După succesul de care s-a bucurat în 2012 la BIEFF, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen revine la București. Astfel, cinefilii vor avea din nou ocazia de a viziona în premieră în România câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la unul dintre festivalurile cu cea mai îndelungată tradiție.
Bine-cunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului și aflat la a 60-a ediție, Festivalul de la Oberhausen este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internațional. În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman, George Lucas etc.
Roman Polanski: „Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor”.
Cu sprijinul generos al Goethe-Institut,
BIEFF prezintă câteva filme care au făcut senzație la ediția din 2013 a
festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii
vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice
și culturale de mare actualitate.
Distins cu Premiul Juriului Ecumenic la Oberhausen, NATION ESTATE,
o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluție
inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu:
întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori
colosal. Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află
câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar
holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Nașterii Domnului din
Betleem. Călătoriile de la un oraș la altul, altădată atât de dificile
din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul. Cu amestecul
său de scenografie glossy obținută în CGI, personaje interpretate de
actori şi muzică electronică arabă, filmul este un deliciu vizual, ce
oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al națiunii
palestiniene, forțate să construiască pe verticală, din cauza
constrângerilor politice și geografice.
Distins cu Premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, BUFFALO DEATH MASK
este un jurnal poetic, filmat pe 16mm, „ce documentează și pune sub
semnul întrebării percepția clișeizată asupra a ce înseamnă să trăiești
cu SIDA, de la abjecția carnală la spiritualitatea incandescentă. O
meditație – vizuală, verbală și tactilă – ecstatică despre
supraviețuire, doliu, memorie, dragoste și comunitate. O conversație
între MIKE HOOLBOOM și artistul vizual Stephen Andrews, ambii
supraviețuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, plutește peste
ceea ce pare să fie un Toronto visat și câteva dintre fantomele
sale.” (Tom Waugh) / „Un film tulburător, cald, despre cum pierderea
celor iubiți presupune și pierderea unei părți din sine.” (Statementul
Juriului Oberhausen)
OFF-WHITE TULIPS este un eseu-video gândit ca un dialog ficțional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influență socială),
ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărți
poștale și bucăți de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul
ale scriitorului, și reprezentări ale unor icon-uri pop americane și
turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative.
Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului
transnațional sau a statuturilor politice ale comunității LGBT, cât și o
dovadă emoționantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale
cuiva pe care nu îl cunoaștem ne pot influența istoriile personale.
O experiență contemplativă, fascinantul MOUTAIN IN SHADOW
oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii
și insignifianţa ființei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori
care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui.
Pornind de la albul zăpezii, imaginea devine din ce în ce mai întunecată
și stilizată, aproape de alb-negru, pe măsura ce reprezentarea realistă
a muntelui se transformă într-un spațiu spectral, oniric, generând o
trecere dinspre nivelul fizic către cel metafizic. Tratând peisajul ca
pe o experienţă tactilă, reliefând texturile şi subminând materialitatea
şi relaţiile spaţiale, regizorul creează o coregrafie vizuală a
sublimului care-ţi taie respiraţia.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și
Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy – Studio
National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada
Regatului Țărilor de Jos, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu