Festivalul Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania revine la București între 15 și 24 martie. Printre evenimentele speciale pe care vi le oferim cu această ocazie se numără o serie de retrospective dedicate unor cineaști care au marcat, în moduri distincte, evoluția filmului documentar.
Primul dintre invitații speciali ai ediției este cineasta austriacă Ruth Beckermann, din opera căreia vom prezenta patru filme: „Podul de hârtie” (1987), „Estul războiului” (1996), „Homemad(e)” (2001) și cel mai recent lansat documentar al său, „Valsul Waldheim” (2018).
Ruth Beckermann realizează
documentare și eseuri video de patru decenii și este una dintre
figurile proeminente ale cinematografiei austriece. Opera sa
recuperează, în mare măsură, memoria individuală și colectivă a unei
întregi generații de evrei care au trecut prin era teribilă reprezentată
de prima jumătate a secolului al XX-lea. Strămutările forțate și
Holocaustul dinaintea și din timpul celui de-al Doilea Război Mondial au
reconfigurat locul evreilor europeni în contextele sociale și politice
ulterioare, dar mai ales i-au supus unei nevoi intense de a-și
reconstitui viețile personale și de a încerca să se detașeze emoțional
de atrocitățile prin care trecuseră ei și familiile lor. Dintr-o
perspectivă adeseori personală, Beckermann creează portrete vii și
atașante ale celor pe care îi documentează, indicând, în același timp,
că până și cele mai mari orori ale trecutului, de care omenirea părea că
ar dori să se debaraseze - prin uitarea sau condamnarea lor - pot
renaște oricând de sub pojghița subțire a aparentei acalmii.
Podul de hârtie (1987)
În „Podul de hârtie”, Ruth Beckermann vizitează locurile copilăriei
tatălui său, din regiunea Bucovinei, de unde familia lui fusese
strămutată cu câteva decenii în urmă. Pe parcurs tonul melancolic al
documentarului se nuanțează, incluzând tot mai multe reflecții asupra
prezentului care scoate la iveală incapacitatea sau indiferența
oamenilor de a se debarasa de secolele de anti-semitism care au culminat
cu amplele acțiuni criminale ale naziștilor. Filmul e și un document
rar și aparte al zonei Rădăuțiului din epoca de final a dictaturii lui
Nicolae Ceaușescu.
Estul războiului (1996)
În camerele albe, îmbibate în lumină de neon, ale unui muzeu unde sunt
expuse fotografii alb-negru ce documentează atrocitățile comise de
Wehrmachtul german pe frontul de est în timpul celui de-Al Doilea Război
Mondial, foști soldați discută în contradictoriu despre experiențele,
de diverse feluri, pe care le-au trăit atunci. „Estul războiului” arată
dificultatea de a reconstitui trecutul prin filtre general acceptate,
atâta vreme cât până și evenimentele documentate de arhive sunt
contrazise de martorii lor oculari, unii dintre ei nostalgici ai epocii
naziste, iar alții vehemenți contestatari ai acesteia.
Homemad(e) (2001)
Marc-Aurel e strada din Viena unde locuia Ruth Beckermann la momentul
realizării filmului, dar și o zonă celebră, înaintea Războiului, pentru
negustorii textili evrei care o populau. În încercarea de a surprinde
spiritul și diversitatea cartierului, realizatoarea vizitează cele cinci
sau șase cafenele ale acestuia, realizând portrete vii și complexe ale
oamenilor care le însuflețesc zilnic, prin prezența lor. Singura umbră
ce planează asupra armoniei locului este rezultatul alegerilor din 2000,
care a adus în coaliția de guvernare un partid de extrema dreaptă.
Valsul Waldheim (2018)
Până în 1986, când s-a decis să candideze pentru funcția de președinte
al Austriei, existau doar zvonuri disparate despre trecutul nazist al
fostului secretar general al Organizației Națiunilor Unite, Kurt
Waldheim. Candidatura acestuia a scos la iveală implicarea sa în
masacrele partizanilor iugoslavi din 1942 și în deportarea evreilor din
Salonic în 1943 și, odată cu aceasta, a obligat Austria să-și reevalueze
atitudinea pe care o avea vizavi de implicarea sa în cel de-al Doilea
Război Mondial. Alcătuit din materiale contemporane - imagini TV, dar și
filmări făcute de către regizoare însăși în timpul mișcărilor de
protest anti-Waldheim la care a participat -, „Valsul Waldheim" descrie
momentul în care Austria a înțeles că nu se mai poate considera o simplă
victimă a lui Hitler, ci un colaborator.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de la Eventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog,
pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a
ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.
Organizator: Asociația One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundației Konrad Adenauer
Sponsor principal: KAUFLAND
Cu sprijinul: Administrația Fondului Cultural Național,
Centrul Național al Cinematografiei, Primăria Capitalei prin ARCUB –
Centrul Cultural al Municipiului București, UNHCR – Agenția ONU pentru
Refugiați, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Uniunea
Cineaștilor din România, Organizația Internațională pentru Migrație
Parteneri: Ambasada Franței în România, Institutul
Francez din București, Goethe-Institut București, Forumul Cultural
Austriac, Swiss Sponsor's Fund, Ambasada Elveției, British Council,
Ambasada Palestinei, Delegația Wallonie-Bruxelles, Ambasada Ucrainei,
Ambasada Suediei, Ambasada Libanului, Institutul Maghiar Balassi, ACID,
Humanitas, Peripherie, microFILM
Sponsori: BOSCH
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Bilete prin: Eventbook
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Parteneri media: Radio România Cultural, DOR, Scena9,
Hotnews, Film Menu, Sub25, Liternet, All About Romanian Cinema, Graphic
Front, Verbs Describe Us
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu