Vederi încântătoare
10.10 – 23.11 2014
Urbanism și arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ’60–‘70
Sala Dalles, Muzeul Național de Artă Contemporană
Bulevardul Nicolae Bălcescu nr. 18, sector 1, București
Orar: Miercuri – Duminică 10 am – 6 pm
www.mnac.ro
Deschidere: Joi, 9 octombrie, ora 19.00
Curatori: Kalliopi Dimou, Sorin Istudor, Alina Șerban
Vederi Încântătoare este prima expoziție dedicată unuia dintre cele mai
coerente și inovative proiecte ale modernității postbelice în
arhitectura româneasca – planificarea în scopuri turistice a litoralului
Mării Negre în perioada anilor ’60 și ‘70.
Neavând pretenția de a
aborda în mod exhaustiv proiectul litoralului românesc, traseul
expozițional surprinde rolul pe care ampla sistematizare și dezvoltare
arhitecturală l-a jucat în articularea unei noi viziuni a modernității
de tip socialist, reflectând în mod direct asupra reprezentărilor
implicite pe care arhitectura de loisir le-a proiectat în spațiul vizual
și social al epocii.
Vederi Încântătoare propune o noua
lectură a identității vizuale și simbolice a litoralului românesc al
Mării Negre plasând arhitectura în centrul unei culturi vizuale
specifice epocii, esențială deopotrivă în înțelegerea politicilor
turistice locale și a experienței modernizării. Astfel, expoziția își
extinde cadrul de cercetare dinspre politicile spațiului către
politicile imaginii, revizitând cele mai importante lucrări ale acestui
laborator arhitectural între 1957–1973.
Urmărind efectul de
mise-en-scène al arhitecturii de loisir, cadru sensibil de interacțiune
între discursul dezvoltatorului (statul), al arhitectului și al
utilizatorului (turistul), expoziția înregistrează modul în care
arhitectura timpului liber este integrată mecanismului oficial de
promovare a narațiunilor de succes ale socialismului autohton. „Noua
obiectivitate” reafirmată de discursul arhitectural este secondată în
planul reprezentării vizuale de limbajul seducător al expresiilor
formale, de claritatea și expresivitatea designului. În acest fel,
arhitectura de loisir, ca teritoriu vizual autonom, reușește să
redefinească convențiile de citire ale ideilor modernității în plan
local, fără a le limita la un set de proceduri și tehnologii, readucând
în subsidiar, prin varietatea de tipologii și prin estetismul soluțiilor
constructive, tema arhitectului ca autor.
Experiența
litoralului este un episod important al modernității postbelice
românești ce trebuie analizat în contextul cadrului organizat de
petrecere a timpului liber, a raționalizării consumului, a condițiilor
particulare de mobilitate ale turistului. Dincolo de complicata
interdependență dintre preocuparile ideologice, politicile de dezvoltare
ale statului și practicile arhitecturale, proiectul subliniază
integrarea programului arhitecturii de loisir din România într-un
discurs transnational, examinând difuzarea conceptelor și principiilor
modernismului de tip occidental în economia și realitatea socialistă și
modul lor particular de aplicare.
Explorarea expresiilor
seducătoare ale arhitecturii litoralului și impactul turismului de masă
asupra societății pornește de la o lectura atentă a microcosmosului
socialist, descriind diversele practici de reprezentare ale arhitecturii
(spațiu de recreere colectivă și decor al utopiei socialiste) și
pragmatismul economic (politicile turistice ale anilor ’60 și ’70,
atenția acordată tehnologizării și industrializării).
Designul
expoziției de la Sala Dalles este conceput în formatul unor sateliți
expoziționali ce cuprind fotografii de arhivă, o selecție de studii de
caz – tipologii arhitecturale și planuri asociate cu o serie de
referințe vehiculate de ambele părți ale Cortinei de Fier, interviuri,
filme de propagandă, alături de lucrările artiștilor Ion Grigorescu și
Nicu Ilfoveanu.
Proiect organizat de Asociația pepluspatru.
Expoziția, precum și publicația și seminarul care o însoțesc sunt
realizate cu sprijinul Muzeului Național de Artă Contemporană București,
Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Fundația
ERSTE, Ordinul Arhitecților din România din timbrul arhitecturii,
Institutul Cultural Român, Ordinul Arhitecților Filiala Teritorială
Dobrogea, Uniunea Arhitecților din România – Arhiva de imagine a
Revistei Arhitectura, Atlas Corporation, Printman SRL, Square Media,
Crama Corcova.
Proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri media: Agerpres, Zeppelin, Arhitext, Igloo, arhiforum.ro, feeder.ro, Sapte Seri, Radio France Internationale
Eveniment conex
Seminarul: Amplasarea modernității în regiunea Mării Negre. Întâlniri
transculturale, hărți ambivalente și arhitectura timpului liber.
Marti, 4 noiembrie, ora. 17.00
Muzeul Național de Artă Contemporană
Str. Izvor, nr.2–4, Palatul Parlamentului, aripa E4, București, intrarea prin Calea 13 Septembrie, poarta B3
Participanți:
Elvan Altan, Facultatea de Arhitectură, Middle East Technical
University (METU) Ankara; Irina Băncescu, Universitatea de Arhitectură
și Urbanism „Ion Mincu” București; Anke Hagemann, Habitat Unit /
International Urbanism and Design Department of Architecture, Technische
Universität Berlin; Olga Kazakova, Research Institute of Theory and
History of Architecture and Town Planning, Moscow; Carmen Popescu,
Architectural History, University Paris I – Sorbonne; Michael Zinganel,
Stiftung Bauhaus Dessau, Academy of Arts Vienna.
Moderat de: Ana Maria Zahariade, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București.
Curatorii expoziției ar dori să mulțumească următorilor pentru
sprijinul necondiționat acordat în realizarea acestui proiect: Alexandru
Bălan, Miruna Berindei, Corina Bucea, Christine Böhler, Anca Borgovan,
Radu Calotă, Maria Derntl, Teodor Frolu, Kemal Ghengiomer, Dinu
Gheorghiu, Ruxandra Gheorghiu, Irina Ghioca, Marina Hasnaș, Irina Iacob,
Nicu Ilfoveanu, Iuliana Maxim, Rodica și Alexandru Panaitescu, Cristian
Popescu, Gabriel Rădulescu, Octavian Ruse, Monica Sebestyen, Victor
Sebestyen, Irina Tulbure, Vasile Telea, Raluca Velisar.
Prin amabilitatea: Agerpres, foto: Petre Dumitrescu, Olimp, 1973
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu