Republica Populară Polonă, văzută prin ochii unui
preot voodoo din Haiti. Documentarul „Arta dispariției”, în regia lui
Bartosz Konopka și Piotr Rosołowski va fi prezentat în cadrul
festivalului de film documentar One World Romania, la Secțiunea „După 25
de ani”.
SECȚIUNEA
După 25 de ani
22 martie, ora 20.00 - Cinema Studio
23 martie, ora 18.00 - Cinema Elvira Popescu
ARTA DISPARIȚIEI / SZTUKA ZNIKANIA
Polonia, 2013, 51 min.
Regia: Bartosz Konopka, Piotr Rosołowski
„În oraș mă simțeam ca un străin care nu-și găsea locul. Toată lumea
era ocupată cu ceva. Însă oamenii nu arătau fericiți. Câteodată, stăteau
pe loc, unul în spatele altuia, ore întregi, în liniște. Nu voiau să
fie împreună cu mine. Nu voiau nici măcar să fie unul cu altul.”
În 2010, Bartek Konopka și Piotr Rosołowski au spus povestea Zidului
de la Berlin din perspectiva iepurilor care locuiau în interiorul său
(Rabbit à la Berlin, One World Romania 2010). Astăzi, aceeași echipă
spune povestea (semi-fictivă) a socialismului polonez văzut de un preot
voodoo. În 1980, Amon Fremon e invitat de regizorul de teatru
experimental Jerzy Grotowski să performeze o ceremonie voodoo ca parte a
formulei sale de teatru „al surselor”. Arta dispariției începe cu acest
moment de sincretism cultural și continuă cu o repovestire
„alternativă” a vieții Poloniei socialiste din perspectiva lui Fremon.
Filmul e o combinație excentrică de documentar și ficțiune, în care
limitele dintre cele două rămân incerte, iar motivul călătorului străin
permite o perspectivă originală asupra absurdului lumii socialiste:
„Dacă asta e lumea oamenilor, oare cum arată lumea spiritelor?”, se
întreabă maestrul voodoo atunci când dă cu ochii de un cartier de
blocuri comuniste.
Unul dintre aspectele istoric documentate ale poveștii (parțial)
imaginate de Konopka și Rosołowski este sincretismul dintre religia
catolică poloneză și voodoo-ul haitian - o consecință a participării
trupelor poloneze la Revoluția din Haiti, lucru care a permis stabilirea
unor polonezi pe insulă. Ca urmare a acestui fapt, elemente centrale
ale catolicismului polonez au fost „traduse” in imagini similare ale
credinței locale – cazul Madonei Negre de la Częstochowa care, se spune,
a inspirat reprezentările spiritului Ezili Dantor din voodoo-ul haitian
– prezent în gândurile și viziunile personajului central.
Filmul face parte din seria „Guide to the Poles” pregătită de
Institutul „Adam Mickiewicz” din Varşovia, în 2011, cu ocazia
președinției Poloniei în cadrul Uniunii Europene.
)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu