În finalul ediției sale de anul acesta, Festivalul Internațional de Film
Experimental București BIEFF aduce în premieră în România
filmul-eveniment Manifesto, în care celebra actriță Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un impresionant tur de forță actoricesc. Conceput inițial ca instalație video, Manifesto, semnat de artistul vizual german Julian Rosefeldt,
a circulat în galerii și muzee prestigioase din întreaga lume. Anul
acesta și-a început cu succes cariera în circuitul festivalurilor de
film, fiind proiectat în premieră internațională în selecția oficială a
festivalurilor de la Sundance și Rotterdam, fiind un eveniment singular atât în lumea artelor vizuale, cât și în cea a cinema-ului.
Punând în discuție rolul și responsabilitatea artistului în societatea
de azi, filmul este o revizitare din perspectivă contemporană a câtorva
dintre cele mai semnificative manifeste artistice ale secolului 20.
Îndreptându-și atenția asupra scrierilor suprarealiștilor, dadaiștilor,
futuriștilor, constructiviștilor, ale Dogma 95 și ale altor mișcări care
au revoluționat istoria artei, Manifesto dezvăluie
semnificația politică extrem de actuală a acestor statement-uri
avangardiste anti-establishment – pe care artiștii le-au compus cu
pasiune și convingere cu ani în urmă – prin interpretarea lor de către
personaje feminine (toate jucate de Cate Blanchett) în diverse contexte ale prezentului, precum un studio TV, un centru de cercetare științifică, o școală, bursa de valori etc.
Filmul va avea două proiecții în cadrul festivalului: prima, în cadrul Galei de premiere BIEFF 2017, sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 20:00, iar cea de-a doua duminică, pe 2 aprilie, de la ora 17:30, ambele la Cinema Muzeul Țăranului. Manifesto este prezentat la BIEFF cu sprijinul distribuitorului The Match Factory.
Conform prestigioasei publicații Variety, „Manifesto
e un film de artă în cel mai adevărat sens al cuvântului: conceptual ca
natură, netradițional în formă și complet misterios ca atmosferă. Ceea
ce puțini ar fi anticipat de la acest experiment este modul în care o
colecție de dogme de multe ori contradictorii pot fi o așa de bogată
sursă de inspirație pentru cei cu viziune artistică progresivă (...),
stimulând spectatorul să ia poziție și să-și definească propria
estetică.” Subliniind și complexitatea interpretării lui Cate Blanchett, faimoasa publicație The New York Times crede
că „dacă în lumea artei s-ar acorda Oscaruri, Cate Blanchett ar trebui
să fie câștigătoare, pentru adevăratul tur de forță pe care îl face
interpretând rolurile din Manifesto.”
Artistul Julian Rosefeldt își argumentează demersul
astfel: „Istoria artei e un derivat al istoriei, și din istorie învățăm.
Artiștii, la fel ca scriitorii, filosofii și oamenii de știință, au
fost dintotdeauna cei care au îndrăznit să formuleze gânduri și viziuni a
căror valabilitate încă urmează a fi demonstrată. E o idee înțeleaptă
să privim manifestele artistice ca pe niște seismografe ale timpului
lor. Într-o epocă în care tendințele neo-naționaliste, rasiste și
populiste, manifestate în politică și în media, amenință din nou
democrațiile lumii și ne provoacă să ne ridicăm în apărarea valorilor de
respect și acceptare pe care le credeam bine stabilite, Manifesto devine un strigăt care cheamă la acțiune.”
BIEFF este de asemenea onorat să aibă alături în demersul său curatorial
și educațional o serie de profesioniști de renume ai industriei
cinematografice și ai lumii artelor vizuale, cu experiență ca
selecționeri și manageri pentru festivaluri și instituții prestigioase.
Anul acesta, juriul Competiției Internaționale BIEFF este alcătuit din: Nora Molitor – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Călin Dan – artist vizual și director al Muzeului Național de Artă Contemporană MNAC București. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiție și vor decide premiile care se vor decerna înainte de prima proiecție Manifesto, pe 1 aprilie.
Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental românesc,
BIEFF aduce în atenția publicului, dar și a juriului Competiției
Internaționale, câteva dintre cele mai recente experimente vizuale
semnate de artiști români.
Semnat de Alexandru Petru Bădeliță – unul dintre cei mai prezenți realizatori români în selecția BIEFF de-a lungul anilor – I Made You, I Kill You
face cronica tulburătoare a copilăriei autorului, într-un adevărat
exercițiu de auto-exorcizare. Colaje cu fotografii și desene din
copilărie sunt mixate cu secvențe de animație și elemente suprarealiste,
într-o complexă și inovativă compoziție cinematografică, cu multiple
straturi narative și tehnici artistice, ce explorează puterea de viață
și de moarte pe care un paterfamilias o are asupra familiei sale. Realizat în cadrul studiilor regizorului la Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains,
I Made You, I Kill You spune fără compromisuri o poveste dureroasă
despre o lume în care experiențele traumatizante nu sunt o excepție, ci
un mod de viață. Filmul a fost selectat la festivalurile de la Clermont-Ferrand și IDFA Amsterdam.
Pornind de la textul omonim al lui Albert Camus, Luiza Pârvu și Toma Peiu realizează un compendiu vizual al umanității aflate în căutarea sensului prin filmul Sisyphus 2.0.
Construit din înregistrări reale ale camerelor de supraveghere, filmul
își asumă perspectiva lor omniscientă, începând ca o asamblare de
momente cotidiene de tipul „o zi din viața” cetățeanului globalizat,
însoțite de un voice-over care revizitează mitul lui Sisif. Cei doi
regizori pun sub semnul întrebării, într-o manieră plină de umanism și
sensibilitate, sensul căutării, în timp ce violența și cataclismele
naturale provocate de om – reversul impulsului creativ al naturii umane –
zdruncină existența cotidiană a oamenilor aflați sub observație.
Cu umor ludic și acid spirit critic, The Story of Little Hans marchează cea de-a treia revenire a artistului vizual Daniel Djamo
în competiţia BIEFF. Într-o inteligentă interpretare liberă a basmului
cu același nume cules de Fraţii Grimm, scurtmetrajul adoptă tonul
înșelător naiv al poveștilor pentru copii pentru a investiga
relativitatea modului în care sunt percepute identitățile naționale în
contextul climatului politic actual: un băiețandru austriac cu păr auriu
aleargă prin pădure în pas săltat, fără a remarca imigranții și
refugiații „diabolici”, gata să-l devoreze.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din
România, Muzeul Național al Țăranului Român, Ambasada Franței,
Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss
Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația
Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală
Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains,
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică,
Universitatea Națională de Arte, MUBI
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu