Duminică, 23 februarie, va fi proiectată la Cineclubul OWR
ultima parte a seriei Wittstock, un demers cinematografic deosebit care
urmărește prin intermediul a șapte filme și timp de două decenii
destinele muncitoarelor din fabrica de textile din orașul omonim. După
proiecție, regizorul Volker Koepp va ține un masterclass despre ce a
implicat realizarea unui astfel de proiect și despre practica lui
documentară în general.
Seria Wittstock a debutat în 1975, cu scurtmetrajul Fetele din Wittstock
(Madchen in Wittstock), care urmărea modul în care viața profesională
și mediul din fabrică le schimbă pe trei tinere femei dintr-o regiune
rurală. Ceea ce începuse ca un film oarecare ce documenta condițiile de
trai și de muncă ale proletariatului est-german s-a transformat gradual
într-o serie care surprinde în timp real schimbările politice și sociale
pe care le-a traversat țara, de la regimul comunist trecând prin
reunificarea Germaniei și până la primii zece ani de capitalism. În
paralel cu valoarea de document istoric a acestor filme, ele zugrăvesc
cu afecțiune destinul a trei fete pe care le vedem maturizându-se sub
ochii noștri.
Ultimul film din serie, intitulat „Wittstock, Wittstock”,
a apărut în 1997, cu toate că închiderea fabricii de textile fusese
surprinsă în capitolul precedent. Volker Koepp a hotărât totuși să
urmărească modul în care protagonistele sale s-au adaptat la noua ordine
economică. Cu ajutorul unor filmări și interviuri realizate între 1974
și 1984, Koepp reconstruiește condițiile acelui trecut recent care
însemna stabilitate în muncă și apoi se centrează mai mult decât
celelalte episoade asupra vieților private ale celor trei femei,
disponibilizate după căderea comunismului. Filmul reprezintă o ocazie
pentru ele de a-și exprima punctul de vedere asupra așa-zisei perioade
de tranziție, greutății de a nu mai avea un loc de muncă și nesiguranța
zilei de mâine. Toate aceste sentimente oglindesc perfect confuzia care a
cuprins toate populațiile - inclusiv pe cea din România - în perioada
post-comunistă, când s-au găsit proiectate brutal într-un sistem
economic ale cărui reguli nu le stăpâneau.
Volker Koepp s-a născut în Polonia în 1944, iar faptul
că s-a format în paralel cu marile transformări ale Europei postbelice
i-a influențat în mod decisiv opera. După studii la Universitatea
Tehnică din Dresda și la Facultatea de Film din Potsdam-Babelsberg, se
specializează în genul documentar. Opera lui se împarte în corpusuri de
filme legate între ele de un spațiu, o intenție estetică sau o tematică
comune. Unul dintre proiectele lui majore se centrează pe lucrătoarele
fabricii de textile din Wittstock, un orășel din nordul Berlinului, pe
care le-a urmărit mai bine de douăzeci de ani. Koepp aliază această
dedicație cu principii estetice bine definite, precum refuzul de a apela
la comentariul explicativ sau de a se baza pe un scenariu predefinit.
Programul zilei de 23 februarie
POINT
Ora 18.00 - „Wittstock, Wittstock” - Germania, 1997 - regia Volker Koepp - 117 minute - film subtitrat în limba engleză
Ora 20.00 - Dialog cu cineastul Volker Koepp
Intrarea la Cineclub se face pe bază de
bilet, al cărui preț este de 10 RON /film, respectiv 5 RON/film (preț
redus pentru pensionari, elevi, studenți, persoane cu dizabilități).
Biletele pot fi achiziționate de pe platforma Eventbook înainte de ziua proiecțiilor sau pot fi achiziționate la intrare, în ziua proiecțiilor.
Puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației devenind „Prieten OWR”.
Astfel, te vei număra printre primii posesori ai unui abonament pentru
următoarea ediție a festivalului și vei avea, timp de un an, locuri
asigurate la toate Cinecluburile noastre.
Toți cei care au achiziționat abonamente generale la OWR#13 pot intra gratuit timp de un an la proiecțiile Cineclubului OWR, rezervându-și un bilet cu valoare 0 de pe site-ul Eventbook.
Organizat de Asociația One World Romania în parteneriat cu Goethe-Institut Bucuresti, cu sprijinul AFCN și Kaufland.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu