Filme
semnate de deschizătoarele de drum ale cinematografiei spaniole: Ana
Mariscal, prima femeie care a regizat după Războiul Civil spaniol /
prima peliculă realizată în Spania în sistemul cinemascop, regizată de
Margarita Alexandre / un film semnat de Josefina Molina ce a avut
premiera în același an în care a fost promulgată
Legea divorțului în Spania / o peliculă semnată de Pilar Miró cenzurată
timp de doi ani în Spania anilor ‘80 / un film finalizat cu puțin
înainte de tentativa de lovitură de stat din 23 februarie 1981, semnat
de Cecilia (și José Juan) Bartolomé
Institutul
Cervantes din București continuă și în luna martie a acestui an
tradiția difuzării unui grupaj de filme dedicat culturii feminine,
program ce include pelicule reprezentative pentru regia semnată de
femei. În 2021, pentru prima oară în istoria acestui proiect cu o
tradiție de peste un deceniu, ciclul de filme este centrat pe figuri
regizorale feminine care au debutat în anii ‘50 și ‘60, fiind
considerate deschizătoare de drum în istoria cinematografiei spaniole:
Margarita Alexandre, Cecilia Bartolomé, Ana Mariscal, Pilar Miró și
Josefina Molina.
Peliculele
vor fi disponibile pe canalul Vimeo al Institutului Cervantes începând
din datele de 9, 12, 16, 19, 23 și 26 martie, timp de 48 de ore, de la
ora 21:00, cu subtitrare în engleză, franceză, portugheză, bulgară și
spaniolă.
„Cele
cinci filme incluse în programul ediției din acest an sunt relevante nu
numai pentru creația și pentru estetica acestor femei deschizătoare de
drum, pe care le readucem în atenție cu această ocazie, ci și pentru
faptul că oferă o poveste extrem de interesantă și o descriere inedită a
Spaniei din acea epocă, programul acordând un interes deosebit
perioadei istorice reflectate: 1953-1981”, a declarat Jorge Jiménez-Zumalacárregui, directorul Institutului Cervantes din București.
Peliculele programate pentru difuzare începând de săptămâna viitoare reprezintă o mostră a muncii și a talentului a patru regizoare
care au impresionat prin efortul lor, prin onestitatea și dedicarea ce
au stat la baza realizării filmelor, în ciuda asperității vremurilor în
care au trăit.
Ana Mariscal
a fost prima femeie care a regizat un film în Spania după Războiul
Civil. Avea deja o carieră remarcabilă ca actriță când a debutat în
regie cu filmul Segundo López, aventurero urbano,
primul din acest ciclu, o comedie spumoasă care, în anul premierei
sale, 1953, a fost promovată cu un slogan cu un puternic mesaj: „un film
regizat de o femeie, care va fi plăcut de bărbați”.
Margarita Alexandre și-a început cariera cinematografică în domeniul actoriei înainte de a regiza primele sale filme. La gata
(1956), a treia peliculă regizată împreună cu Rafael Torrecilla, este o
dramă rurală cu o acțiune plasată în Andaluzia, avându-i ca
protagoniști pe Aurora Bautista și Jorge Mistral – actori celebri în
cinematografia spaniolă a anilor ‘50. Este, de asemenea, primul film
realizat în Spania în sistemul cinemascop, ceea ce a contribuit la
îmbunătățirea imaginii, a piesajelor frumoase ce servesc drept decor al
acțiunii, încărcată de lirism și însoțită de acorduri flamenco la
chitară de Manuel Hernández și Áureo Herrero.
În cazul următorului film din program, El crimen de Cuenca (1979), merită din plin amintit contextul în care a fost filmat și în care a avut premiera. Regizat de Pilar Miró –
personaj-cheie al cinemaului spaniol –, filmul aduce în prim-plan
evenimentele petrecute în două mici localități din provincia Cuenca în
anii 1910. Doi bărbați au fost torturați cu brutalitate de Garda Civilă,
cu acordul tacit al autorităților judiciale, pentru a-i determina să
mărturisească o crimă de care însă niciunul un era vinovat. Cruzimea
imaginilor, precum și tema controversată ce evidențiază faptele
criminale ale forțelor de ordine au făcut ca filmul să nu se poată
difuza în Spania timp de doi ani de la realizarea lui, iar regizoarea să
fie urmărită penal.
În plină tranziție, cu o democrație încă insuficient dezvoltată, are loc premiera următoarelor filme din program. Función de noche (1981), de Josefina Molina,
a avut premiera în același an în care a fost promulgată Legea
divorțului în Spania. În acest film, cei doi protagoniști (Lola Herrera
și Daniel Dicenta), despărțiți de facto
de 15 ani, dar recent divorțați, analizează ce anume a dus la eșecul
relației lor. Cei doi foști soți, ce încă simt afecțiune unul pentru
celălalt și se cunosc atât de bine, poartă un dialog intim și sincer,
reflectând asupra vieții în comun și asupra influenței exercitate de
ideea căsătoriei, a modelelor feminine și masculine, care au avut un
impact imens asupra educațieilor și în societatea în care trăiau. Cu
filmul său, Josefina Molina jonglează cu granițele între documentar și
ficțiune, la fel cum elementul personal și cel politic se îmbină natural
în poveste.
Ultima propunere din acest ciclu se plasează clar în sfera documentarului: Después de… (1981), regizat de Cecilia și José Juan Bartolomé, formată din două părți cu titluri sugestive – No se os puede dejar solos/Nu puteți fi lăsați singuri și Atado y bien atado/Bine legat
–, alcătuite dintr-un mozaic de mărturii și relatări ce reflectă
sentimentele, ideile și conflictele din societatea spaniolă din 1979 și
1980. Filmul, care a întâmpinat probleme serioase la premieră, a fost
finalizat cu puțin înainte de tentativa de lovitură de stat din 23
februarie 1981, astfel reprezintă, fără îndoială, un valoros document
istoric.
PROGRAM
9 martie: Segundo López, aventurero urbano/ Segundo López, aventurier la oraș (1953), de Ana Mariscal
12 martie: La gata/Pisica (1956) de Margarita Alexandre
16 martie: El crimen de Cuenca/Crima din Cuenca (1979) de Pilar Miró
19 martie: Función de noche/Reprezentația de noapte (1981) de Josefina Molina
23 martie: Después de...: No se os puede dejar solos/După… Nu puteți fi lăsați singuri (1981) de Cecilia și José Juan Bartolomé
26 martie: Después de...: Atado y bien atado/După… Bine legat (1981) de Cecilia și José Juan Bartolomé
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu