Programul de competiție BIEFF 2018 Embracing the Female Gaze
înfruntă tabuuri și false pudori, sfidează reguli și pătrunde într-un
spațiu deopotrivă conștient și subconștient. Trăind ghidați de noțiuni
prefabricate despre identitatea sexuală – a noastră și a altora, acestea
au devenit conexiuni mintale inconștiente, aproape instinctuale.
Filmele din acest program propun o deconstrucție și o reexaminare a
relației dintre cuvânt, imagine și semnificație. Cu inteligenţă şi
atenţie, creatorii lor ne fac să înțelegem că, pentru a putea îmbrățișa
cu adevărat noi conotații, este necesară micșorarea distanței dintre
spectator și film.
Yann Gonzalez pornește în seducătorul Islands
de la scenariul tipic al filmelor horror în care dorința sexuală este
pedepsită de un personaj monstruos. Într-o turnură meta-cinematică,
filmul devine din dușman prieten, un prieten prin care fantezii
emancipate dau naştere una alteia şi se ranforsează reciproc. Regizorul
explorează întreg spectrul de plăceri carnale şi cinematice: a privi, a
stârni, a trăi de unul singur fantezia, până la a deveni parte din
fantezie. Dizolvând limitele dintre spectacol şi spectator, regizorul
lasă loc explorării reale a sexualității, dorința trece dincolo de
reguli, iar masculinul şi femininul se modelează reciproc. Islands este
câștigătorul Queer Palm Award la Festivalul de Film de la Cannes 2017 și al Marelui Premiu la Curtas Vila do Conde 2017.
What Happened to Her
este o explorare criminalistică a obsesiei noastre culturale pentru
imaginea cadavrelor feminine pe ecran. Combinând secvențe din filme de
ficțiune și din seriale TV polițiste cu experiența unei actrițe
distribuite în roluri de cadavru, regizoarea Kristy Guevara-Flanagan
realizează o meditație critică asupra acestei obsesii. Narațiunea
vizuală a genului, consolidată prin repetiţie insistentă și penetrantă,
se dezvăluie ca un tablou vivant atent structurat. În același timp,
experiențele de fizic invadat și de exploatare povestite de vocea
actriței destramă iluzia. Rezultatul goleşte de conţinut un clişeu
filmic care revine mereu, cu atracție magnetică.
Into All That Is Here
continuă prin a deconstrui „experiențele umane de bază printr-o
combinație de zgomot, imagini și cuvinte”, după cum celebra artistă
vizuală Laure Prouvost însăşi spune într-un interviu pentru revista Sleek.
„Încercam să traduc emoția [...]. Am vrut să explorez ideea de plăcere
și de anxietate. Această creaţie a fost o îndelungă metamorfoză. Dintr-o
dată, sapi această gaură şi apoi împrumuţi perspectiva unei insecte
ieşind din cocon, care vrea să înghită tot ce vede și apoi moare încet,
consumată până la epuizare de propriul său consum. Este un comentariu
asupra umanităţii şi a modului în care consumăm imagini.”. Filmul este
prezentat la BIEFF cu sprijinul LUX și a avut premiera la prestigiosul Festival Internațional de Film de la Rotterdam.
BIEFF este onorat să aibă alături în demersul său curatorial și
educațional o serie de profesioniști de renume ai industriei
cinematografice și ai lumii artelor vizuale, cu experiență ca
selecționeri și manageri pentru festivaluri și instituții prestigioase.
Anul acesta, Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2018 este alcătuit din: Angelika Ramlow – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Bianca Lucas – selecționeră a programului European Shorts în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo și regizoare; Cristian Neagoe – curator Street Delivery, manager al Fundației Cărturești. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiție și vor decide premiile care se vor decerna sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului.
Anualul seminar The Lifespan of Cinematic Experimentation
va fi o întâlnire de neratat în cadrul căreia participanții vor învăța
din experiența unor profesioniști ai industriei, invitați speciali ai
festivalului: juratele Angelika Ramlow și Bianca Lucas, alături de Ulrich Ziemons, curatorul programului Berlinale Spotlight: Forum Expanded în cadrul BIEFF 2018. Întâlnirea are loc sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 16:30, în foaierul Institutului Francez din București. Intrarea este liberă în limita spațiului disponibil, de aceea vă rugăm să vă înscrieți la pr@bieff.ro.
Fidel misiunii sale de a promova experimente cinematografice românești
și tânăra generație de artiști vizuali, BIEFF aduce în atenția
publicului o selecție de 10 scurtmetraje și eseuri video autohtone
recente, în programul Romanian Cinematic Experiments.
Filmat în perioada călătoriilor realizate între România și Statele Unite ale Americii pe o durată de cinci ani, States Uprooted
conține imagini și sunete din arhiva personală a regizoarei, în format
analog și digital. Filmul încearcă astfel să ofere o altă perspectivă
asupra identității și a definirii ei în cele două țări. Abordarea Ioanei Țurcan
a conceptului de tranziție debutează cu un ritual ocult practicat de
bunica ei și continuă până la atingerea unora dintre cele mai fragile
„tranziții” ale prezentului: condiția femeii, imigrația, feminitatea în
sport, revolta împotriva puterii politice.
Eseul video al Alexandrei Gulea aprofundează
singurătatea, sărăcia și depresia prin dezvoltarea poveștii tragice a
unui băiat din Valea Jiului care se sinucide din cauza absenței mamei
lui, poveste care devine un semnal de alarmă ce oferă detalii
îngrijorătoare. Naratorul omniscient și distant poate fi auzit citind
texte din presă care relatează despre sinuciderea băiatului, asigurând
un fundal sonor de impact portretului cinematografic observațional al
micului oraș și comunității lui. Valea Jiului Notes
reprezintă o contra-direcție a iconicelor simfonii cinematografice
dedicate orașelor, prin care regizoarea deplânge o localitate
defavorizată și îi ridică pe locuitorii săi la rang de eroi.
În Brief conversation about the d word,
un interviu lent în care două voci prezintă înțelesurile și ipostazele
depresiei este conturat vizual printr-o serie de materiale de arhivă
ingenios editate, aproape orchestrate, ce prezintă animale având
diferite reacții. Vizualul filmului oferă un înveliș organic informației
auditive, combinând ritmul interviului cu cel neliniștitor al
animalelor. Miza regizoarei Teona Galgoțiu este aceea de a oferi specificitate unui termen comun, însă rămas vag: depresia.
Propunerea din Adore, de Cristian Fierbințeanu,
este cea a unui paradox geografic/religios, atât utopic cât și
distopic, progresist și disfuncțional în același timp. Estetica
filmului, cu tușele sale stridente și suprarealiste, combină simboluri
religioase cu imagini preluate din genul SF, alăturare închegată de un
fundal sonor care constă într-o adaptare muzicală contemporană a unei
predici. Atât conceptul scurtmetrajului cât și abordarea regizorală
oferă o valență post-modernistă ce face din Adore un proiect audiovizual
provocator pe două planuri: cinematografic și ideologic.
Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu