Ajuns la cea de-a noua ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF își
renegociază spațiul în calendarul evenimentelor culturale autohtone,
continuând să exploreze și să promoveze experimentele inovatoare,
printr-o amplă selecție de filme prezentate în premieră în România. O
invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul
dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic revine pe
marile ecrane din capitală, între 6 și 10 noiembrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Institutul Cervantes, Cinema Union, POINT și Cinema PRO.
Limitele personale, spațiul public și memoria se numără printre
subiectele sondate în programele tematice ale uneia dintre cele mai
așteptate ediții. Premiate în marile festivaluri sau prezentate în
prestigioase spații de artă contemporană, intrigante și atipice, filmele
care sfidează barierele convenționalului propun modalități alternative
de raportare asupra realității.
Sub umbrela tematică Caught in the Frame, programul special Quinzaine des Réalisateurs
- devenit deja tradiție pentru publicul BIEFF, revine în acest an cu
cinci scurtmetraje prezentate inițial în celebra secțiune paralelă a Festivalului Internațional de Film de la Cannes.
Firul roșu al acestei selecții este unul al cadrelor - sociale,
geografice, politice și personale. Distrugând monștri, evadând din
muzee, protestând, sau observând, protagoniștii filmelor învață cum
să-și accepte sau depășească propria condiție.
După succesul primelor ediții, numărul titlurilor prezentate în programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals,
una dintre cele mai populare secțiuni ale festivalului, se dublează în
acest an. Selecția de scurtmetraje va depăși așteptările publicului,
aducând pentru prima dată în România abordări surprinzătoare premiate la
festivalurile de la Cannes, Berlinale, Locarno, Rotterdam, Sarajevo,
Tampere și Clermont-Ferrand.
Un promotor al libertății totale de exprimare artistică, COMPETIȚIA INTERNAȚIONALĂ
– organizată discursiv în cinci teme curatoriale, relevante pentru
societatea contemporană – reevaluează conexiunile noastre cu lumea
înconjurătoare, de la anxietățile pe care le împărțim în spațiul urban
la conceptele de apartenență și casă în ziua de astăzi, până la raportul
între obligație și plăcere în contextele profesionale. Morgan Pokee, unul din selecționerii Quinzaine des Realisateurs, Florian Weghorn, programme manager Berlinale Talents și Ioana Dragomirescu,
programatorul cinema-ului Elvire Popesco al Institutului Francez, vor
desemna câștigătorii competiției după ce vor analiza cele 25 de
scurtmetraje din programele: Labor of Love / Labor or Love, Longing and Belonging, Public Space and Urban Anxieties, The Human Flow: Home in the Age of Displacement, Healing Voices: Remembrance and Reenactment.
La granița dintre cinema și arta vizuală, cele cinci titluri prezentare sub umbrela Labor of Love / Labor or Love
invită publicul la introspecție și dezbatere asupra rolului pe care îl
ocupă munca în existența omului și a comunităților sociale. Surpriza
programului, The Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin este
un delir cinematografic, în care granițele dintre prezent și trecut se
dizolvă. Filmul a fost premiat în 2018 la Locarno, în secțiunea Signs of
Life, iar la BIEFF va fi proiectat în prezența regizorului Benjamin Crotty, cu sprijinul Institutului Francez.
Munca artistică este de asemenea explorată în The Remembered Film.
Pornind de la premisa că perspectiva pe care o avem asupra istoriei
este puternic influențată de ficțiune, Isabelle Tollenaere, invitată la
această ediție, și-a propus să testeze percepția tinerilor asupra
războiului. Îmbrăcați în uniforme de armată, în filmul pe care îl
semnează, subiecții mărturisesc fapte îngrozitoare pe care pretind că
le-au comis pe front, demonstrând faptul că memoria lor istorică este
marcată de filmele pe care le-au urmărit.
Holy Tremor analizează măsura în care suntem
dispuși să ne adaptăm în orice condiții, pentru a ne asigura ascensiunea
în carieră. Un documentar muzical ce examinează manifestările
spirituale în plan social, filmul urmărește un grup de tineri care își
câștigă existența interpretând cântece bisericești în sânul comunității
evanghelice din Brazilia. Inclus în 2018 în competiția de scurtmetraj a
Festivalului Internațional de Film de la Berlin, scurtmetrajul poartă
semnătura artiștilor Barbara Wagner și Benjamin De Burca, cei care au
reprezentat anul acesta Brazilia la Bienala de Artă de la Veneția.
Este activitatea noastră cu adevărat importantă pentru noi sau pentru
cei din jur, sau reprezintă un simplu rol pe care îl jucăm pentru a
dobândi un oarecare confort financiar? Teama de a nu rămâne în afara
sistemului este răspunsul în Eight Images From The Life Of Nastya Sokolova. O
confruntare frontală cu realitatea pieței muncii, filmul realizat de
Alina Kotova și Vladlena Sandu evocă situația sutelor de mii de tineri
absolvenți ruși, nevoiți să se dedice unor posturi pentru care sunt
supracalificați. Povestea premiată în 2018 la Ji.hlava și inclusă în
selecția Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam surprinde
diferite ipostaze din viața profesională a protagonistei pe care teama
de șomaj o împinge în calea compromisurilor.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din
București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Goethe-Institut România,
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.
Caragiale, Universitatea Națională de Arte București
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului
Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului
sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea
sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu