După marele succes al ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc,
o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o
discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum
spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe minunata Tora Vasilescu.
La împlinirea a 71 de ani, Les Films de Cannes à Bucarest invită publicul la un eveniment care-i va pune în evidenţă toate faţetele personalităţii sale fascinante, intitulat 71 de minute cu Tora Vasilescu. Gala va fi precedată de proiecţia capodoperei lui Mircea Daneliuc, Probă de microfon, pe 26 octombrie la Cinemateca Eforie.
„În meseria asta a noastră, numai talentul nu ajunge”, spunea îndrăgita actriţă care a detonat fiecare rol cu vitalitatea şi autenticitatea sa. „Oricât
har ai avea de la mumă, mai trebuie şi experienţă şi foarte multă
muncă. Să te expui în faţa aparatului de filmat se învaţă. Să reuşeşti
într-o clipă anume şi în condiţii anume, care sunt cu totul altele decât
ale scenei, să-ţi expui punctul de vedere asupra unei relaţii umane
(pentru că asta e un personaj, nu un punct de vedere) se învaţă. În asta
stă, cred, nobleţea profesiei de actor”, mărturisea actriţa.
Regizorii (de la Tatos, la Bocăneţ, la Pintilie sau la Mărăscu) au
distribuit-o constant în film, teatru şi televiziune. Publicul a
adorat-o, criticii au aplaudat-o. „La
Tora Vasilescu, vibraţia este starea naturală. Privirile vibrează -
trist sau sperios sau curios -, zâmbetul vibrează - timid sau îndrăzneţ
sau copilăros, vocea vibrează în tonuri reci, seci sau dimpotrivă
tandre, dar mai ales tăcerile. (...) Tăcerile Torei Vasilescu vibrează
pe toată scara şi la toate intensităţile sentimentelor omeneşti, şi atât
de antisentimentalele ei. personaje sunt mereu bruiate - minunat
bruiaj - de acest temperament artistic făcut parcă special să vibreze
astfel în toate felurile, în toate stările”, scria Eva Sîrbu în Magazin estival 1980, citată de publicaţia Aarc.ro.
Gala 71 de minute cu Tora Vasilescu este prezentată de Catena.
Și la această ediție revine mult așteptata Zi de Aur care reunește anul acesta filmele premiate cu Palme d’Or – Triangle of Sadness, Camera d’Or – War Pony la Cannes și Ursul de Aur – Alcarràs la Berlin.
War Pony,
câştigător al prestigiosului Caméra d'Or acordat celui mai bun film de
debut prezentat la Cannes, e o poveste entuziasmantă despre dragoste şi
bani într-o rezervaţie cu americani nativi. „Tandrețea,
înțelepciunea și instinctul de supraviețuire a doi adolescenți de sex
masculin sunt superb observate în lungmetrajul de debut al actorului
devenit regizor Riley Keough”, scrie The Guardian.
Unul dintre cele mai discutate filme la Cannes anul acesta, Triangle of Sadness va putea fi văzut, în premieră națională, în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest
de către cei mai harnici dintre cinefili. Vestea bună pentru cei care
nu au mai reușit să rezerve bilete este că filmul distribuit de
Independența Film va putea fi văzut și în cinematografe.
În Alcarràs aprape că „poți simți mirosul toropelii mijlocului de vară care plutește de-a lungul întregului film” observa Variety după premiera filmului la Berlinale.
Din moşi-strămoşi, familia Solé îşi petrece vara culegând piersici în livada din sătucul catalan Alcarràs.
Dar recolta din acest an ar putea fi ultima, pentru că familia riscă
evacuarea după ce noul proprietar al terenului plănuieşte să taie
piersicii şi să monteze în loc panouri solare. Vestea dezbină familia
şi, pentru prima oară, membrii ei trebuie să înfrunte un viitor nesigur
şi riscul să piardă mai mult decât casa unde au locuit de generaţii.
Filmul este distribuit în România de Bad Unicorn.
Godard,
recent dispărutul gigant al cinematografiei nu numai că a ajutat la
lansarea Noului Val Francez, dar a schimbat pentru totdeauna limbajul
filmic. Iată cum îşi începea tributul reputata publicaţie Indiewire: „Cel
mai mare cineast din lume a murit. Iar acesta este un titlu pe care
Jean- Luc Godard l-a deținut pentru foarte mult timp. Influența sa
asupra formei și limbajului cinematografic din ultimii 60 de ani a fost
fundamentală, dar cele mai bune filme ale lui cineastului nu sunt piese
de muzeu care să fie studiate: ele sunt vibrante, energice, sexy, pline
de culoare, fum și umbre crepusculare care te învăluie. Sunt vii. Și vor
continua să fie, deși creatorul lor nu mai este.”
La Les Films de Cannes à Bucarest .13 ne reamintim de geniul godardian cu Le mépris. „Nu
vorbește despre nimic altceva decât despre cinema-ul în sine, ceea ce
devine puțin obositor, dacă nu ești unul dintre acei oameni cărora le
place să vadă un film pentru a bifa referințele la altele. Cu toate
acestea, este un fel de capodoperă”, postula Daily Telegraph. „Ne
transportă într-o altă epocă: o lume de la începutul anilor '60, în
care clasicismul trecutului... este juxtapus cu goliciunea și
plictiseala culturii moderne.” - Chicago Tribune.
Alături
de fraţii Dardenne, de Arnaud Desplechin şi de Stéphane Brizé, alt
cineast gigant celebrat la această ediţie este iconoclastul şi
încă şocantul Pier Paolo Pasolini. Spectatorii vor putea vedea una
dintre capodoperele absolute ale anilor '60, Accatone,
cu care controversatul regizor a irumpt pe scena internaţională, un
film care şi astăzi fascinează, frapează, inconfortează, debusolează.
Pentru a-l înţelege mai bine pe Pasolini, omul şi artistul, este
obligatoriu să vedeţi superbul documentar realizat de Andrei Ujică, 2 Pasolini care va fi prezentat în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest înainte de proiecția filmului Il vangelo secondo Matteo de pe 21 octombrie, ora 18:30 la Cinemateca Eforie.
Pier Paolo Pasolini a vrut să filmeze pelicula sa despre Iisus, Il Vangelo secondo Matteo
(1964), chiar în Țara Sfântă. Dar, în timpul unei călătorii de
documentare, a devenit clar că acest lucru este imposibil: lumea modernă
devenise vizibilă în prea multe locuri. Andrei Ujică împletește imagini
din această vizită, în care Pasolini admiră peisajul deșertic împreună
cu consilierul său de la Vatican, Don Andrea Carraro, cu fragmente din Il Vangelo secondo Matteo.
Ujica
juxtapune imagini ale unei mări din ce în ce mai furtunoase cu un citat
din film (care provine din Evanghelia după Matei), în care Iisus
avertizează împotriva ipocriziei avocaților și a fariseilor. Muzica care
însoțește genericul de final, "Hit 'em Up" a lui 2Pac Shakur, adaugă un
strat surprinzător de semnificație acestui comentariu poetic de 11
minute despre filmul lui Pasolini.
Graţie celor 12 versiuni de până acum, Les Films de Cannes à Bucarest
a devenit unul dintre evenimentele esenţiale ale toamnei culturale
româneşti, iar publicul său a crescut impresionant de la o ediţie la
alta. Anticiparea şi freamătul cinefil care îl precede se amplifică de
la an la an. În 2022, avem deja proiecţii epuizate la puţin timp după
ce biletele s-au pus în vânzare. Triangle of Sadness, Metronom, Close sau Decision to Leave
sunt câteva dintre filmele sold out. Aşadar, grăbiţi-vă să vă
achiziţionaţi bilete la alte titluri fabuloase din selecţie, la care
încă mai sunt locuri disponibile.
Spotul ediției de anul acesta poate fi urmărit pe: https://youtu.be/XiVcufRSbSQ
Proiecţia de pe 21 octombrie a lui La Montagne,
în regia lui Thomas Salvador, o fabulă eco, simbolică şi picturală şi
una dintre cele mai atipice şi surprinzătoare pelicule din acest an de
la Cannes, va fi urmată de o dezbatere cu regizorul și Mihai Zotta de la
Conversation Carpathia despre conservarea mediului.
Cu Trois Souvenirs de ma Jeunesse
aveţi ocazia să descoperiţi un cineast iconoclast (Arnaud Desplechin),
comparat adesea cu gigantul literar Marcel Proust şi unul dintre filmele
franţuzeşti “cult”.
În răvăşitorul The Natural History of Destruction,
Sergei Loznitsa pune din nou întrebări foarte actuale şi percutante:
este acceptabil moral să te foloseşti de populaţia civilă pentru a
înclina balanţa forţelor într-un război? Este acceptabilă distrugerea în
masă întru apărarea vreunui ideal superior?
Armageddon Time
e un film autobiografic al aclamatului cineast american James Gray, o
poveste profund personală de maturizare despre puterea familiei și
urmărirea generaţională a visului american. Pelicula beneficiază de o
distribuție de excepție, printre care se numără Anthony Hopkins, Anne
Hathaway și Jeremy Strong.
Frère et soeur
cel mai nou film al incinfundabilului Arnaud Desplechin câștigă
credibilitate și relevanță și ca epilog (sau regândire matură) a temelor
din trecut ale cineastului, amintindu-ne cât de puțini regizori au
sensibilitatea, originalitatea și înzestrările sale literare.
O altă bijuterie umanistă a familiei Dardenne, Tori et Lokita își plasează personajele în centrul unei drame sfâșietoare, insistând în același timp asupra demnității lor. „La
fel ca cele mai bune dintre operele lor, până şi cele mai simple
acțiuni sunt înzestrate cu o intensitate care îți taie respirația” nota Indiewire.
Din
dorința de a-şi regăsi originile, Freddie, în vârstă de 25 de ani, se
întoarce pentru prima dată în Coreea de Sud, unde s-a născut înainte de a
fi adoptată și crescută în Franța. Retur à Séoul e un film captivant şi imprevizibil, o perspectivă memorabilă asupra unei identităţi culturale complicate.
În Les Pires,
o filmare are loc în oraşul Picasso, din suburbiile din nordul Franței.
În timpul castingului, patru adolescenți, Lily, Ryan, Maylis și Jessy,
sunt aleși pentru a juca în film. Toată lumea din cartier este
surprinsă: de ce să-i ia doar pe "cei mai răi"? O reflecție asupra
modului de a surprinde viața. „Profund
pătrunzător, Les Pires este deopotrivă cerebral și emoțional, punând
întrebări și lăsându-ne să tragem propriile concluzii. O realizare
remarcabilă a cinematografiei și a compasiunii umane.” – AwardsWatch.
Și în acest an Les Films de Cannes ajunge mai aproape de spectatorii din țară prin edițiile locale de la Cluj-Napoca (21-23 octombrie), Arad (26-28 octombrie), Timișoara (28-30 octombrie) și Iași (18-20 noiembrie).
Programul complet al festivalului, informații despre filme și invitați, pot fi găsite pe www.filmedefestival.ro. Biletele pot fi cumpărate online de pe www.eventbook.ro
unde găsiți și toate detaliile despre promoții și reduceri, sau la
casele de bilete ale cinematografelor și caseriile Eventbook.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama, Sun Wave Pharma
Proiect cultural finanțat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Ambasada Franței și Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, Dacin Sara, Institutul Italian de Cultură, Ambasada Suediei în România
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB
în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații
detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului
București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Renault, Mercure Hotels, Avanpost, Abator, Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ‘IL Caragiale’, Europa Cinemas, Boiler Coffee Shop, Aparterre, Air France KLM DELTA, LOKAL
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Libertatea, News.ro, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, Elle, The Institute, Vice, Observator Cultural, AARC – All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, Cinefilia, CineGhid, Radio România Cultural, Senso TV, Tonica, Antena PLAY.
Partener cultural: RFI România
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu