EFECTE COLATERALE
GEORGE ANGHELESCU
Din 27 octombrie la Cărturești Carusel
Curator: Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest.
O expoziție organizată de Aiurart și H'art Gallery.
Vernisaj: marți 27 octombrie, începând cu ora 7 pm.
Facebook event
… 2500 de refugiați mor în Mediterana; 461000 de victime
directe și colaterale ale războiului din Irak; peste 20 de milioane de
victime ale traficului uman, dintre care 5,5 milioane sunt copii, iar 55%
sunt femei; peste 349 de victime în India mutilate cu acid, un număr de
trei ori mai mare decât în 2013; peste 184000 de români părăsesc țara;
peste 5 trilioane de bucăți de plastic, aproape 269000 de tone, plutesc
în oceane; 40 de miliarde de tone de emisii de carbon în atmosferă;
peste 2000 de teste atomice din 1945 până în prezent, et caetera.
De la un anumit nivel, tragedia devine statistică. Sufletul nu mai este
de folos pentru a îngloba mecanicile și politicile unei lumi
post-apocaliptice. Aceste atrocități anti-natură și anti-om sunt știrile
zilnice ale unor civilizații prin excelență umaniste, fondate pe
puterile divine ale unui homo-sapiens diferit de animal prin etică și
gramatică. Aceste cifre care depășesc limitele emoționale ale omului
vechi aparțin unei noi forme de realitate/ normalitate. Noile margini
sunt trasate de fobiile și isteriile propagandei și ideologiilor
globalizării. Raportat la cifre și cantități globale, numărul victimelor
va fi mereu acceptabil.
Pe acest fond, imaginea își caută noi repere pentru a putea
imprima/exprima narațiunea dezarticulării, desființării. Alt tip de
inteligență instrumentează percepția și realitatea, în perspectivă nu
mai e imaginea ideală a unui om ideal - jumătate natural, jumătate
supranatural, ci imaginea hibridului, a androidului ideal - jumătate
natural, jumătate artificial. Pictura contemporană figurativă tânără, de
după 2010, își delimitează noi tipuri de narațiune înglobând datele și
informațiile hibridizate și artificializate ale tranziției dintre
milenii. Iar acest lucru poate fi identificat și în contextul românesc.
Demersul lui George Anghelescu din ultimii 5 ani punctează un conținut
conectat la fondul social, cultural și istoric, reflectând asupra temelor
globale acute, căutând o formă proprie de administrare a șocului
realității. În același timp, regăsim tendințe de reglare a realității,
tinzând către o practică mai mult cultă, rațională și estetică, mai
puțin impulsivă, gestualistă sau activistă. Totul pare că descinde
dintr-un baroque futurist hiper-estetizat, cu accente post-pop sau de
hiper-realism, anulând aceste repere prin plasarea imaginii într-o
dimensiune intermediară, între pictură și grafică, alternând constant
între liniaritatea stabilă a grafitului și picturalitatea iluzorie a
tușei de ulei. Suntem în fața unor afișe hibrid ale comunicării
propagandei globale, icoane hibrid ale religiilor antropocentrice,
peisaje hibrid după o natură artificializată.
Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu