Ediţia de anul acesta a Les Films de Cannes à Bucarest,
desfăşurată între 21 şi 30 octombrie 2022, e una a certitudinilor.
Vremurile sunt în continuare nesigure şi tulburi, însă festivalul a
devenit, în timp, o constantă, un pol de stabilitate în viaţa culturală
românească. În ciuda tuturor furtunilor istorice şi sociale, în pofida
tuturor restricţiilor, Les Films de Cannes à Bucarest a reuşit să transforme fiecare ediţie într-o sărbătoare entuziastă a cinefiliei.
An
de an, fără întreruperi, festivalul a continuat să strângă tot ce e mai
bun din cinema-ul internaţional şi să-l stimuleze pe cel naţional.
Tonul se dă la Cannes: timp de 13 ediţii, Les Films de Cannes à Bucarest
a observat şi popularizat trendurile lansate de cel mai mare eveniment
de film din lume şi apoi răspândite şi disputate în întreaga lume. A
impulsionat actorii şi cineaştii români să participe la această fervoare
creativă şi i-a pus față în față cu profesionişti din domeniu. Toate
acestea, cu energie, efort, dar şi puţin noroc. Trecând peste frici şi
superstiţii de tot felul, vă propunem o ediție de festival care lasă la o
parte poncifele, comoditatea, propaganda, prejudecăţile și spaimele
instaurate în mentalul colectiv de peliculele hollywoodiene.
De la an la an, festivalul a devenit mai ambiţios, mai aventuros, pentru că nimic nu e mai puternic ca imaginea în mişcare. „Am
devenit interesat de regia de film pentru că imaginea e foarte, foarte
puternică atunci când vine vorba de schimbarea comportamentului uman” spunea şi regizorul suedez Ruben Östlund, laureat cu Palme d'Or în 2022 pentru încă o capodoperă caustică, inclasabilă, care va fi prezentată în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest în premieră naţională.
„Satire
sălbatice”, aşa pot fi descrise filmele unuia dintre cei mai originali
cineaşti europeni. Copil teribil al cinematografiei suedeze
contemporane, Ruben Östlund nu vrea ca publicul său să fie confortabil.
El propune un cinematograf al disconfortului, care străpunge în mod
hilar pretențiile burgheze și demontează structurile fragile ale
societății contemporane.
„Personajele
lui Östlund sunt invariabil șarlatani vanitoși și egoiști, care merită
să fie pedepsiți atunci când un eveniment de viață catastrofal le
distruge aparențele de respectabilitate. Bărbații, în special, nu o duc
deloc ușor în ordinea cosmică a lui Östlund, unde vârful ascuțit al
bățului său satiric este păstrat pentru a distruge pompozitatea slabă a
ego-ului masculin”, scrie site-ul Mubi.com
Filmele
sale, brutal de amuzante, subminează cu veselie răutăcioasă imaginea de
sine a Suediei, care e păzită cu strășnicie ca bastion al
liberalismului progresist. Cu o bucurie subversivă, Östlund testează
limitele idealurilor sociologice ale națiunii sale, înregistrând adesea
de la distanță, ca un fotograf de animale sălbatice care a dat, cu
uimire, peste o specie extraterestră.
În foarte amuzantul Triangle of Sadness,
distribuit în România din 18 noiembrie de Independența Film, câștigător
al trofeului suprem la Cannes, ierarhia socială este răsturnată,
dezvăluind relația de prost gust dintre putere și frumusețe. Un cuplu
celebru de fotomodele, Carl (Harris Dickinson) și Yaya (Charlbi Dean),
este invitat într-o croazieră de lux pentru cei foarte bogați, condusă
de un căpitan de vas dezlănțuit (Woody Harrelson). Ceea ce părea la
început instagramabil se termină catastrofal, lăsându-i pe
supraviețuitori blocați pe o insulă pustie și luptând pentru
supraviețuire. Această fabulă modernă despre drepturile și dinamica
puterii este și o puternică opțiune pentru Premiul Oscar pentru cel mai
bun scenariu original. La Cannes, Triangle of Sadness a fost unul dintre cele mai discutate filme ale festivalului. Östlund navighează aici în ape noi, oferind o satiră provocatoare, grotescă și mușcătoare despre eterna luptă de clasă. „Absolut
dezechilibrat în cel mai bun mod cu putință, garantat că-ţi va stârni
suficiente hohote de râs ca să te doară stomacul, dar lăsându-te în
același timp cu multe lucruri la care să te gândești după aceea” - Alysha Prasad pentru Room with a View.
Secţiunea Avanpremierele Toamnei se întoarce, mai bogată ca oricând: filmele româneşti ce urmează să fie lansate în cinematografe vor putea fi văzute în premieră la LFDC.13. Revin şi programele Managing Talents, care se adresează cu precădere nevoilor comunităţilor de actori, WiP - Work in Progress
– o iniţiativă care îşi propune să expună proiectele de film încă în
lucru ale unor cineaști români profesioniştilor din industria de film
internaţională.
Proiecţiile
celor mai premiate filme de la Cannes de anul acesta se vor desfăşura
la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Eforie.
Și
la ediția de anul acesta vom omagia unul dintre autorii internaționali
cu o retrospectivă, în prezența sa. În curând vom dezvălui cine este
acesta, care sunt ceilalți invitați de marcă pe care îi vom avea
prezenți la București, noi detalii despre selecția din acest an dar și
despre edițiile locale ale festivalului.
Pe filmedefestival.ro și pe conturile de Facebook și Instagram ale festivalului vor putea fi descoperite mai multe informații.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Sun Wave Pharma, Groupama, Dacin Sara, Mercure Hotels
Proiect cultural finanțat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD, Ambasada Franței și Institutul Francez din România
Proiect
co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul
Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre
programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB,
puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română, Europa Cinemas, Eventbook
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Zile și Nopți, Cinemap, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, The Institute, AARC – All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, CineGhid, Radio România Cultural
Partener cultural: RFI România
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu