MARIA PASENAU: The Gender Orchestra / Miercuri, 9 iunie 2021, 19.00 / Prezentare de artist și lansare intervenție artistică

MARIA PASENAU: The Gender Orchestra

Prezentare de artist
Miercuri, 9 iunie 2021 / 19.00
Live pe canalul YouTube al Salonului de proiecte

Intervenție artistică în expoziția EXPO_02_GEN
9 iunie – 4 iulie 2021
Miercuri – Duminică / 15.00 – 19.00

Salonul de proiecte
Palatul Universul, Corp B, Etaj 1, Actor Ion Brezoianu 23–25, București

Maria Pasenau este artista invitată să realizeze ultima intervenție din cadrul expoziției EXPO_02_GEN, pornind de la materiale aflate în Colecția de imagini Mihai Oroveanu. Practica ei include cel mai adesea fotografia într-un cumul de alte medii artistice – text, performance, film – compunând narațiuni profund idiosincratice și contradictorii în care propria subiectivitate, mediul înconjurător și interacțiunile cu persoanele apropiate, sunt constant supuse unor procese de resemnificare. Chiar dacă viața și corpul ei constituie de cele mai multe ori sursele predilecte la care artista recurge pentru a produce imagini, acestea se metamorofozează într-un registru suprapersonal, fără a putea distinge cu precizie cum se/ce anume produce joncțiunea cu propriile noastre scenarii și proiecții imaginare. Parte din generația foarte tânără a artiștilor norvegieni, Maria Pasenau este pe deplin conștientă de spectrul omniprezent al imaginilor vehiculate pe rețelele sociale, de rolul lor în modelarea subiectivităților, de constanta presiune de a performa identități care să confere validare și să întărească statutul social sau profesional al celor care le adoptă. Dacă se figurează pe sine și viața ei, Pasenau merge însă într-o direcție radical opusă: ea nu își „glamurizează” existența și corpul, ci le expune într-o manieră nefiltrată, cât se poate de diferită de standardele estetice sau de acceptabilitate pe care le întâlnim, de pildă, pe Instagram. Reziduuri ale vieții cotidiene, prieteni queer pe care îi fotografiază în scenarii improvizate pline de umor, jucării și obiecte care sunt deturnate de la funcționalitatea lor inofensivă și devin brusc altceva – toate acestea formează o rețea de ființe, materii și obiecte, deopotrivă interconectate și autonome, care sunt impregnate cu o aură inconfundabilă, profund neliniștitoare și ludică.

Pentru intervenția ei în cadrul expoziției EXPO_02_GEN, Maria Pasenau a ales să creeze câteva montaje în care fotografii extrase din Colecția de imagini Mihai Oroveanu sunt plasate în corespondență cu imagini din arhiva personală. „Răsfoirea” arhivei istorice, care nu i-a putut fi făcută accesibilă decât în varianta ei digitalizată, fiind deci incomplet disponibilă, a favorizat un tip de interacțiune distantă și în același tip deconectată, care a rezonat cu caracterul informal și direct pe care Pasenau îl adoptă în arta ei. De la alăturări ce au la bază asemănări formale sau tipologice, până la juxtapuneri contrastante, și care pot genera chiar o anumită perplexitate, combinațiile rezultate pun în lumină dezinvoltura și ingeniozitatea acestor asocieri, acordând totodată un loc special unor cadre și situații aparent insignifiante, frivole și ușor de ignorat, situate în marginea narațiunilor pe care arhiva, în sensul ei clasic-normativ, și-a propus să le construiască.

Maria Pasenau (n. 1994) este o artistă vizuală care trăiește și activează în Oslo. Ea a studiat la Norwegian School of Photography în Trondheim. Printre expozițiile personale recente pot fi menționate Whit Kind Regrets Pasenau (2018, Makeriet, Malmö), My Name is End, Bitter End (2018, K4 Gallery, Oslo), Pasenau and the Devil (2019, Fotogalleriet, Oslo). A participat în numeroase expoziții de grup precum Early Works (2017, New Galerie, Paris), The Hoodies (2017, Kristiansand Kunsthall), Faithless Pictures (2018, Norwegian National Museum, Oslo), Pinkcube (2018, Tenthaus, Oslo), Sub (2018, Akerhus Kunstsenter, Lillestrøm). În 2018 Pasenau a publicat prima ei carte fotografică Whit Kind Regrets Pasenau, urmată de Pasenau and the Devil realizată în conexiune cu expoziția de la Fotogalleriet în 2019 și The Hoplesness Of Beeing Alive în 2020. Ea are lucrări în colecția permanentă de la Norwegian National Museum, numărându-se printre cei mai tineri artiști achiziționați de această instituție.

Această intervenție artistică este un rezultat al colaborării între Fotogalleriet Oslo și Salonul de proiecte, conversațiile între parteneri vizând și procesul de selectare a unor artiști din Norvegia care au disponibilitatea să reacționeze la imaginile din arhivă, propunând producții noi.

EXPO_02_GEN / Selecție din colecția de imagini Mihai Oroveanu aduce împreună o paletă largă de tehnici care pun în lumină evoluția dispozitivului fotografic, de la clișee pe sticlă și negative pe film, unele dintre ele scanate acum pentru prima dată, la printuri originale realizate de studiouri fotografice active în România între sfârșitul secolului al XIX-lea și mijlocul secolului XX, de la fotografii oficiale, atent coregrafiate și controlând felul în care sunt înfățișați subiecții lor la improvizații de tip vernacular în care libertatea de manifestare în fața camerei este incomparabil mai mare. Selecția se depliază ca un montaj, care aduce împreună teme și tipologii legate de vizualizarea prin fotografie a problematicii genului și care propune, pe de altă parte, juxtapuneri neașteptate care contrariază așteptările, destabilizează sensuri profund înrădăcinate cultural și stimulează mecanismul de interpretare al fiecărui privitor.

Expoziția poate fi vizitată până pe 4 iulie 2021, detalii despre tururile ghidate vor fi anunțate în prealabil pe rețelele sociale.

www.photopastfuture.ro 

Expoziția, intervenția artistică și prezentarea de artist fac parte din proiectul Imaginea fotografică între trecut și viitor ce are ca principală miză prezervarea și punerea în circulație publică a unui fond de imagini cu o enormă relevanță culturală și istorică, precum și organizarea în paralel a unor activități de artă contemporană. Proiectul se desfășoară în perioada iunie 2020 – noiembrie 2021, în parteneriat cu Fotogalleriet Oslo. Bugetul total al proiectului este 170.000 euro, din care valoarea sprijinului financiar nerambursabil este 152.000 euro.

Proiect finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA

Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea  relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul  Europei și statele baltice.
Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă.
În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014-2021.
Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro 

Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural.
Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro.
Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.ro-cultura.ro 

Salonul de proiecte este un program axat pe cercetare și producție, promovând arta contemporană din România prin realizarea de expoziții, publicații, prezentări și dezbateri care o plasează în dialog cu contextul regional și internațional. Salonul de proiecte a fost fondat în 2011 în cadrul MNAC Anexa, iar din 2016 funcționează ca centru independent de artă contemporană în Palatul Universul, București. Echipa: Alexandra Croitoru, Magda Radu, Ștefan Sava

Salonul de proiecte beneficiază de sprijinul pe termen lung al Fundației Art Encounters, Timișoara. 

www.salonuldeproiecte.ro
https://www.facebook.com/salonuldeproiecte
Instagram: photopastfuture, salonuldeproiecte 

0 comentarii: