Asociația Basarab Art & Science și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia au plăcerea de a vă invita la Coast to Coast, expoziția ceramiștilor nord-americani, curatoriată de Vlad Basarab, care va avea loc la Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia din 15 octombrie până pe 10 noiembrie 2016. Sălile: Foișor, Cuhnie, Ghețărie.
Sâmbătă 15 octombrie, la ora ora 12:00, va avea loc în Sala Scoarțelor a Palatului Brâncovenesc, o conferință având drept invitați pe:
Sin-Ying Ho, Quens College, City University of New York și Linda Swanson, Concordia University Montreal,
moderator: Vlad Basarab, Universitatea Națională de Arte, București. Vernisajul expoziției va avea loc la Cuhnia Palatului la ora 14:00 în data de 15 octombrie. Artiștii care paticipă la această expoziție sunt: Jennifer
Allen, Linda Christianson, Josh DeWeese, Steven Godfrey, Sin-Ying
Ho, Rober “Boomer” Moore, Shoji Satake, Brad Schwieger, Linda Swanson
și Martin Tagseth. Expoziția este dedicată memoriei lui Tom Rohr,
ceramist american.
Coast to Coast este
un concept pe termen lung care propune ceramica drept pod între
culturi, între tradiții și practici contemporane, o formă de limbaj care
traversează mii de ani, legând trecutul de viitor. Analizând originile
și practicile ceramiștilor nord-americani incluși în această expoziție,
este evident că poveștile (destinele) și influențele lor izvorăsc din
America de Nord, Europa și Asia.
Expoziția de față, primul eveniment din cadrul Coast to Coast,
va fi compus din lucrări utilitare și non-utilitare ale unor artiști
ceramiști de prestigiu din varii zone geografice ale Statelor Unite și
Canadei, reprezentând un mic sondaj al ceramicii nord-americane prin
viziunea curatorului. Majoritatea artiștilor din această expoziție sunt
de asemenea cunoscuți ca mentori și educatori la universități
prestigioase din SUA și Canada.
În
contextul în care tradițiile ceramice (teracotă) din România dispar,
iar ceramiștii contemporani evită în general creația de oale, există o
ruptură evidentă între ceramica tradițională și cea contemporană.
Expoziția evidențiază pe de-o parte că ceramica în forma de sculptură și
olărit pot coexista și influența una pe cealalta, dar mai ales că
tradițiile pot fi o fundație pe care se poate construi. Ambele direcții
pot fi urmate în educarea publicului asupra importanței obiectelor
făcute de mână, intimității lor și a felului în care ne pot îmbogăți
viețile.
Ceramica de
temperaturi înalte originară din China, a migrat în Japonia prin Corea.
Pe când stilurile ceramice chineze și coreene sunt foarte cunoscute
pentru formele rafinate, decorația și suprafețele glazurate pe porțelan
devenind perfecționate și elaborate în dinastia chineză Ming, o parte
din ceramica japoneză influențată de spiritualitatea budistă a celebrat
imprevizibilul și imperfecțiunea ca o nouă formă de manifestare
artistică. Dacă în arderile tradiționale chinezești cu lemne, vasele
ceramice erau protejate de impuritățile din cuptor (cenușă, cărbune)
prin recipiente din ceramică pentru a obține glazuri Celadon, ceramica
japoneză din Shigaraki a celebrat imperfecțiunile și accidentele, olarii
lăsând cenușa depozitată pe vase să se topească și să devină o formă
naturală de glazură. Ba mai mult, japonezii au descoperit feldspar-ul și
l-au adăugat lutului pentru a se topi și a mări efectul de
imperfecțiune, în timpul arderii formându-se cratere vulcanice în
pereții vaselor.
Influențele
asiatice asupra lucrărilor expuse scot în evidență unele din tradițiile
menționate mai sus prin interpretări personale. De la obiecte arse la
temperaturi mari și acoperite cu Celadon la obiecte arse în atmosfere
experimentale (arderi cu lemne, sare și sodă la temperaturi mici (900 –
1000 C) și înalte (1300-1350 C), expoziția oferă o paletă vastă de
forme, suprafețe și culori.
Vlad Basarab
Visual artist
www.basarab-art.com
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu