Revelaţiile
şi debutanţii sunt, la Cannes, acele "întoarceri de situaţie"
neaşteptate, care răstoarnă ordinea instaurată, dacă ar fi să cităm o
terminologie hollywoodiană. Însă confirmările, maeştrii răsfăţaţi ai
croazetei, titanii inclasabili sunt punctele culminante ce dau greutate
şi tensiune evenimentului. Marii cineaști ai lumii, de la Godard, la
Tarantino, au carierele indisolubil legate de cel mai mare festival de
film din lume. De-a lungul celor 13 ediţii, Les Films de Cannes à Bucarest
v-a făcut cunoştinţă cu cei mai importanţi dintre aceştia şi continuă
s-o facă şi în acest an, în cadrul unor tributuri şi retrospective
eclatante.
Mai
mult, spectatorii îi vor putea întâlni, în persoană, la proiecțiile
filmelor lor din festival. Biletele au fost puse în vânzare și sunt deja
disponibile pe Eventbook.ro. Deși multe proiecții sunt deja sold out,
cinefilii au încă multe alegeri de făcut, iar programele de mai jos nu
le vor face sarcina mai ușoară.
Luc
Dardenne, Arnaud Desplechin, Stéphane Brizé sunt autorii pe care
festivalul îi omagiază anul acesta prezentându-le, în premieră
națională, cele mai noi filme dar și alte titluri de referință din
cariera lor, în trei retrospective cu adevărat speciale.
Alte două surpize sunt regizorii Thomas Salvador și Tarik Saleh care își vor introduce filmele în festival.
Thomas Salvador
este regizor şi scenarist şi de cele mai multe ori joacă în propriile
filme. A regizat şase scurtmetraje selectate şi premiate în numeroase
festivaluri, cele mai notabile fiind Petits Pas (Quinzaine des réalisateurs 2003) şi De sortie (premiul Jean Vigo în 2006). La Montagne,
cel de-al doilea lungmetraj al său, a avut premiera mondială la ediţia
de anul acesta a Festivalului de la Cannes şi a fost recompensat cu
premiul SACD.
Vineri,
21 octombrie, ora 18:00, regizorul va fi prezent la Cinema Elvire
Popesco unde va susține un open talk ce va avea două părți: în prima,
acesta va discuta despre filmul său, La Montagne,
cu criticul Ionuț Mareș, iar în partea a doua va discuta cu Mihai Zotta
– inginer silvic, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul
conservării naturii. Acesta gestionează de peste 11 ani proiectele de
reconstrucție ecologică, activitatea ocoalelor silvice, echipele de
intervenție rapidă din cadrul Fundației Conservation Carpathia. Cu
Thomas Salvador vă mai puteți întâlni sâmbără, 22 octombrie, ora 17:00
la Cinema Muzeul Țăranului.
Tarik Saleh
a început ca unul dintre cei mai buni artiști de graffiti din Stockholm
în anii '80. El a regizat și a scris scenariul filmului The Nile Hilton Incident,
care a câștigat Marele Premiu al Juriului la Sundance 2017, a primit un
premiu Guldbagge pentru Cel mai bun film în 2018, a fost nominalizat la
categoria Cel mai bun film străin la Premiile César - un succes de box
office cu peste 400 000 de bilete vândute în Franța. Cineastul se va
întâlni cu publicul festivalului la proiecțiile filmului Boy from Heaven de sâmbătă, 29 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco și duminică, 20 octombrie, ora 18:00, la Cinema Muzeul Țăranului.
Și
pentru că anul acesta se împlinește un secol de la nașterea lui Pier
Paolo Pasolini, adăugăm o a patra retrospectivă în programul Les Films de Cannes à Bucarest.
RETROSPECTIVA JEAN-PIERRE ȘI LUC DARDENNE
„Adevărul e mereu mai puţin interesant decât ficţiunea.” este concluzia lui Jean-Pierre Dardenne, pe care a repetat-o în câteva ocazii.
Frații
și regizorii belgieni Dardenne au rămas mereu cu aceleaşi obsesii
tematice şi stilistice. Câştigători de două ori ai trofeului suprem,
Palme d'Or, au devenit faimoși pentru dramele lor sociale scrupulos de
realiste, realizate după o carieră mai puțin cunoscută în documentare.
Cineaştii au încercat de la bun început să amestece politicile liberale,
stilul magistral şi lipsit de ostentație și deznodământul adesea
uluitor al izbăvirii spirituale. L'enfant (2005) a început această evoluție subtilă, spunând ca pe un thriller povestea unui tată care își caută copilul.
Le Gamin Au Velo - Prix du Jury, Cannes 2011
inclus în retrospectiva din acest an, adaugă, într-un mod oarecum
controversat pentru acești cineaști renumiți că lucrează cu
neprofesioniști sau necunoscuți, o vedetă franceză în distribuție –
Cécile de France. Plasându-se din nou în afara tradiţiei de ei
instituite, construiesc un basm luminos și optimist, cu o conștiință
socială. În Deux jours, une nuit,
cineaştii dublează acest artificiu distribuind-o pe superba Marion
Cotillard ca protagonistă, dar într-un rol anti-glamour şi într-o
poveste atât de structurată şi fatalistă, încât rezultatul seamănă un
film de Fritz Lang.
Tori et Lokita, ultimul lor film, a fost distins cu Premiul aniversar Cannes 2022.
„Este cel mai furios film pe care l-au făcut vreodată frații Dardenne. [...] La fel ca majoritatea lucrărilor duo-ului, Tori et Lokita valorifică natura ireductibilă a demnității umane în fața apatiei din ce în ce mai adâncă a civilizației umane.” observau cei de la IndieWire.
În
Belgia de azi, un băiat şi o adolescentă de origine africană, ajunşi
aici fără niciun alt membru al familiei, se bazează pe prietenia lor
indestructibilă pentru a înfrunta provocările exilului.
„Meșteșugit
cu măiestrie și nespus de dureros, este poate unul dintre cele mai
captivante și emoționante filme din ultima vreme al Dardennilor – o
tragedie povestită cu o claritate absolută, centrată pe protagoniști
care ne merită în întregime simpatia, empatia, toate 'patiile' pe care
le-am putea avea.” exclama The Hollywood Reporter.
Luc
Dardenne va susține un Q&A moderat de criticul de film Ionuț Mareș
după proiecția filmului de pe 23 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire
Popesco.
În La fille inconnu,
prezent în competiţia de la Cannes din 2016, Jenny îşi caută izbăvirea,
nu doar pentru ea însăşi, ci şi pentru alţii. Ca medic care are grijă
de trup, ea devine şi un vraci de suflete, iar clinica ei oferă
confesiuni seculare, sigilate de etica profesională, într-un thriller,
evident, atipic.
RETROSPECTIVA ARNAUD DESPLECHIN
Arnaud
Desplechin, unul din răsfățații Cannes-ului (un alt fel de-a spune că
festivalul i-a lansat și întreținut, practic, cariera), a figurat în
competiția oficială încă de la primul său lungmetraj, mult celebratul La Sentinelle. A revenit cu Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle) ca
să lanseze o nouă generație de actori francezi. În acest film,
regizorul confisca toate ingredientele obișnuite ale cinematografului
francez de autor pentru a le oferi o amploare romantică grație unei
narațiuni corale de mare fluiditate. Nu de puține ori, interpreții săi
sunt recompensați cu cele mai mari trofee ale festivalului.
În 2016, Desplechin primește Premiul César pentru Trois souvenirs de ma jeunesse
care avusese premiera fulminantă la Festivalul de la Cannes, eveniment
care i-a cimentat statutul de unul dintre cei mai respectați cineaști
francezi ai generației sale.
La această ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest va fi prezent cu ultima sa peliculă, Frere et Soeur, dar vom arăta şi Trois Souvenirs de ma Jeunesse.
Frère et Sœur - În competiție, Cannes 2022
Alice
şi Louis sunt frate şi soră. Ea e actriţă, el profesor şi poet. De mai
bine de două decenii, Alice şi-a urât fratele cu ardoare şi în tot acest
timp nu s-au întâlnit niciodată. Dar iată că moartea părinţilor face ca
reîntâlnirea să fie inevitabilă.
„Marion
Cotillard și Melvil Poupaud sunt la cel mai bun nivel al lor în
rolurile lui Alice și Louis, găsind note de grație, rafinate în toată
auto-dramatizarea și dezgustul feroce.”
scriau cei de la The Hollywood Reporter. De notat e și faptul că din
distribuția filmului face parte și Cosmina Stratan – distinsă în 2012 la
Cannes (alături de Cristina Flutur) cu Premiul pentru cea mai bună
actriță pentru rolul său din După dealuri, semnat de Cristian Mungiu.
După
premiera filmului (ce va avea loc pe 22 octombrie, ora 19:30, la Cinema
Elvire Popesco), Arnaud Desplechin va susține un open talk moderat de
criticul de film Ionuț Mareș.
Trois Souvenirs de ma Jeunesse - Quinzaine des Réalisateurs, Cannes 2015
„Această peliculă cvasi-autobiografică e o dovadă şi mai clară că Desplechin e un Proust al cinemaului francez modern.” afirma Financial Times.
Paul
Dédalus urmează să părăsească Tadjikistanul. Îşi aduce aminte... de
copilăria petrecută în Roubaix... de crizele de nebunie ale mamei... de
afecţiunea profundă pentru fratele mai mic, Ivan, un copil religios şi
violent. Îşi aminteşte de adolescenţă... de tatăl său, văduv
inconsolabil... de călătoria clandestină în URSS, unde îşi oferă propria
identitate unui tânăr rus... Îşi aminteşte de vremea când avea 19 ani,
de sora lui, Delphine, de vărul Bob, de nopţile dezlănţuite alături de
Pénélope, Mehdi, şi Kovalki, amicul care îl va trăda... De studiile din
Paris, de întâlnirea cu profesorul Béhanzin, de începuturile vocaţiei
pentru antropologie... Şi, mai ales, de Esther, cea în jurul căreia se
va învârti, obsesiv, totul.
„Aici, limbajul cinematografic al lui Desplechin este întotdeauna fluent și bogat.” concluzionaează The Guardian.
RETROSPECTIVA STÉPHANE BRIZÉ
Regizor, scenarist şi actor, Brizé declara: „Pentru
mine, a face un film înseamnă a crea emoție. Doar atât. Trebuie să
construiești o poveste pentru a crea emoție. Dacă te afli în
cinematografie, trebuie să generezi emoție. Când spectatorul iese din
cinematograf, trebuie să plece cu reflectarea emoției.”
Une Vie - Premiul FIPRESCI, Veneția 2016
„Viața nu este niciodată atât de bună sau atât de rea pe cât crezi”, îi spune Jeanne nepoatei sale micuțe la sfârșitul filmului - sau ne spune Brizé? „La
fel cum suntem aproape de personajele sale, bucurându-ne de bucuria
lor, dar mai ales simpatizând cu tristețile lor, intimitatea lui Brizé
se extinde și asupra noastră, reflectând o compasiune similară pentru
experiența umană comună.” observau cei de la Mubi.com.
En Guerre - În competiție, Cannes 2018
„O
operă politică demnă de urmat pentru oricine vrea să facă filme într-o
perioadă turbulentă, pentru că încearcă să spună adevărul despre
demnitatea chinuită a oamenilor obișnuiți.” titra LA Times.
În
ciuda unor vânzări anuale record şi a unor extraordinare sacrificii
financiare din partea angajaţilor, conducerea companiei Perrin Industrie
decide închiderea unei fabrici. Dar cei 1100 de muncitori au o cu totul
altă idee despre viitorul lor profesional şi, conduşi de reprezentantul
sindical Laurent Amédéo, sunt gata de orice pentru a anula decizia ce-i
condamnă la şomaj.
„Un
film epuizant de urmărit în cel mai bun sens, care ne umple de furie
față de forțele dezumanizante din societate până când rămânem extenuați,
contemplând provocările iminente cu o nouă claritate.” spun cei de la Rogerebert.com despre film.
RETROSPECTIVA PIER PAOLO PASOLINI
„Eu sunt scandalos. Pentru că întind o frânghie, sau mai degrabă un cordon ombilical, care să conecteze sacrul și profanul” declara la un moment dat Pier Paolo Pasolini.
Sfântul
și blestematul. Sfântul și escrocul. Martiriul și proxenetul. Filmele
lui Pasolini sunt populate de figuri contradictorii, pe care vizionarul
regizor italian le-a visat într-o lume care freamătă în pragul
schimbării. Unul dintre cei mai respectați autori ai cinematografiei,
Pier Paolo Pasolini a fost, de asemenea, o contradicție ambulantă.
Anticlericalismul radical s-a ciocnit de catolicismul devotat, rigorile
tradiției s-au lovit de progresul revoluției sexuale și politice.
Tensiunile puternice din filmele sale au provocat status quo-ul și au
împins limitele cenzurii. Sacrul din filmele lui Pasolini poate fi găsit
acolo unde te aștepți mai puțin: înmuiat în noroi și palpabil în cele
mai îndepărtate margini ale vieții sociale. „Bășcălios,
primitiv, pasional și provocator: 2022 este anul aniversării a 100 de
ani de la nașterea lui Pasolini, 100 de ani de la nașterea unui geniu
controversat”, scriu criticii de film de pe website-ul Mubi şi Les Films de Cannes à Bucarest .13 îi ascultă, programând trei dintre titlurile pentru care astăzi este cunoscut în întreaga lume.
Accattone - Cel mai bun film, Karlovy Vary 1962
Una
dintre cele mai iconice pelicule ale artistului care a însemnat şi o
rupere abruptă de neorealism, dar şi o instituire a unui alt tip de
anti-erou italian. „Brutalitatea și disperarea glacială a acestui film din 1962 au avut un impact de durată asupra cinematografiei politice”, scria recent Chicago Reader.
Într-un
cartier sărac al Romei, Vittorio "Accattone" Cataldi îşi câştigă traiul
ca proxenet, vânzând farmecele iubitei sale, Maddalena. Dar de unica sa
sursă de venit se alege praful când Maddalena este atacată de
răufăcători şi ajunge la închisoare. Accattone nu ştie ce să mai facă să
câştige un ban, ba chiar ajunge să cerşească de-ale gurii de la fosta
soţie, Ascenza. Dar iată că într-o zi bărbatul o întâlneşte pe inocenta
Stella şi planurile de a reveni la vechea ocupaţie par tot mai
posibile...
Il Vangelo secondo Matteo - Marele Premiu al Juriului, Veneția, 1964
Nominalizată
la trei premii Oscar în 1967, această creație timpurie a regizorului
este inspirată din tradiția biblică, ideologia marxistă și neorealismul
cinematografic și este o bună introducere în opera sa, reunind multe
dintre ideile din creațiile sale ulterioare. Pasolini a folosit în film
actori neprofesioniști iar în rolul Fecioarei Maria și-a distribuit
propria mamă.
În
apropierea unui ţărm stâncos, Iisus începe să predice în parabole şi
atrage discipoli. Este sever şi autoritar. Spune că mesajul său nu este
unul de pace, ci o sabie. Se grăbeşte, aleargă dintr-un loc în altul pe
malurile Mării Galileii, uneori atrăgând mulţimi de oameni, alteori
fiind izgonit. Parabolele sale vizează adesea puternicii zilei, prin
urmare atrag atenţia fariseilor, a preoţilor şi a înţelepţilor. Conspiră
cu toţii ca Iisus să fie arestat, judecat şi răstignit, exact aşa cum
le-a profeţit adepţilor. După ce moare, li se arată discipolilor şi le
dă ultimele instrucţiuni.
Edipo Re - În competiție, Veneția 1967
Un
copil se naşte în Italia interbelică. Nu trece mult şi tatăl său devine
tot mai gelos că nou-născutul acaparează întreaga atenţie a mamei.
Povestea se mută apoi în trecutul îndepărtat, în Antichitate. Micul
Oedip, care fusese abandonat de regele Tebei, Laius, şi de soţia lui,
Iocasta, este crescut de regele Corintului, Polybus, ca pe propriul său
fiu. Chinuit de un vis, Oedip va merge la templul lui Apollo să consulte
oracolul şi acolo va afla teribilul destin ce i se pregăteşte...
Încă
de la Accattone, Pasolini plănuia să facă un film despre Complexul
Oedip și despre "anxietatea autobiografică" a acestuia. Regizorul
declara „în Oedip, spun
povestea complexului meu. Copilul din prolog sunt eu, tatăl lui este
tatăl meu, un ofițer de infanterie, iar mama lui, profesoară, este mama
mea. Îmi povestesc viața mea mitică, făcută în mod natural epică de
legenda lui Oedip.” Tatăl lui Pasolini, Carlo Alberto Pasolini,
era locotenent în armata italiană și avea o înclinație fascistă destul
de pronunțată. Filmul a fost văzut ca o mustrare a acestuia dar și a
țării burgheze în care s-a născut.
Il Vangelo secondo Matteo
va fi introdus de Stefano Francia di Celle împreună cu regizorul de
film Andrei Ujică iar proiecția va fi precedată de scurtmetrajul 2 Pasolini în regia lui Andrei Ujică, pe 21 octombrie, ora 18:30, la Cinemateca Eforie. De asemenea, acesta va introduce filmul Accattone pe 22 octombrie, ora 14:00, tot la Cinemateca Eforie.
Stefano
Francia di Celle este manager cultural, curator și istoric de film. A
curatoriat retrospective și monografii pentru Festivalul de Film de la
Torino din 2003 până în 2010, organizând evenimente la care au
participat regizori importanți precum Roman Polanski, Wim Wenders și
Claude Chabrol. Din 2012, colaborează cu Festivalul Internațional de
Film de la Veneția în calitate de curator al Secțiunii Venice Classics. A
fost director artistic al Festivalului de la Torino în 2020 și 2021.
Pe www.filmedefestival.ro
regăsiți programul complet al ediției de anul acesta dar și mai multe
informații despre invitați și filmele pe care aceștia le prezintă în
festival. Biletele pot fi cumpărate online de pe www.eventbook.ro unde găsiți și toate detaliile despre promoții și reduceri.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama, Sun Wave Pharma
Proiect cultural finanțat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Ambasada Franței și Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, Dacin Sara, Institutul Italian de Cultură, Ambasada Suediei în România
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB
în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații
detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului
București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Renault, Mercure Hotels, Avanpost, Abator, Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ‘IL Caragiale’, Europa Cinemas, Boiler Coffee Shop, Aparterre, Air France KLM DELTA, LOKAL
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Libertatea, News.ro, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, Elle, The Institute, Vice, Observator Cultural, AARC – All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, Cinefilia, CineGhid, Radio România Cultural, Senso TV, Tonica, Antena PLAY.
Partener cultural: RFI România
Filmele: Tori et Lokita, Frère et Sœur, Trois Souvenirs de ma Jeunesse, Le Gamin Au Velo, La fille inconnu, sunt distribuite în România de Independența Film.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu