Ajuns la cea de-a 12-a ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București (27 septembrie – 2 octombrie) își continuă misiunea de a promova noile voci ale cinemaului autohton, aducând pe marele ecran cele mai bune scurtmetraje experimentale semnate de autori de origine română în ultimul an. 12 lucrări cinematografice care explorează formule cinematografice diverse în maniere surprinzătoare și provocatoare concurează în acest an pentru Premiul Competiției Naționale de Scurtmetraj.
,,A
venit în sfârșit timpul unui cinema experimental românesc consistent,
iar momentul lui de început se prea poate să fie și cel mai incitant,
căci este complet neuniform, lipsit de estetici împărtășite. Politici
identitare, diaristică video, dans, arhivistică, found footage și atâtea
alte gânduri și maniere de-a face un astfel/altfel de cinema abia
așteptau să-și depășească eterna condiție de precedent local. Discuția
abia acum va începe, în mai puțin de trei ore – și se anunță a fi
bună.’’, subliniază criticul de film Călin Boto, curator asociat, în
legătură cu selecția de filme din Competiția Națională BIEFF 2022.
Cele
12 filme incluse în cadrul Competiției Naționale de Scurtmetraj vor
putea fi vizionate în cadrul a două programe distincte, care vor fi
prezentate pe 1 octombrie, la Cinemateca Eforie.
Scurtmetrajele
propuse spre vizionare la această ediție vor surprinde spectatorii
prin diversitatea subiectelor abordate, prin originalitatea discursului,
dar și prin tehnicile inovatoare la care apelează autorii în realizarea
lor.
Începând cu ora 18:00, spectatorii vor urmări în premieră internațională A.I. Poetries of Female and Non-female Beings in Gas Stations at Night,
un documentar experimental semnat de Cristina Iliescu care explorează
aspecte ale experienței feminine și non-binare folosindu-se de
intermedierea virtuală, și vor descoperi Dancen (r. Corina Adrian), recent prezentat la Oberhousen, în care un grup de dansatori coregrafiază ideea comunicării nefuncționale.
În For You Can See No Other,
Thea Lazăr folosește animația 3D pentru a parcurge o istorie anume a
artei: picturile făcute de bărbați în care femeile se privesc în oglindă
pentru a părea „vanitoase”, iar în Being Nina
(r. Adina Mocanu), o gospodina rusă cu puteri telekinetice devenită
celebră în timpul Războiului Rece, ne relatează povestea „adevărată” a
vieții ei plasată în sudul României, într-un univers paralel.
O conversație telefonică despre o relație trecută oferă o perspectivă intimă asupra sentimentului de neapartenență în Maybe there is no distance, filmul Letiției Popa, în timp ce Archival Study (Portraits)
abordează memoria și apartenența prin prisma unor filmări pe 8mm,
făcute în mare parte de tatăl regizorului Răzvan Anton, de-a lungul
anilor ’70 și ’80.
De la ora 21:00, cel de-al doilea program de scurtmetraje românești aduce în premieră internațională When Flamingos Fall from the Sky, cel mai nou film al regizorului Dragoș Hanciu.
Alina Manolache revine la BIEFF cu 3 Dialogues About the Future,
un scurtmetraj în care trei roboți discută despre viață și despre ce
înseamnă să fii om. Filmul este prezentat în premieră internațională la
BIEFF, concurând atât în cadrul Competiției Naționale, cât și în cadrul
Competiției Internaționale de Scurtmetraj.
Un experiment milenial prin excelență, Rural Rumor
(r. Chrystèle Nicot, Antoine Alesandrini) urmărește viețile a doi
țărani moderni, avatare digitale în carne și oase, care se vor întâlni
întâmplător, în mod surprinzător. În Cutting Hand, Alexandra Tatar ne oferă un loc la masa la care ea și mama ei, muncitoare sezonieră, își savurează cina după o zi de muncă.
Spectatorii vor mai avea ocazia vadă Lost Footage (r. Adrian Țofei), un film found footage făcut din material negăsit, dar și Faulty Technologies (r.
Sabina Suru), o lucrare cu valențe abstracte în care coregrafia unor
mâini traversează imaginile neclare ale tehnologiilor defecte, semn că
sensul în cinema se contruiește adesea din imperfecțiuni formale.
Despre BIEFF
Creat
sub patronajul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi
Cinematografică „I.L. Caragiale” şi al Universităţii Naționale de Arte
București, Festivalul Internațional de Film Experimental București
(BIEFF) este primul eveniment din România care promovează zona de
graniță dintre cinema și artele vizuale, oferind expunere unor artişti
vizuali inovatori, ale căror lucrări sunt îndeobşte prezentate în muzee
şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema.
Ajuns
la cea de-a 12-a ediție, BIEFF are ca principal obiectiv promovarea
creaţiilor inovatoare, conceptual, tematic și stilistic, și a unor
artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane,
care, în acelaşi timp, explorează cu îndrăzneală limitele limbajului
cinematografic. Un cinema al libertăţii totale de creaţie, un cinema
fără compromisuri.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu