Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal – Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut,
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă
publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele
mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.
Programul tematic Nostalgia for the Future prezintă cel mai recent titlu semnat de celebrul regizor de film experimental Guy Maddin, alături de lucrări ale câtorva dintre cei mai interesanți artiști vizuali contemporani: Clemens von Wedemeyer, Larissa Sansour și Søren Lind.
Analizând rolul subiectiv al cinema-ului în reprezentarea istoriei,
aceștia investighează relația complexă a individului cu istoria, lupta
personală contra fluxului colectiv al evenimentelor, dihotomia subiectiv
versus obiectiv în construirea narațiunilor istorice și a identităților
naționale, subminând cu consecvență dictonul conform căruia Istoria e mereu de partea învingătorilor.
Ce poate ieși când un Méliès al zilelor noastre e angajat să producă un making-of pentru
un film de război cu mega-buget? O satiră deopotrivă savuroasă și
neliniștitoare, dar mai ales sinceră în contradicțiile sale, Bring Me the Head of Tim Horton sondează adânc în inima întunecată a cinema-ului. Devenit artist „de comandă” pe platourile super-producției Hyena Road, Guy Maddin filmează behind-the-scenes în
deșertul iordanian (care joacă rolul Afganistan-ului aflat sub ocupație
talibană). Prin manipularea materialului filmat și meditațiile narate
pe tema culturii pop și a violenței în cinema, ceea ce trebuia să fie un
simplu material promoțional se transformă în subversiune artistică,
combinând lupta in/eternă a ego-ului prins între artă și comercial, cu
patriotismul gonflat și etica reprezentării.
Clemens von Wedemeyer propune o viziune lirică a unei
metropole dintr-un viitor distopic, în care o comodificare centralizată a
transformat tot ce există în valoare monetară: de la spații urbane și
structuri sociale, până la memoria noastră colectivă. ESIOD 2015 urmărește
călătoria protagonistei către inima acestei noi lumi - banca centrală
care stochează toate datele, finanțele și amintirile societății - în
încercarea de a-și accesa seiful virtual, pentru a călători înapoi în
timp și a transmite un mesaj subversiv către prezent. La granița dintre
real și virtual, corpul devine performativ, iar memoria colectivă și
filmul însuși se dezintegrează într-un nor de pixeli, într-o distopie SF
ce proiectează criza financiară și virtualizarea muncii și a
capitalului într-un viitor nu foarte îndepărtat.
Într-un twist temporal, In the Future They Ate From the Finest Porcelain, semnat de artista de origine palestiniană Larissa Sansour în colaborare cu regizorul danez Søren Lind,
investighează importanța miturilor și a ficțiunii în construcția
faptelor, a istoriei și a identităților naționale, într-un mix ingenios
de live action și CGI, de arheologie, politică și science fiction. Filmul spune povestea unor așa-numiți teroriști narativi, care plantează artefacte arheologice spre a fi descoperite de generațiile viitoare. Acest grup de rezistență narativă
influențează astfel parcursul istoriei, artefactele funcționând
ulterior ca mărturii ale existenței unui popor fictiv. Implementarea
propriului mit devine astfel o operațiune de intervenție
politico-istorică, creând de facto o națiune.
Textele de prezentare complete, realizate de Andrei Tănăsescu, sunt disponibile pe site-ul BIEFF.
Purtând titlul ediției de anul acesta a festivalul, programul competitiv You Are Another Me
pune sub semnul întrebării noțiunea de frontieră, explorând în același
timp alteritatea și limitele empatiei. Cum ne putem raporta la
realitatea altei ființe umane? Putem oare ieși din bula interioară a
propriilor minţi pentru a înțelege ceva ce nu am trăit noi înşine?
Aceste întrebări au devenit tot mai presante în lumina conflictelor
sociale şi a crizei umanitare recente. Greutăţile altora ajung până la
noi sub formă de narațiuni care adesea reduc și înlocuiesc complexitatea
vieţii, devenind inevitabil ficţiuni filtrate prin perspectiva noastră
subiectivă, inerent părtinitoare și distantă. Abordând problema în mod
direct, filmele din acest program, experimente audio-vizuale deopotrivă
inovatoare și cu un puternic impact emoţional, dizolvă barierele din
calea înțelegerii tragediei Celuilalt.
Imagini brute, filmate de la o fereastră, fotografii făcute în grabă și
un voice-over reconstruit din note de jurnal creează imaginea
copleșitoare a unui război la persoana întâi. Câștigător al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj acordat de Academia Europeană de Film, 9 Days – From My Window in Aleppo
este un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanțată
asupra Războiului Civil din Siria, așa cum este el prezentat de presa
occidentală. Fotograful sirian Issa Touma surprinde
aici modul în care războiul devine parte din normalitatea vieții de zi
cu zi; iar în timp ce focuri de armă asurzitoare se aud dinspre
fereastră, arta devine singurul mecanism de supraviețuire posibil.
Nominalizat la premiile BAFTA și la premiile Academiei Europene de Film, Over, de Jörn Threlfall,
adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveștile celor
ce caută în Europa un tărâm promis al salvării. Inspirat din fapte
reale, scurtmetrajul implică activ spectatorii în descifrarea și
re-constituirea unei morți misterioase povestite în ordine cronologică
inversă. Înțelegerea succesiunii de evenimente nu oferă nimic din
confortul rezolvării unui puzzle; în schimb, finalul șocant, aproape
suprarealist, ne lasă cu întrebarea cum s-a putut întâmpla una ca asta?!, prea consternați pentru a îndrăzni să dăm un răspuns.
Din competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer,
un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilitățile
fotografiilor de a spune poveștile pe care le consumăm. O plajă
îngheţată în timp, ca într-un instantaneu: oamenii se bucură de soare,
un copil îşi mănâncă înghețata, în timp ce tatăl îl fotografiază. Însă
în cadru apare încă un personaj. Înaintând cu greu prin valuri, un grup
de refugiați se îndreaptă către siguranța incertă a plajei, scăpați de
la o moarte aproape sigură. Un mix inovativ de modelare 3D și filmare pe
16mm, filmul devine un comentariu politic inteligent despre criza
umanitară contemporană. Regizorul Ronny Trocker va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles și al Institutului Italian de Cultură.
Rănile trecutului, atât cele fizice cât și cele psihice, nu se lasă alinate cu ușurință. Acest subiect este focusul filmului Remains from the Desert,
povestea tulburătoare a unui tânăr refugiat din Eritreea, capturat și
torturat pentru bani. În ciuda cicatricilor care poartă amintirea
ororii, peisajul impresionant al deşertului, scenă a teribilelor
întâmplări, rămâne impasibil și nevătămat. În cele din urmă, filmul
recunoaște inutilitatea încercărilor de a găsi o logică în activitatea
lipsită de sens care e tortura. Singura consolare pare a fi ideea că
memoria umană este la fel de fragilă precum corpul și că, puțin câte
puțin, totul va fi uitat. Regizorul Sebastian Mez va fi și el prezent la proiecțiile din București, cu susținerea Goethe-Institut.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din
România, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul
Cultural Austriac, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada
Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură,
Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts
Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și
Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al
Țăranului Român, Cinelab România, MUBI
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu