Consecventă demersului său inovator la nivel de teme abordate și limbaj cinematografic, Competiția Internațională BIEFF 2018
invită publicul la introspecție și dezbatere asupra condiției umane
actuale într-o lume în continuă schimbare. Punând propria sensibilitate
față în față cu fragilitatea naturii și accesând omniprezența
tehnologiei în toate aspectele vieții, ne redescoperim dubla poziție de creație și creator. Programele tematice Human Nature / Mother Nature și Intimacy in the Digital Age
ne amintesc că ne regăsim zi de zi într-un mediu înconjurător pe care
l-am cucerit și alterat, dar în care ne scriem propriile istorii, și ne
întreabă cum ne modelăm, prin căutarea noastră neîncetată de conexiuni
umane, interacțiunile și identitatea, în fața – sau cu ajutorul –
inteligenței artificiale.
Deși cuvinte precum mamă, uman și natură ar trebui să rimeze cu pace, bunătate sau frumusețe, adevărul este că atunci când alăturăm natura-mamă și natura umană rezultă o relație de iubire amestecată cu ură, iar cuvântul versus
se impune a le despărți. Unele voci s-au grăbit să anunțe începutul
unei noi ere geologice, o epocă a omului, numită era Antropocenă
datorită copleșitorului impact (negativ) al ființelor omenești asupra
naturii. Dar, ca într-un meci de tenis, ori de câte ori Omul trimite o
minge peste fileu, Natura ripostează. Strat subțiat de ozon? Furtuni
extreme. Despăduriri? Alunecări de teren. Și așa mai departe. Este
evident că se dă un fel de luptă, dar problemele de mediu, oricât de
arzătoare, sunt doar vârful icebergului. Filmele din programul de
competiție Human Nature / Mother Nature se apleacă
asupra unor fragmente din complicata relație om-natură și le analizează
cu un ochi cinematografic proaspăt și pătrunzător.
În Nature: All Rights Reserved, natura e omniprezentă:
sala de așteptare de la dentist e o plajă tropicală (fototapet),
balconul e înverzit de iarbă (de plastic), iar sala de conferințe e o
pădure tropicală (alt fototapet). Totul e material sub incidența
copyright-ului, desigur, dar cine o să cerceteze dacă autorul și
proprietarul de drept, adică Natura însăși, și-a dat permisiunea de
utilizare? Sebastian Mulder juxtapune ingenios
reprezentări ale naturii luxuriante cu imagini anoste ale urbanului de
beton și oțel, în așa fel încât devine dificil să discernem între
imitație și original. Chiar dacă autorul susține că spectatorul e cel
care trebuie să tragă concluziile, ne punem totuși întrebarea absurdă:
oare plantele artificiale o să moară atunci când n-o să ne mai prefacem
că le udăm? Filmul este proiectat la BIEFF cu susținerea Ambasadei Regatului Țărilor de Jos și vine din cele mai importante festivaluri de film documentar (Jihlava, ZagrebDox) și nu numai.
După ce ne-a purtat anul trecut printr-un fantomatic univers post-clubbing cu Fiesta Forever, Jorge Jácome
revine la BIEFF cu un alt fel de heterotopie. Toată populația
arhipelagului Azorelor ar fi luat calea refugiului către continent,
alungată fiind de o explozie incontrolabilă de hortensii, plante de
altfel inofensive. Camera urmărește doi soldați, singurii trimiși în
misiune pe insulă, în cadre compuse luxuriant pe fundalul invaziei
florale în albastru și violet, și pătrunde în poveștile lor despre
nostalgia trecutului și tristețea dezrădăcinării. Se vorbește și despre
recoltare, export și tratamente aplicate florilor, semn că la originea
proliferării patologice ar fi chiar reprezentanții exilați ai rasei
umane. După premiera sa la Festivalul de Film Independent IndieLisboa, Flores a fost ales în selecția a zeci de festivaluri prestigioase, printre care cele de la San Sebastian, Toronto sau New York.
Viața ordonată a satului e întreruptă de un incendiu urmat de un
cutremur. Pompierii nu fac față dezastrului, așa că toată lumea ia calea
pădurii. Folosind evenimentul ca punct de pornire pentru un fascinant
mash-up, Léo Favier tratează în After the Volcano
teme cât se poate de serioase precum încălzirea globală sau invaziile
de habitat în forma jucăușă a unei povestiri fantastice, ilustrate cu
filmări de arhivă vechi de mai multe zeci de ani. După ce au încercat să
trăiască precum vânătorii și culegătorii din vechime, oamenii revin
acasă și descoperă că satul a fost între timp ocupat de animale, așa cum
ei la rândul lor le invadaseră habitatul din pădure. Filmul a fost
anterior selectat în competiție la festivalurile de scurtmetraj de la Vila do Conde și Uppsala, iar cu regizorul ne vom întâlni la BIEFF cu sprijinul Institutului Francez.
O plajă surprinsă la răsărit de soare devine locul unor întâlniri
suprarealiste. Tineri, care încearcă să mai prelungească rămășițele
nopții. Bătrâni, pentru care o nouă zi abia începe. Pentru câteva clipe,
și unii și ceilalți se mișcă în același spațiu, fără a percepe
existența celuilalt. A treia prezență în peisaj e natura. Nisipul.
Marea. Soarele. Spre deosebire de oameni, acestea sunt permanente. Cu
imagini de mare spectaculozitate, Boris Poljak creează un sentiment al perisabilității existenței umane, în seducătorul They Just Come and Go.
Toate acele trupuri superbe, perfecte și tremurând de dorință se vor
preschimba în corpuri decrepite, la fel ca cele pe care le vedem
mișcându-se parcă fără scop prin apa mării mereu neschimbate, însoțiți
de acordurile din piesa Hallelujah a lui Leonard Cohen. They Just Come
and Go este câștigătorul unor premii importante la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen și DokuFest Kosovo.
Pe măsură ce definiţia sinelui se schimbă în contextul experiențelor
digitale imersive și al unei creșteri a identificării noastre cu aceste
manierisme digitale, tot așa și ideea de conexiune evoluează și se
transformă. Persona noastră virtuală este acum parte din identitatea
noastră. Ceea ce înainte era „te văd şi mă vezi, suntem conectaţi” a
devenit „te trăiesc şi mă trăiești, suntem conectați”.
Programul Intimacy in the Digital Age din Competiția
Internațională BIEFF 2018 privește modul în care actele de a fi, de a
vedea și de a fi văzut s-au schimbat în contextul importanței crescânde a
sinelui nostru digital și chestionează dacă dihotomia real / virtual
mai are vreun sens sau dacă cele două s-au îmbinat într-una și aceeași
stare de a fi.
În Our Skin spaţiile virtuale sunt păstrate în sfera
privată şi, astfel, devin un spaţiu excepţional în care se pot forma
legături dincolo de prejudecăţi. Conversaţii la telefon, şoptite târziu
în noapte, dizolvă barierele preconcepţiilor şi creează intimitate acolo
unde altfel ar fi fost doar ignoranţă sau, mai rău, dispreţ. Folosind
înregistrarea autentică a unei conversaţii dintre o femeie-trans şi un
fost ofiţer de marină, filmul trece dincolo de gen şi de corpuri
militarizate pentru a ajunge la esenţa intimă a emoţiei. Viziunile
onirice în alb și negru se focalizează şi devin imaginea a doi dansatori
graţioşi. „Pe măsură ce dialogul fluctuează între stinghereală,
tensiune și emoție, devenim martorii a două persoane care au nevoie de
legătura acesta emoţională, în ciuda diferențelor de suprafață dintre
ei.” (prestigiosul Festival de Film Documentar IDFA Amsterdam, care a prezentat filmul lui João Queiroga la ediția sa din 2017)
Ducând această idee mai departe, Binary Love imaginează
spaţiul virtual ca locul principal unde trăim. În lumina dură a
neoanelor unui oraş virtual, cuprins în limitele unei plăci de bază,
Eugene și Jessica se întâlnesc în sfârşit, după ce au fost declarați
potriviți pe o aplicaţie care îţi găseşte perechea în funcţie de ceea ce
visezi. În filmul lui Ewan Golder, realitatea imediată
și cea virtuală se ciocnesc: timpul își pierde liniaritatea, existența
noastră (digitală sau de altă natură) devine o întrebare open-source,
iar posibilitatea stabilirii legăturii umane este atent examinată. Luând
o turnură existențială, sinuciderea digitală apare ca singura soluție: a
risca totul, a te deconecta de la rețea și a căuta un moment de
conexiune reală. Prezentat la BIEFF cu sprijinul Le Fresnoy – Studio national des Arts Contemporains.
În Information Skies, unul dintre scurtmetrajele nominalizate la Premiile Academiei Europene de Film
în 2017, imaginile există înaintea Cuvântului care le creează. Un cuplu
tânăr purtând ochelari VR se retrage într-o pădure. Un voice-over
criptic combină fragmente de gânduri şi realități diferite. Elemente
vizuale ce amintesc de primii ani ai PC-ului, secvenţe reale onirice,
animații abstracte și avatare în stil anime provoacă noțiunea arhaică a
realității ca fiind înrădăcinată în materialitate. În epoca tehnologiei
experimentale, ponderea datelor afectează înțelegerea lumii din jurul
nostru. Cu percepția noastră împinsă la limită, unde adevărul și
credința sunt interschimbabile, conceptul de realitate este depășit. Information Skies este realizat de Metahaven,
un duo artistic format din Vinca Kruk și Daniel van der Velden, care
și-a început activitatea ca studio de design și cercetare.
Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Co-finanțat de: Centrul Național al Cinematografiei și Administrația Fondului Cultural Național
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Național al
Țăranului Român, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut,
Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada
Elveției, Fala Português, Institutul Italian de Cultură, Fundația
Culturală Greacă, Ambasada Libanului, Ambasada Argentinei, Universitatea
Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională
de Arte
Susținut de: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes Film Festival,
Berlinale Forum Expanded, Arsenal – Institute for Film and Video Art,
International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival,
International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International
Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre
Pompidou, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy –
Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands,
Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm
Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência
– Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu