Corpo Santo
Dialog/Lecture
Andreea Pătru în dialog cu Eugen Rădescu
Joi, 24 octombrie 2013, 19.00
@Pavilion | proudly supported by UniCredit Țiriac Bank
C.A. Rosetti nr. 36, București
Eveniment în cadrul expoziției “Afluența clasei muncitoare de la diferențiere la colectivism”
Moda este o practică culturală cu propriile sale reguli și structuri,
iar schemele teoretice care se bazează pe ideea de dominare și reprimare
presupun, de cele mai multe ori, un sens în care dominanta exclude
termenul reprimat, aducându-l aproape de invizibilitate – moda nu face
excepție, pentru că și aici maniera evidentă prin care grupul marginal
se opune acestei condamnări la invizibilitate pare să fie perseverența
în a se face văzut/ a se remarca/ a ieși din tiparul mainstream.
Axioma la care se raportează practicile culturale occidentale în
domeniul modei și al stilului vestimentar este chiar piatra de temelie a
creștinismului: Dumnezeu a făcut omul după chipul și asemănarea Sa.
Omul este un produs al creatorului său întinat de imperfecțiunea
păcatului originar. Hainele ascund, dar și exprimă – stilul se
construiește. Adevărata misiune a modei este aceea de mijloc de
expresie, de a te comunica pe tine însuți celorlalți în fața cărora te
înfățișezi. Să fie influența creștinismului în modă o declarație publică
a resorturilor religioase care ne conduc, sau o declarație publică de
emancipare a credinciosului? Uneori influența religiei în modă se vede
în castitatea elementelor de îmbrăcăminte, în portul de zi cu zi a unui
modest lănțișor cu cruce, simplitatea cusăturilor și culorilor de un
ascetism ce trimite la modestia monahală. Să fie modestia și umilința
noile atribute ale influenței religioase în modă sau, cu exagerările de
rigoare, blasfemie?
După folosirea siluetei moderniste, corpul
femeiesc subțire și funcțional al anilor 20, eliberarea de corset și de
toate podoabele feminine, are loc o reîntoarcere, ca refuz al
modernității spre stilul eclectic, încărcat și ornamental. Dacă în anii
’50 și ’60 Balenciaga folosea mantia neagră călugărească, robele
purpurii ale cardinalilor și austeritatea cămășilor purtate inclusiv de
femei pentru a crea memorabile piese de haute-couture, în anii ’80 și
’90 copiii teribili ai modei începând cu Jean-Paul Gaultier
deconstruiesc veșmintele religioase și elementele de iconografie pe
podiumurile pentru mase. În 1989 Madonna lansează “Like a Prayer”, iar
creștinismul devine așa cool încât și MTV îl aprobă.
Dialogul
propus nu este o critică a diverselor culte, nici o critică de colecție,
ci o examinare a unei influențe evidente într-o cultură care,
practicantă sau nu, este profund religioasă. Simbolurile religioase nu
sunt așa diferite de imaginile glossy folosite de publicitatea
contemporană perfecționistă. Ambele reprezentări au fost create,
folosind codurile estetice specifice limbajului căruia îi aparțin,
pentru a ne convinge de pe piedestalul pe care au fost ridicate. Pentru
că ne sunt superioare trebuie să încercăm să fim ca ele și să aspirăm
prin estetică la această versiune mai bună a noastră.
Eugen Rădescu este politolog (specializat în relativism moral și etică
politică), manager cultural, curator și teoretician. A scris pentru
diferite reviste și ziare naționale și internaționale. A fost, printre
altele, curatorul Bucharest Biennale 1, cu tema “Identity Factories”, al
expozițiilor “How Innocent Is That?”, “presently i have nothig to show
and i’m showing it!” și “Common Nostalgia” la Pavilion București. A
publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin. Este
co-editorul PAVILION – journal for politics and culture și co-directorul
Bucharest Biennale (împreună cu Răzvan Ion) și președinte al board-ului
organizațional al PAVILION și BUCHAREST BIENNALE. Este membru al
board-ului de selecție apexart New York, pentru programele apexart
“Franchise” și “Unsolicited Proposal Program”. A ținut numeroase
prelegeri și conferințe la diverse instituții, printre care apex, New
York; Badisher Kunstverein, Karlshrue; Casa Encedida, Madrid;
Universitatea de Arte, Cluj. În prezent lucrează la editarea volumului:
“Relativism moral – două perspective”. Este doctorand în știinte
politice la Universitatea Babeș-Bolyai. Este profesor asociat la
Universitatea București și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj.
Locuiește și lucrează în București.
Andreea Pătru este manager
cultural și specialist în comunicare și relații publice. În prezent este
coordonator la PAVILION – centrul pentru artă și cultură contemporană
și co-director executiv al Bucharest Biennale (împreună cu Andrei
Crăciun). A participat la ManyFest – Festival al Artelor Vizuale,
Timișoara și a făcut parte din echipa de organizare a Festivalului
Internațional de Film NexT. Este masterandă în producție multimedia și
audio-video și a publicat în diverse ziare și reviste. În 2011 a
absolvit SNSPA cu lucrarea “Imagini cult în cinematografia lui Andrei
Tarkovsky – o meditație crono/topogenetică”. A câștigat premiul
CineMAiubit pentru critică de film și lucrează la proiectul “De la cubul
alb la cutia neagră și viceversa. Imagine și iconografie în cinema și
post-cinema”. Locuiește în București.
Imagine: Still from Madonna, “Like a Prayer”, music video, 1989.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu