Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile
preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și
auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații
socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate
corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEEF între 28 martie și 2 aprilie.
În competiția internațională, programul The Politics of the Body
explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a
normelor sociale privitoare la frumusețe și sexualitate, la căutarea
identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare
comunităților marginalizate și politizate. Filmele reunite în acest
focus creează astfel un spațiu de reflecție, unde prejudecățile sunt
confruntate cu curaj, discutate și în final demontate, făcând loc
deschiderii, toleranței și incluziunii.
Prezentat în premieră internațională la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, Night Soil – Economy of Love
propune o reconsiderare a convențiilor sexuale și a ideilor privind
intimitatea. Filmul portretizează o mișcare inițiată de lucrătoarele
sexuale din Brooklyn, care își asumă misiunea de a „mobiliza forța și
empatia feminine pentru crearea unei lumi în care sexualitatea nu este
obscenă, ci emancipatoare, nu este pornografie, ci un spațiu al
respectului reciproc și al unei înțelegeri mai profunde a spiritului și a
corpului.” (Melanie Bonajo).
Tot de la Rotterdam vine și American Reflexxx, un
experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele dintre
voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină, Signe Pierce,
într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă, își face
apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin
oraș. Acest performance, documentat de Alli Coates,
incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea
trecătorilor. Faptul că fața artistei e o oglindă face ca reflexia
agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel,
filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura
întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge
la violență.
Degete care despart languros paginile unei cărți, bretele de rochii care
alunecă de pe corpuri albe ca laptele, priviri senzuale ce atrag
spectatorul într-un alt act provocator de voyeurism artistic. Rino Stefano Tagliafierro revine la BIEFF, cu sprijinul Institutului Italian de Cultură, cu Peep Show,
portretizând plăcerile senzoriale ale artei erotice. Rezultatul este un
omagiu deopotrivă sugestiv și explicit adus istoriei artei, în care
regizorul merge pe urma senzualității de-a lungul diferitelor perioade
istorice și culturi.
Deconstruind reprezentările clișeu ale dihotomiei feminitate versus masculinitate, regizoarea Maja Borg
explorează granița fluidă dintre genuri și identități, destabilizând
percepția obișnuită legată de corpul feminin și maternitate. Combinația
de peliculă Super 8mm cu animație tip acuarelă pe negativ trasează o
paralelă inovatoare și plină de vitalitate între capacitatea
organismului de a da naştere unei vieți noi și capacitatea artistului de
a crea noi sensuri. Prezentat la BIEFF cu ajutorul Ambasadei Suediei în România.
Flowers and Bottoms, al lui Christos Massalas,
este o scrisoare de dragoste erotică și plină de farmec. Într-o cameră
întunecată, un spectator se uită la un film compus în întregime din
cadre cu flori și fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit.
Dincolo de absurditatea și suprarealismul asumate, filmul jonglează cu
relația complexă dintre observație și exhibiționism, îndemnându-și
spectatorii să recunoască roșind că ceea ce e adesea perceput public ca
vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual și
adorabil. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.
Cu același focus asupra corporalității și identității, programul dedicat
intersecției dintre cinema și coregrafie revine la BIEFF, prin
parteneriatul cu principalul festival european de film de dans, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam.
În contextul unei lumi mediatice aflate în continuă schimbare,
cineaștii caută noi modalități de a-și spune poveștile. Filmele
contemporane de dans sunt deseori opere de artă autonome, cu un limbaj
propriu și cu o expresivitate ce nu poate fi strict etichetată. Sub
titlul Emotional Bodies, ele explorează cu profundă
umanitate și, în același timp, forță conceptuală teritorii fascinante
ale experienței umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a
finanțelor, la relațiile între generații și comunitățile post-internet.
Un blog pentru bancheri, zece dansatori de la companii de balet celebre
din Olanda și Anglia, și Londra zilelor noastre ca fundal se întâlnesc
într-o combinație surprinzătoare de documentar și film de dans: adesea
premiatul Voices of Finance creează o suită de
monologuri coregrafice ce aduc în prim-plan bancheri și alți actori din
universul finanțelor, care vorbesc despre ei înșiși și își descriu o zi
obișnuită din viață. La granița dintre antropologie și artă, regizoarea
olandeză Clara van Gool oferă o perspectivă unică asupra culturii lumii financiare, cu glamour-ul și stresurile ei.
Cum e să stai culcat pe spate, cu brațele pe lângă corp, și să-ți
imaginezi că nu te poți mișca de la gât în jos? Devine incomod? Ai vrea o
pernă sub cap? Ai impresia că aștepți de ore întregi? Bun venit în
lumea tetraplegicilor. În Paralysis, un material plin de forță despre multiplele valențe ale corpului uman, artistul vizual Karel van Laere
se supune unui asemenea experiment și documentează amănunțit durerea
(fizică) și chinul (psihic) pe care le-a trăit pe parcursul călătoriei
sale de 24 de ore în universul celor paralizați.
În scurtmetrajul She/Her, Sonja Wyss
face anatomia unei relații mamă-fiică, dezvăluind strat după strat
resentimente, dezaprobare, răzvrătire și stânjeneală, până când ajunge
la miezul bine ascuns și fragil de afecțiune. Portretul unei mame,
conformistă, de vârstă și clasă mijlocie, e trasat coregrafic prin
mișcări reținute, în contrast cu izbucnirile de revoltă ale fiicei. În
cele din urmă, dansul frenetic al acesteia se va dizolva în reconciliere
tacită. În fond, mama e o versiune viitoare a propriului său sine.
She/Her este proiectat cu susținerea Ambasadei Elveției în România și a Swiss Sponsors’ Fund.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Ambasada Franței,
Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss
Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația
Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală
Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains,
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică,
Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al Țăranului Român,
MUBI
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu