Bucharest Biennale International Advisory Board, întrunit pe 14 iulie 2014 la Berlin, l-a desemnat în unanimitate pe Niels Van Tomme (BE) curator al celei de-a 7-a ediții a Bucharest Biennale.
BUCHAREST BIENNALE continuă să construiască o legătură puternică între București - spațiu geocultural unde politica se reflectă în toate aspectele vieții - și restul lumii. În transcederea specificului geografic și istoric, a contextelor politice, bienala este se conectează la un domeniu complex, cel al rezistenței (rezistance) in mediul cotidian.
Structura temporară a BB, eveniment bienal, oferă posibilitatea unei analize radicale a sistemelor care întrețin și sunt resposabile pentru crearea a ceea numim “experience economy’’ (economia experienței). Bucharest Biennale merge dincolo de orchestrarea unor “evenimente memorabile”, care vizează noțiuni fixe si predeterminate despre transformăril personalizabile, caracteristice atât pentru acest model economic, cât și reflectate în formatul global al bienalelor. În schimb, BB creează o platformă pentru analiza și posibila redirecționare a imaginarului social, politic și economic. Bucharest Biennale își dorește să facă vizibile structurile de putere care susțin aceste sfere de control, dezvăluind modul în care acestea sunt organizate, coordonate și implementate în cadrul unor segmente largi ale societății. BB reprezintă o incercare de răsturnare a experiențelor &icir c;nscenate, dorește să regândească și să reimagineze procesele hegemonice, poziționând în același timp Bucureștiul ca mediu de schimb și acțiune culturală.
Cu modelul său inovativ rafinat si perfecționat de-a lungul celor șase ediții anterioare, Bucharest Biennale este considerată in momentul de față una dintre bienalele cu rol vital în Europa, câștigând o poziție respectată pe scena internațională de artă.
Pentru BB7, curatorul Niels Van Tomme este interesat în a explora poziția unică pe care România - și mai exact al Bucureștiul - o deține într-o rețea globală tot mai largă de schimburi economice normate. Prin cercetarea acestor structuri, el încearcă să complice noțiunile marginalizării și izolării care au fost atribuite istoric României și regiunii din Europa de Est. Van Tomme spune că „așa cum această dorință colectivă pentru schimbare pare a fi înlocuită de iluziile capitaliste, cum ar fi alegerea individuală și apariția asiduă a noului, ce putem învăța dacă luăm în considerare asemenea orientări din perspectiva distinctă a Bucureștiului? Reprezintă mai degrabă unul dintre multiplele puncte de conexiune în interiorul infrastructurilor economice expansioniste de care nu poate scăpa? Sau, dimpotrivă, este cu adevărat o zonă de “rezistențÄ ƒ” și “acțiune” așa cum Bienala stabilește punctul de plecare pentru explora?”
Niels Van Tomme (BE, 1977) este curator, cercetător și critic stabilit în New York, care lucrează la intersecția dintre cultură, politică și estetica contemporană. Are un masterat în studii culturale de la Universitatea din Leuven, Belgia. În prezent este asociat cu Center for Art, Design and Visual Culture la UMBC în Baltimore, unde îmbină cercetarea academică cu expoziții accesibile și de multe ori confruntaționale. Expozițiile și programele sale publice au fost prezentate în spații precum The Kitchen (New York), Värmlands Museum (Karlstad), National Gallery of Art (Washington, DC), Contemporary Arts Center (New Orleans), Gallery 400 (Chicago), and Akademie der Künste (Berlin). Cea mai recentă expoziție, “Visibility Machines: Harun Farocki and Trevor Paglen” s-a deschis la Center for Art, Design and Visual Culture în cea de a doua parte din 2013 și momentan e într-un turneu internațion al, în timp cartea rezultată din expoziție a fost publicată de D.A.P., Distributed Art Publishers. Demersurile sale curatoriale au beneficiat de burse acordate de diferite instituții precum The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, The Elizabeth Firestone Graham Foundation, Lambent Foundation și The Nathan Cummings Foundation, fiind remarcate de publicații precum Afterall, Artforum, Art in America, Afterimage și The Wall Street Journal. Van Tomme este Contributing Editor la revista Art Papers, ți publică constant texte care explorează arta, literatura și muzica contemporană în relație cu dezvoltările culturale și sociale mai largi. Cea mai nouă carte a sa, “Aesthetic Justice, Intersecting Artistic and Moral Perspectives”, co-editată împreună cu Pascal Gielen, va apărea în curând ca parte din Antennae Series, Arts in Society de Valiz, Amsterdam.
FB event: www.facebook.com/events/
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu