Arta ca politică: prestigiosul Festival Internațional de Film Rotterdam revine la BIEFF 2017

Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam, BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme din competiția Tiger Awards for Short Films. Concentrându-se asupra rolului cinema-ului în (re)prezentarea istoriei recente, cu complexele sale implicații socio-politice, programul tematic Painting With History relativizează noțiuni precum realitatea și ficțiunea, falsitatea și adevărul, analizând căile prin care subiectivitatea și obiectivitatea se întrepătrund în procesul de construire a memoriei și identității, atât personale cât și colective. 
 
Un plin de energie și culoare (auto)portret-al-artistului, ce călătorește liber între trecut și viitor, între știință și vis, filmul thailandezului Korakrit Arunanondchai, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3, urmărește artistul aflat în căutarea propriei identități, în spațiul de întâlnire între Orient și Occident. Cantități bine dozate de budism, animism, tehnologie și cultură pop fuzionează la limita dintre videoclip hip-hop și reclamă religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualității în era globalizării și digitalizării.
 
Focalizând pe conceptul de reprezentare națională, One.Two.Three, expus la cea de-a 56-a Bienală de la Veneția, este un demers de restituție a rolului aproape necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mișcării Internaționala Situaționistă. Împreună cu autorul cântecului și cu câțiva tineri muzicieni din Kinshasa, artistul vizual Vincent Meessen reinterpretează un cântec de protest scris în mai 1968; iar legendarul club de rumba Un.Deux.Trois, cândva sediul modernității artistice congoleze, devine cutie de rezonanță pentru impasurile istoriei, în timp ce proteste populare izbucnesc chiar dincolo de zidurile sale.
 
Textele de prezentare complete, realizate de Ioana Florescu și Adina Marin, sunt disponibile aici.
 
Investigând cu inteligență și spirit ludic însuși actul privirii, programul de competiție The Alchemy of the Frame explorează nelimitatul și mereu suprinzătorul potențial creativ al limbajului cinematografic. 
 
După premiera internațională la prestigiosul Festival de Film de la Locarno, etern provocatorul Gabriel Abrantes revine la BIEFF cu umorul subversiv specific, într-o ireverențioasă poveste falică despre sculptura lui Brâncuși numită Principesa X, simultan un omagiu emoționant și plin de respect adus fragilității umane ce se ascunde sub masca curajoasă a artei. A Brief History of Princess X face o cronică a celebrei lucrări de (infamă) notorietate a sculptorului, urmărind firele narative încărcate de erotism care fac legătura între conceperea lucrării, cea care i-a fost model (Principesa Marie Bonaparte), studiile ei revoluționare în materie de sexualitate feminină și, în fine, impactul sculpturii în spațiul muzeal.
 
Ce au în comun John Travolta, Olivia Newton-John, Karl Marx, Jean Baudrillard, American Apparel și Bob Dylan? Cu toții fac parte din căutarea unei narațiuni comune în contagiosul eseu cinematografic al lui Max Grau, «[...] craving for narrative». Izolând un motiv muzicalo-narativ din Grease, filmul din anii ‘70, pe care îl repetă obsesiv, regizorul deschide o discuție francă despre infiltrarea culturii pop în conștiința colectivă. Regizorul va fi prezent la proiecții cu sprijinul Goethe-Institut.
 
Cu Foyer, arta iese în stradă. Ismaïl Bahri se plimbă cu camera de filmat prin Tunis, înregistrând orașul și pe locuitorii săi. Elementul subversiv din acest travelogue artistic e generat de bucata de hârtie albă care obturează obiectivul camerei, creând ca efect o reprezentare neașteptată a realității, ce se schimbă ca nuanță și ton în funcție de capriciile vântului. Cortina-barieră a lui Bahri invită la un nou discurs despre moduri de a privi, propunând de fapt o reinterpretare a parabolei Peșterii lui Platon, în care ecranul devine agora pentru idei și opinii, iar totul, de la artă la economie și politică, devine subiect de dezbatere. Foyer s-a bucurat de un deosebit succes în circuitul festivalier internațional, fiind proiectat la festivaluri precum Toronto, Rotterdam, FIDMarseille, New York etc.
 
Textele de prezentare complete, realizate de Andrei Tănăsescu, sunt disponibile aici.
 
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor

Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei

Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din România, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al Țăranului Român, Cinelab România, Aqua Carpatica, MUBI

Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy  

0 comentarii: