În linia succesului vizionărilor BIEFF 2014 desfășurate în spații neconvenționale, festivalul revine în acest an în format inedit: filmele merg la publicul lor, într-o ediție itinerantă care va debuta pe 29 noiembrie și va dura toată luna decembrie.
Selecția BIEFF este organizată și în acest an în jurul a cinci teme de interes: Migrants, Refugees & Inner Conflicts, Body Expressivity, Love as the Sweetest Experiment, Youth Rituals și Experimente Cinematografice Românești, în cadrul cărora BIEFF menține parteneriatele sale cu: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes, Rotterdam IFF, Oberhausen ISFF. Proiecțiile vor avea loc la Cinema Muzeul Țăranului, Institutul Cultural Român, UNA Galeria, Colegiul Național „Gheorghe Șincai” si alte spatii (ne)cinematografice care vor fi dezvăluite curând.
|
Butter Lamp (în foto), Franța / China, 2013, 15', de Hu Wei – Nominalizare la Oscarul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj 2015
O interesantă investigație pe tema păstrării identității culturale, pornind de la o practică încă populară in China. La granița dintre ficțiune și documentar, filmul urmărește o ședință foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu locații celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc. Explorând cu inteligență relația vizuală dintre cele două planuri, Butter Lamp capătă o semnificativă încărcătură socio-politică, punând în discuție cu subtilitate fenomenul asimilării abuzive de către China și Occident a culturii tibetane, aceasta din urmă fiind nevoită să lupte de pe o poziție periferică pentru a-și păstra identitatea.
Einspruch VI, Elveția, 2012, 17', de Rolando Colla – Câştigătorul Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 şi nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film
Un film ce explorează problema violării drepturilor imigranţilor, bazat pe un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africană conduce la deportarea lui din Elveţia şi la moartea lui tragică. Îndrăzneaţa opţiune regizorală de a filma întreaga poveste din unghiul subiectiv al protagonistului are un puternic efect de identificare, făcând privitorul să rezoneze profund emoţional cu drama personajului principal.
Impossible Exchange, Liban, 2011, 10', de Mahmoud Hojeij – Berlinale 2012
O mostră de video-art documentar, care explorează modul în care dilatarea timpului prin slow-motion, împreună cu intervenţiile textuale, pot spori semnificația profundă a unei imagini. Utilizând mijloace minime cu un efect maxim, regizorul se adresează direct spectatorului, pe care îl implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor, nişte turiști francezi vorbesc cu comercianții de pe mal. Oricât de aproape ar fi, fizic, una de cealalta, diferenţa evidentă dintre statuturile celor doua părți le plasează în lumi diferite.
Connection Lost, România / Turcia, 2012, 11', de Paula Oneț & Manuela Borza
La granița dintre documentar și ficțiune, scurtmetrajul celor două regizoare este un comentariu inteligent despre relația dintre ele - tinere adulte care studiază temporar în străinătate - și părinții rămași acasă, în România. Cele două au înregistrat conversatiile pe Skype purtate cu rudele, fără ca acestea să știe, ceea ce aduce în prim-plan un tip de autenticitate specific documentarului. Subiectul principal este șederea lor în Turcia, ce declanșează dezvăluirea prejudecatilor și atitudinilor celor aflați la celălalt capăt al firului.
Démontable, Olanda, 2014, 12', de Douwe Dijkstra
Un film amuzant şi ludic ce analizează relația absurdă dintre viața de zi cu zi și știrile mondiale. Informaţiile mass-media cu care suntem bombardaţi creează o distorsiune absurdă și o distanță între rutina noastră zilnică și problemele actuale reale. Démontable explorează acest melanj bizar de realități, aducând cele două lumi împreună: elicoptere de atac sfâșie un ziar, în timp ce o farfurie devine vicitma unui atac aerian. Sunt o serie de încercări de a întelege mai bine lumea, jucându-ne cu protagoniștii săi violenți.
New Year's Eve 2014, România, 2014, 4', de Artur Boruzs
Pe 1 ianuarie 2014, restricțiile de viză pentru Marea Britanie ale muncitorilor români au fost ridicate, declanșând temeri legate de o invazie iminentă. Evitând știrile despre reacția britanicilor, NEW YEAR'S EVE 2014 privește, mai degrabă, către rezultatele ipotetice din România. Fragmente de știri TV locale fermentează isteria în timp ce străzile își clipocesc luminile de neon într-un oraș pustiu. Utopia se transformă în distopie, iar România abandonată este lăsată să reflecteze asupra viitorului. Calculată și premonitorie, satira lui Boruzs se transformă în SF, oferind o alternativă oportună la problema de mondială a suprapopulației.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu