istoric de
artă, curator și profesor, în prezent Curator Șef la Muzeul Central de
Artă Textilă din Łódź (CMWL). Este co-editor al unor varii publicații și
contributor al cărții From Tapestry to Fiber
Art: The Lausanne Biennials 1962–1995. A semnat numeroase texte critice
în reviste din zona artei textile și în cataloage de expoziție, precum
și o serie de interviuri cu artiști polonezi proeminenți. La CMWL a fost
curator, între altele, al expozițiilor Rebellion
of the Matter (despre cele 15 ediții ale Trienalei Internaționale de
Artă Textilă), Metamorphism — expoziție personală Magdalena Abakanowicz,
dar și al unor expoziții de la Academia de Artă din Łódź. De asemenea, a
fost consultant academic pentru expoziția
Splendor of Textile de la Galeria Națională de Artă Zachęta din Varșovia
(și co-editor al unor cataloage de expoziție). Este curator al celei
de-a 16-a Trienale Internaționale de Tapiserie de la Łódź 2019.
Institutul Prezentului este o
platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale
și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat
pe artiști și istoriile lor personale, pe experiențe
determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează
diverse practici și situații din trecutul recent până în prezent din
perspectivă transnațională și transculturală.
Conferinţa „Privind spre viitor,
privind în trecut” susţinută de Silvia Eiblmayr (Viena) și Marta
Kowalewska (Łodz), în cadrul proiectului „Uncanny Fabrics/Ţesături
neobişnuite”
Rezidența BRD Scena9, strada I. L. Caragiale nr. 32, București
Acces liber
Eveniment în limba engleză
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Detalii la ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu