Departe de a fi folosite doar pentru figuratie în filme, animalele joaca un rol important în viziunile unor regizori. Lor, Festivalul International de Film Transilvania le dedica anul acesta sectiunea tematica, intitulata #Animal. Relatia dintre om si animal, în cele mai variate forme ale ei, de la divinizare pâna la exploatare, va fi surprinsa în 10 filme revelatoare propuse de directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov. Filmele concureaza pentru premiul FIPRESCI (Federatia Internationala a Criticilor de Film).
„Ideea unei cine-gradini zoologice la TIFF mi-a fost data de filme recente în care animalele detin roluri-cheie. White God, Of Horses and Men, Dog, The Lobster si Rams sunt doar câteva dintre ele. Ce m-a interesat în alcatuirea acestei sectiuni traditionale, o veritabila provocare dat fiind pariul tematic, au fost diversele reprezentari ale animalelor în noile filme de fictiune si documentar. Într-unele, animalul e un declansator sau revelator al povestii (câinele din Family Film, albinele din Zero, vaca din Holy Cow! sau papagalul din Lost in Munich). În altele e protagonist în toata regula, ba chiar are sansa de a-si verbaliza gândurile, cum sunt bivolul din Lost and Beautiful sau vaca din Animal Politico. Uneori, e o oglinda care reflecta natura umana, cu distorsiunile, dar si asemanarile de rigoare, cum sunt taurii din Neon Bull, câinele din Heart of a Dog sau elefantul din Tyke Elephant Outlaw. Cât despre relatia dintre lup si protagonista din Wild, ea trebuie sa fie vazuta ca sa fie crezuta” explica Mihai Chirilov.
Neon Bull (r. Gabriel Mascaro), recompensat cu Premiul Special al Juriului la Veneția 2015, este o introducere neconvențională în lumea spectacolelor de rodeo din Brazilia, în care regizorul se joacă cu ideea de masculinitate ce definește vechea tradiție a luptelor cu tauri. Realitatea întâlnește mitul și legenda în Lost and Beautiful (r. Pietro Marcello), filmul care pornește pe urmele unui fermier din Campania, sudul Italiei. Odată ce protagonistul suferă un atac de cord în timpul filmărilor, un personaj mitic din commedia dell’arte, Pulcinella, intervine pentru a salva puiul de bivol părăsit de fermier.
Pentru a comenta asupra naturii semi-fictive a istoriei, satira politică Lost in Munich (r. Petr Zelenka) se folosește de pretextul sosirii la Praga a unui papagal vorbitor francez ce a fost martor la „Trădarea de la Munich”, întâlnirea din 1938 în cadrul căreia Franța și Anglia au acceptat solicitările lui Adolf Hitler de a anexa părți din Cehoslovacia. De la regizorul brazilian Tião ajunge filmul sau de debut, Animal Político,o poveste absurdă despre criza de personalitate a unei vaci care pleacă într-o călătorie pentru a căuta sensul vieții. Holy Cow (r. Imam Hasanov) urmărește dificultățile pe care le înfruntă un fermier din Azerbaidjan, atunci când aduce o vacă europeană într-o comunitate condusă de tradiții seculare.
Wild (r. Nicolette Krebitz), prezentat în premieră la Sundance 2016, este o parabolă feministă, în care o tânără se autodescoperă și se eliberează de constrângerile societății patriarhale în care este prinsă, în momentul în care întâlnește un lup cu care începe să se identifice. Family Film (r. Olmo Omerzu), în competiția New Directors de la San Sebastian 2015, abordează original drama de familie, transformând câinele pierdut al familiei în firul de legătură al poveștii. Artista avangardistă Laurie Anderson revine după 30 de ani cu un nou film, Heart of a Dog, un eseu personal dedicat câinelui său, Lolabelle, ce servește și ca meditație profundă și emoționantă asupra vieții și a morții.
Zero (r. Gyula Nemes), prezentat în competiția East of the West la Karlovy Vary, suprapune scene de dragoste cu miere pe un scenariu apocaliptic cauzat de industrializarea masivă a creșterii de albine. Documentarul realizat de Susan Lambert și Stefan Moore (Blackfish), Tyke Elephant Outlaw, urmărește factorii umani care au determinat un elefant african să-și omoare dresorul în fața publicului îngrozit, în timpul unui spectacol de circ în Honolulu, din 1994.
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerului Culturii, Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu