O nouă
generație de cineaști scandinavi face valuri, păşind pe urmele lui
Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcării Dogma: în acest an, trei
regizori complet diferiţi, dar cu viziuni la fel de puternice, au
participat în competiția de la Cannes. Cu toţii sunt legaţi de faimoasa
“şcoală suedeză de film”. Prilej ideal ca la Les Films de Cannes à Bucarest .13 să oferim cinefililor români un Focus Suedia de neratat.
Regizorul cult suedez Ruben Östlund, câştigător al unui Palme d'Or în 2017 pentru The Square, s-a întors anul acesta la Cannes cu Triangle of Sadness,
cu care a reuşit să-şi revendice, din nou, trofeul suprem. Acestei
proaspete capodopere sarcastice i s-au alăturat alte două filme ale unor
cineaşti în ascensiune, la origine imigranţi, pe care publicul le poate
vedea la această ediţie: Boy from Heaven, al suedezului Tarik Saleh – Premiul pentru cel mai bun scenariu, Cannes 2022, și Holy Spider, al danezului-iranian Ali Abbasi – Premiul pentru cea mai bună actriță, Cannes 2022 pentru Zar Amir Ebrahimi.
Regizorii nordici „forțează adesea limitele limbajului cinematografic”, spune Claus Christensen, editorul revistei daneze de film Ekko. „Este
vorba de divertisment, dar scopul este și de a provoca publicul.
Regizorul are libertatea de a-şi explora viziunea artistică, oricare ar
fi aceasta”.
Abbasi,
născut în Iran acum 40 de ani, şcolit în Suedia şi stabilit în
Danemarca, se află la a doua sa apariție la Cannes, după ce a câștigat
secțiunea Un Certain Regard în 2018 pentru debutanți cu Border, un film excentric, cu accente fantastice, despre un polițist de frontieră. Noua sa peliculă, Holy Spider, este povestea dură a unui criminal în serie care "curăță" orașul sfânt iranian Mashhad de prostituatele de stradă. „Nu îl poți cataloga. Atunci când crezi că l-ai prins într-o definiţie, el își schimbă forma și devine altceva”,
a declarat pentru a Agenţia France-Presse producătorul său Jacob Jarek.
Abbasi a terminat recent de filmat episoade pentru viitorul serial
post-apocaliptic HBO, The Last of Us, bazat pe un joc video. Holy Spider
al lui Ali Abbasi reușește în mod ingenios să facă o punte între
realismul social și cinematografia de ”consum”, într-un mod care lasă să
se înțeleagă că ambele își au rădăcinile într-o zonă similară de
autenticitate curajoasă. Această versatilitate defineşte generația sa,
spune Jarek. Valul anterior de cineaști nordici, precum von Trier și
Thomas Vinterberg, a câștigat faima internațională cu mișcarea Dogma,
care a stabilit reguli stricte de filmare menite să asigure un realism
frust operelor. Dar noua generație este „mai dispusă să lucreze cu genuri şi să le combine: să facă comedii și lucruri mai ușoare amestecate cu lucruri întunecate”, a mai adăugat Jarek.
Atât
filmele lui Abbasi, cât și cele ale lui Saleh, se bazează în mare
măsură pe trecutul lor de imigranți. Abbasi a părăsit Teheranul pentru
Suedia în 2002 şi s-a stabilit apoi în Danemarca, în timp ce Saleh s-a
născut la Stockholm, din mamă suedeză și tată egiptean.
Trecutul lui Saleh a fost esențial pentru realizarea filmului Boy from Heaven, a declarat acesta presei prezente la Cannes: „Cred
că există un motiv pentru care o mulțime de regizori au origini
imigrante, precum Francis Ford Coppola și Miloš Forman. Ești poziționat
în interiorul și în exteriorul a ceva. Într-un fel, acesta este rolul
regizorului... să vadă atât asemănările, cât și diferențele”. Boy from Heaven
este un thriller întunecat amplasat în Cairo despre un băiat sărac
căruia i s-a acordat o bursă la prestigioasa Universitate Al-Azhar, unde
se trezește atras într-o luptă brutală pentru putere între elita
religioasă și cea politică din Egipt. Faptul de a fi un outsider a fost
crucial, a declarat Saleh. „Nimeni
nu a mai intrat vreodată în Universitatea Al-Azhar cu o cameră de
filmat. Un cineast egiptean ar merge la închisoare dacă ar face-o”,
a declarat el pentru AFP. Fost artist de graffiti, Saleh a crescut cu
un tată cineast și a lucrat în studioul său de film înainte de a urma
cursurile unei școli de artă din Alexandria. Pe lângă faptul că a
regizat episoade din serialele cult Westworld și Ray Donovan, filmul său din 2017, The Nile Hilton Incident, care are loc tot la Cairo, a câștigat Marele Premiu al Juriului la Sundance.
Östlund, decanul trioului, cu șase lungmetraje la activ, a adus la Cannes primul său film în limba engleză. Triangle of Sadness
este o satiră sălbatică a lumii modei şi a celor bogaţi, dar şi o
critică dură la adresa accentului pus de societate pe frumusețe.
La cea de-a 13 ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest,
va fi reconfirmată nu numai forţa creativă nordică, ci şi cea
autohtonă. Festivalul se va deschide cu una dintre cele mai discutate şi
mai premiate producţii ale momentului, Metronom.
În
timp ce Țiriac și Năstase joacă Finala Cupei Davis împotriva Americii
în 1972, doi liceeni se iubesc și scriu scrisori la emisiunea Metronom
de la Europa Liberă. Când el primește aprobarea să plece definitiv din
țară, împreună cu familia, ei știu că trebuie să se despartă, dar nu se
așteptau ca ultimele zile împreună să devină hotărâtoare pentru întreaga
lor viață.
Metronom,
debutul în lungmetraj de ficțiune al cineastului Alexandru Belc, a
câştigat Premiul pentru cel mai bun regizor al secţiunii Un Certain
Regard la Cannes, în ovaţiile publicului şi ale criticii. „Acest debut stilizat, lent şi cu o imaginaţie bogată e mult mai mult decât o versiune românească la Romeo şi Julieta”, scrie prestigioasa publicaţie Variety, în timp ce Screen International îl descrie ca „un
instantaneu convingător al unor adolescenți aflați în pragul
maturității, a căror luptă pentru a-și găsi vocea este împiedicată de
autorități - de la părinții îngrijorați, până la securitate - care le
suflă în ceafă.” Cei de la Clapper îl consideră chiar „unul dintre cele mai bune filme ale anului” pentru că este o „călătorie emoţională empatică, realizată cu un meşteşug uimitor” în timp ce Disappointment Media ne asigură că „nu e un film pe care să-l uităm prea curând.”
Acest „film sublim de frumos” (The Upcoming) este distribuit de Strada Film International și va putea fi văzut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest cu două săptămâni înaintea premierei în cinematografe programată pentru 4 noiembrie.
Pe www.filmedefestival.ro și pe conturile de Facebook și Instagram ale festivalului pot fi descoperite mai multe informații despre ediția de anul acesta.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Sun Wave Pharma, Groupama, Dacin Sara, Mercure Hotels
Proiect cultural finanțat de: Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD, Ambasada Franței și Institutul Francez din România
Parteneri culturali: Institutul Cultural Român, Institutul Italian de Cultură
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB
în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații
detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului
București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română, Ambasada Suediei în România, Avanpost, Abator, Aparterre, Europa Cinemas, Eventbook
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, The Institute, AARC – All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, CineGhid, Radio România Cultural
Partener cultural: RFI România
**Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Primăriei Municipiului Bucureşti sau ARCUB.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu