Miracolul unui concert


De saptamana trecuta, de vineri mai clar, ruleaza in cinematografe cel mai recent film al lui Radu Mihaileanu - "Le Concert". Am vazut filmul, m-am incantat si bucurat alaturi de D. la aceasta productie, si continui sa ti-o recomand cu cea mai mare caldura.
Radu Mihaileanu a acordat un interviu (pe care-l poti citi in intergralitate aici) editiei din aceasta saptamana a ALIA. Despre scena finala a filmului, cea care iti va smulge mai mult ca sigur lacrimile, cineastul declara:
"Mi-am dat seama, chiar dacă pare pretenţios, că este un miracol acolo. Că toate elementele reunite au dat o energie fabuloasă. Natura umană e superbă. În ultimii ani, cum sunt o mie de crize economice, identitare, ecologice, ni se spune tot timpul că această condiţie umană este barbară, că nu mai avem respect pentru condiţia noastră. Mi-a făcut o mare plăcere că oamenii au înţeles cât de mare poate să fie condiţia umană, cât de bogată poate să fie. Acesta a fost miracolul. Scena de final, de 12 minute, a fost un coşmar pentru mine şi pentru întreaga echipă. Era scena principală a filmului şi cea mai grea din 1.000 de puncte de vedere.

Scena finală era crucială. Ştiam că dacă fac foarte bine tot restul filmului şi ratez scena finală, filmul era ratat. Am început să vizionez toate filmele despre muzică, numeroase DVD-uri cu înregistrări din concerte. Am învăţat multe: care este „limbajul" şi care este importanţa fiecărui instrument, în ce moment trebuie filmat şi în ce manieră pentru a ieşi dramatic. Provocarea a fost să încerc să fiu un pic mai spectaculos şi modern decât o captaţie, rămânând fidel dramaturgiei, personajelor şi să nu fac nimic în plus. Apoi, am muncit cu antrenori pentru ca actorii să pară muzicieni credibili. Am pregătit decupajul, plan cu plan. La finalul filmărilor, a trebuit să ţin cont de flash-back-uri care trebuiau inserate la montaj în secunda următoare, în funcţie de accentele muzicale. Un lucru de nebun. Dar de asta facem cinema. Suntem nebuni. Orice regizor este conştient la filmare că poate rata. Că ne trebuie un miracol pentru a reuşi."
Miracolul s-a intamplat, filmul ruleaza pe ecrane iar pe tine cititorule te invit sa-l admiri.

0 comentarii: