Sectiunea Panorama la Ro-IFF 2013
A noua ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF) se desfăşoară, sub sloganul „Festival de film cu guget mic şi filme mari”, de luni, 30 septembrie, şi până duminică, 6 octombrie, la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române (Str. Ion Câmpineanu nr. 21). Anul acesta, pe lângă filmul ce va deschide festivalul (MINUNEA DE LA BERNA / DAS WUNDER VON BERN / THE MIRACLE OF BERN al cunoscutului cineast german Sönke Wortmann – luni, 30 septembrie, de la ora 20:00), secţiunea Panorama, dedicată unor filme recente importante, mai cuprinde cinci producţii cinematografice atractive.
Prezentat în premieră absolută, CERNOZAURII (CHERNOSAURUS) de Radu Dinulescu este unul dintre foarte puţinele lungmetraje de animaţie realizate după 1989 în România. Subiectul filmului este science-fiction, dar cu evidente trimiteri la realitate.
Mii de oameni din Chernovadia lucrau la fabrică, la doar cinci mile în afara orașului. A fost un mastodont industrial, construit de una dintre cele mai mari puteri economice din lume în timpul așa-numiţilor „anii de aur”. Ca urmare a unei combinații de erori umane și deficiențe acute în proiectare, a apărut o crăpătură în jurul reactorului principal. Acest lucru a declanșat o reacție în lanț, culminând cu o serie de explozii uriașe… Norii radioactivi formaţi au început să se deplaseze pe cerul Europei. Timp de săptămâni, regimul comunist a încercat cu disperare să ascundă adevărul despre ce a avut loc într-adevăr în Chernovadia. Dar, în final, autoritățile au fost nevoite să recunoască că a existat un accident grav. La zece ani după accident, și o lungă perioadă de timp de la căderea regimului comunist, care a încercat să-l acopere, primele fapte reale despre ceea ce s-a întâmplat la Chernovadia au început să apară...
Radu Dinulescu este regizor de teatru, scenarist, designer de păpuşi gigante, cu peste 25 de ani de experienţă în România, Franţa, Israel şi alte ţări europene. A regizat peste 25 de spectacole de teatru în multe oraşe din România. A condus nenumărate workshop-uri despre păpuşile gigante şi mânuirea lor, în România, Maroc şi Franţa. Este primul regizor de teatru român care a obţinut un premiu la Avignon. CERNOZAURII este primul său film şi are ca punct de plecare tragedia de la Cernobîl.
Filmul este vorbit în limba engleză, iar printre actorii care şi-au „împrumutat” vocile personajelor animate se numără Keith Sewell, Megan Stewart, Kelly Berry şi Robert Dorwart. Premiera absolută a lungmetrajului de animaţie CERNOZAURII are loc la, Cinemateca Union, duminică, 6 octombrie, de la ora 15:30.
Prezentat în cadrul Ro-IFF joi, 3 octombrie, de la ora 16:00, filmul german CREDINŢA (SHAHADA / FAITH, 2010), în regia lui Burhan Qurbani, cu Maryam Zaree, Jeremias Acheampong, Carlo Ljubek şi Marija Skaricic în rolurile principale, este o dramă care, selecţionată în cadrul competiţiei oficiale a Festivalului de la Berlin, a obţinut Premiul Asociaţiei Cinematografelor de Artă Germane; filmul a mai fost selecţionat, de asemenea, la alte festivaluri importante, printre care Cinessone, Varşovia, Gent şi Salonic.
În Berlinul zilelor noastre, ȋn timpul unei razii pentru depistarea angajaţilor ilegali, într-un depozit, destinele a trei tineri germani, născuţi musulmani, se intersectează. Ismail, un ofiţer de poliţie de origine turcă, este pe cale de a-şi trăda loialitatea faţă de insigna pe care o poartă şi faţă de soţia sa, fiind atras de o imigrantă ilegală, pe nume Leyla. Sammi este sfâşiat între credinţa sa musulmană şi dorinţa irezistibilă pentru unul dintre colegii săi, în ciuda violentei homofobii afişate de către aceştia. Este domolit de către imamul local, un lider religios liberal, respectat de către comunitate, care trece la rândul său printr-o criză personală: fiica sa, Maryam, se îndreaptă într-o direcţie ultraconservatoare, în ciuda educaţiei tolerante în care a fost crescută. Toţi trei trebuie să-şi găsească propriul loc între credinţă şi viaţa modernă într-o societate occidentală, între ademenitorul stil de viaţă eliberat de constrângeri şi tradiţie.
Ȋn ajunul Crăcinului 1979, cu o zi înaintea intrării Armatei Roşii în Afganistan, părinţii lui Burhan Qurbani şi-au părăsit căminul şi au cerut azil politic în Germania. Crescând, Burhan s-a mutat în Germania, urmându-şi tatăl, care lucra pentru Armata Statelor Unite ale Americii. După terminarea liceului la Stuttgart, în 2000, Burhan a început să lucreze în teatru, prima dată ca asistent de dramaturgie, apoi ca regizor secund. Ȋn 2002, s-a înscris la Academia Baden-Wurttemberg, pentru a studia regie de film. Scurtmetrajele sale au fost selecţionate la festivaluri de film din întreaga lume, câştigând premii, printre care, în 2008, Premiul criticilor de film germani şi Premiul Camera german pentru ILLUSION. Ȋn acelaşi an, a fost distins cu premiul „Perla neagră”, pentru Cel mai bun debutant, la Middle East International Film Festival. CREDINŢA este filmul său de absolvire şi primul său lungmetraj.
Marţi, 1 octombrie, începând cu ora 13:00, la Cinemateca Eforie va fi prezentat filmul ÎNTOARCEREA (VISSZATÉRÉS / RETRACE, coproducţie Ungaria-România-Suedia, 2011), o dramă scrisă şi regizată de cunoscuta cineastă maghiară Judit Elek, avându-i în distribuţie pe Kathleen Gati, András Demeter, Hilda Péter, Philip Zandén, Sarah Clark şi Norbert Tankó. ÎNTOARCEREA a fost selecţionat în competiţia prestigiosului Festivalul Internaţional de Film de la Moscova.
România, în vara anului 1970. Regimul Ceauşescu se află la apogeu. Katherine (40 de ani) se întoarce în locul în care s-a născut, în Transilvania, pentru prima dată de când a emigrat în Canada, alături de tatăl ei, după al Doilea Război Mondial. Este de origine evreiască şi maghiară şi a fost deportată, împreună cu întreaga familie, în timpul dominaţiei maghiare din Transilvania. Numai ea şi tatăl ei au supravieţuit lagărelor. S-a căsătorit în Canada. Înnebunită de durerea amintirilor, precum şi a altor evenimente recente, tulburătoare, ea se regăseşte singură în mijlocul pădurii, cu un om care este paralizat de frică. Eva îşi aminteşte de băiatul de care se îndrăgostise la vârsta de şase ani...
Judit Elek este una dintre cele mai experimentate regizoare maghiare. Absolventă din 1955 a Academiei de Arte Teatrale şi Cinematografice din Budapesta (unde a fost singura femeie admisă), ea face parte, alături de alţi regizori marcanţi, precum István Szabó, din „noua generaţie” de cineaşti maghiari ai anilor ’60. Unul dintre primele sale filme, ZIUA MARIEI (MÁRIA-NAP / MARIA’S DAY, 1984) a fost selecţionat în cadrul secţiunii caneze „Un Certain Regard”. Pentru documentarul CÂT TRĂIEŞTE UN OM? (MEDDIG ÉL AZ EMBER? / HOW LONG DOES A MAN LIVE?, 1967) a primit Premiul special al juriului la Festivalul de la Locarno. Cineastă foarte apreciată în ţările francofone, Judit Elek deţine, din 1987, râvnitul titlu de „Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres”, acordat de Ministerul Culturii din Franţa.
Joi, 3 octombrie, de la ora 20:00, Ro-IFF prezintă multipremiatul film SĂLBATICII (LOS SALVAJES / THE WILD ONES, Argentina-Olanda, 2012) de Alejandro Fadel, cu Leonel Arancibia, Sofia Brito şi Martin Cotari. Drama scrisă şi regizată de cineastul argentinian Alejandro Fadel a obţinut Premiul ACID la Cannes („Semaine de la Critique”), Premiul special al juriului la Fribourg, Menţiunea specială a Competiţiei 1-2 la Varşovia, Premiul ADF pentru imagine (Julian Apezteguia) la Buenos Aires. Alte festivaluri internaţionale importante care au selecţionat filmul sunt: Art Film Festival, Sarajevo, Melbourne, Lima, Santiago, Biarritz, Sitges, Montreal, Taipei Golden Horse, Belfort Entrevues, Rotterdam, Göteborg şi Belgrad.
Asemenea unui western, filmul începe cu o evadare. Ȋntr-o provincie argentiniană, cinci adolescenţi evadează violent dintr-o şcoală de corecţie. Călătoresc pe jos, peste dealuri, o sută de kilometri, către promisiunea unui nou cămin. Au cu ei câteva provizii şi o puşcă. Vânează pentru a se hrăni, jefuiesc casele ce le ies în cale, se droghează, fac baie în râu, se bat între ei şi fac dragoste. Călătoria lor reprezintă un voiaj initiatic în sălbăticie, ce se va transforma într-o fabulă mistică despre curaj şi graţie.
Alejandro Fadel s-a născut la Tunuyan (Mendoza, Argentina) în 1981. Şi-a început studiile la Universitatea de Cinematografie (FUC), unde a regizat primele sale scurtmetraje: FELIPE (Cel mai bun scurtmetraj – BAFICI 2002), SÁBADO A LA NOCHE, DOMINGO A LA MAÑANA (2003, Menţiune la Festivalul „Georges Meliés”). A regizat, de asemenea, videoclipuri pentru diferiţi artişti. Ȋn 2004 a început să dezvolte, ca scenarist, proiecte pentru film şi televiziune. Dintre acestea: LEONERA (Cannes’ – Competiţia oficială, 2008) şi CARANCHO („Un Certain Regard”, 2010), ambele regizate de Pablo Trapero; CIMARRÓN, scris pentru Israel Adrian Caetano, şi LA REPRESENTACIÓN, pentru Jorge Gaggero. Ȋn prezent scrie TERRA, pentru Walter Salles.
Ultimul film din secţiunea necompetiţională Panorama, prezentat în premieră românească marţi, 1 octombrie, de la ora 19:30, este SUNTEM CEEA CE SUNTEM (WE ARE WHAT WE ARE, SUA, 2013) de Jim Mickle, cu Bill Sage, Julia Garner, Ambyr Childers şi Jack Gore. Un thriller cu accente horror, filmul a fost selecţionat la festivalurile de la Cannes („Quinzaine des Réalisateurs”), Sundance, Sydney, Neuchatel şi Deauville.
Ȋn micul lor orăşel, familia Parker este recunoscută pentru discreţia şi solitudinea membrilor ei. Ȋn spatele uşilor închise, tatăl, Frank, îşi conduce familia cu fermitate şi severitate. Ȋn urma decesului violent şi neaşteptat al mamei lor, fiicele adolescente Iris şi Rose trebuie să aibă grijă de fratele lor mai mic, Rory. Totuşi, curând ele vor trebui să se implice mai mult, având mai multe responsabilităţi. La ordinul tatălui lor, ele trebuie să continue, cu orice preţ, o străveche şi macabră tradiţie. Însă, atunci când o furtună torenţială se abate asupra regiunii, râurile din oraş se revarsă şi autorităţile locale încep să descopere indicii ce conduc către teribilul secret al familiei Parker.
Jim Mickle s-a născut în Pottstown, Pennsylvania, şi a absolvit Facultatea de Film NYU. Primul său lungmetraj, MULBERRY STREET, a fost foarte apreciat pentru reprezentarea imagistică a subiectului (în Manhattan, un virus mortal transformă oamenii în creaturi asemănătoare şobolanilor) şi a câştigat Premiul pentru Cel mai bun film independent la Festivalul „After Dark” de la Toronto. Cel de-al doilea film al său, STAKE LAND, se bazează pe frenezia postapocaliptică descrisă de Richard Matheson (autorul romanului „I Am Legend”) şi George Romero. WE ARE WHAT WE ARE este al treilea lungmetraj al său.
Romania International Film Festival este singurul festival care promovează cineaşti est-europeni din zona Mării Negre (în special prin competiţia CineBlackSea) şi, de asemenea, unicul din România cu o secţiune competiţională rezervată femeilor-regizor din întreaga lume (Woman in Cinema).
Evenimentul se află sub înaltul patronaj al Preşedintelui României, iar cei care fac posibilă această ediţie a Ro-IFF sunt Centrul Naţional al Cinematografiei şi Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română (parteneri instituţionali). Alţi parteneri şi sponsori: ÉCU – The European Independent Film Festival, Beautik Haute Parfumerie, Zizin, Cramele Recaş, Silva, Kfea.ro, Active Rent a Car, DHL. Festivalul Ro-IFF este recomandat de PORT.ro.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu