Între 15 și 24 martie 2019 are loc la București cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania.
Ca în fiecare an, selecția de filme este realizată în jurul unor
subiecte discutate intens, așa cum o demonstrează și cele patru programe
pe care vi le prezentăm azi: A fi LGBTQ+, Familia contemporană, Superfemei și Munca.
Prin filmele secțiunii dedicate persoanelor LGBTQ+ vom
cunoaște o fascinantă femeie trans care își deapănă povestea precum o
adevărată Șeherezadă modernă pasionată de filmele lui Ozu și vom
parcurge, împreună cu o tânără regizoare din Argentina, un traseu menit
să recompună puzzle-ul trecutului tatălui, un bărbat homosexual care a
făcut tot posibilul să ascundă familiei această parte importantă a
personalității sale.
Unul dintre documentarele relevante ale secțiuni este „OUT”,
format exclusiv din scurte clipuri video postate pe internet de tineri
și tinere care decid să le spună celor din familie că sunt lesbiene,
homosexuali, bisexuali sau trans. Filmul lui Denis Parrot
prezintă o stare de fapt relevantă a epocii actuale - nonșalanța
tinerilor din întreaga lume de a-și căuta și, mai ales, de a-și accepta
și declara propria sexualitate.
Un alt subiect popular și controversat în România ultimilor ani, dar și în alte state din lume este cel al familiilor „tradiționale”.
Deoarece credem că acest concept trebuie nuanțat și înțeles într-un
context al epocii noastre, vom prezenta în martie la București patru
documentare despre familii contemporane – copii crescuți de părinți
adoptivi, familii în care rolurile știute se transformă și în care
armonia e doar o aparență, în spatele căreia se ascund vini neasumate de
mai multe generații.
Filmul ucrainean „Tatăl meu este fratele mamei”
începe cu o secvență între frați, Ania și Tolik, o întâlnire între două
personaje ce par a fi niște ființe naive și copilăroase, aruncate brusc
în lumea adulților. Ulterior apare în peisaj Katia, fiica Aniei și
nepoata lui Tolik, iar ițele acestei micro-familii ni se dezvăluie
încet-încet. În mare, Katia își petrece copilăria cu Tolik, vizitând-o
ocazional pe mamă, al cărei dezechilibru psihic o ține în izolare, mai
întâi în solitudinea unui apartament întreținut de unchi, apoi într-un
spațiu instituționalizat și destul de mohorât. Documentarul e o privire
tandră asupra celor trei, un puzzle eliptic despre viața în exilul
propriei minți.
În secțiunea Superfemei sunt
incluse cinci documentare realizate de cinci regizoare care explorează
poveștile unor femei care au trecut și încă mai trec prin încercări
extreme, acționând activ pentru a le înlătura. În comunități
ultra-conservatoare, în țări sărace, dar și în țări occidentale, foarte
multe femei se confruntă cu încălcări grave și constante ale drepturilor
omului sau cu abuzuri de diverse feluri. Încercăm să ne deschidem ochii
și mintea și să învățăm de la ele ce trebuie făcut pentru ca viitorul
să arate mai bine.
Documentarul „Am avut un vis”, al regizoarei Claudia Tosi,
le are drept protagoniste pe Daniela, activistă locală a unui partid
italian și pe Manuela, deputat în parlamentul Italian. Deși percepute
inițial drept oameni obișnuiți care-și doresc să aducă o schimbare în
bine în societatea italiană prin intrarea în viața politică, acum cele
două au ajuns să fie considerate simple membre ale unei clase
privilegiate, cea a politicienilor, iar impactul pe care aceste etichete
îl au asupra lor se întrevede în gândurile din ce în ce mai dese de a
depune armele și a renunța la a mai încerca să facă politică. Filmul a
obținut în 2018 trofeul importantului festival dedicat filmelor
documentare de la Leipzig.
Secțiunea Munca aduce
trei documentare care prezintă diferite comunități de muncitori –
urmași ai imigranților anilor 1960 sau tineri francezi din zone rurale –
observate în zilele noastre. Filmele aduc în discuție problema sclaviei
moderne, a drepturilor încălcate de angajatori, dar și a lipsei de
oferte pe piața de muncă actuală.
Documentarul regizoarei maghiare Bernadett Tuza-Ritter, „O femeie capturată”
schițează portretul lui Marish, menajera unei familii middle-class din
Ungaria. Cu cât pătrundem mai mult în lumea acestei femei, perspectiva
se schimbă și ne dăm seama că ceea ce vedem e de fapt o demitizare, o
demascare a unei situații greu imaginabile în societatea contemporană:
sclavia modernă. Marish nu numai că nu primește niciun fel de
remunerație pentru munca și timpul dedicat familiei pe care o servește,
dar demnitatea îi este pusă la încercare prin numeroase umilințe, bătăi
și chiar un șantaj mârșav.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de la Eventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog,
pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a
ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu