Cand cartile ajung sa faca trotuarul

Joi seara, de la 18.00, editura Curtea Veche a împărţit cărţi gratis celor care au venit să o susţină. Cum, în afară de angajaţii editurii, am fost doar şapte asemenea susţinători, cărţile au fost împărţite, timp de 2 ore, trecătorilor.
Munoz Molina, Erofeev, Loriga, Bernieres, Fuentes, Esterhazy… cărţile alea puteau fi ale voastre dar asta e, dacă nu le-aţi vrut le-a luat cine s-a întâmplat să treacă pe acolo. Sau mă rog, unii le-au luat căci sunt oameni care nu vor să audă de cărţi nici când se dau gratis, după cum se va vedea imediat. Asta e, să sperăm că măcar unora dintre cei care au primit cărţi le va plăcea ceea ce or să citească. Am stat două ore pe trotuar, pentru că reacţia omului faţă în faţă cu cartea oferită gratis a fost un spectacol demn de studiat. În primul rând, bucureşteanul suspicios şi stresat are o mişcare de recul când vrei să-i dai ceva. Se fereşte, chiar când vede că este o carte. Cuvântul “cadou” îi atrage atenţia. “Gratis, nu vă costă nimic“, it’s generally a win, se opreşte, o ia. Sunt unii care se uită la carte şi decid că nu o vor nici dacă e pe gratis. Nu citesc“, zice fără jenă un tânăr, zâmbindu-i cu o candoare dărâmătoare uneia dintre fetele de la editură, în timp ce îi înapoia cartea pe care aceasta i-o întinsese. “M-am săturat de cărţi“, zice alt puşti, scoţându-şi o cască din ureche. O fi avut de dat bacul, îi caut eu o scuză. O cucoană se uită cu atâta dispreţ înţepat şi fără cuvinte la persoana care îndrăznise să îi întindă o carte, încât ne lasă pe toţi muţi. O fi având femeia probleme dar, la dracu, îi ofereau cărţi, nu droguri sau prezervative. “CarteaProşti, dar mulţi” n-o aveţi”?, răbufneşte exasperat în urma ei un angajat al editurii.
În fine, şi-au mai fost şi alţii. Oameni sinceri, domle, dacă nu citesc de ce să se încarce cu cărţile, zău? Dacă, Doamne fereşte, ajung să dea în patima cititului şi or să creadă prietenii despre ei că sunt intelectuali?
Printre cei căpătuiţi cu cărţi au fost şi unii dintre poliţiştii de la secţia 2 (aia care e la două numere distanţă de sediul editurii Curtea Veche şi care nu i-a ajutat în niciun fel) ce ieşeau sau intrau în tură.[...]
Unde eşti tu? Da, tu, care citeşti fraza asta, cu tine vorbesc, unde eşti tu? Tu care ai blog despre cărţi sau n-ai dar citeşti bloguri despre cărţi sau citeşti cărţi, pur şi simplu? Poate chiar cărţi de la Curtea Veche? Tot mai eşti convins că nu te priveşte? Că n-ai motive să te implici pentru că or să se bată alţii şi deci nu mai e nevoie să te amesteci? Că n-ai tu treabă cu editurile, să-şi poarte singure de grijă, tu vrei să citeşti doar, restul nu te interesează? Că eu una sunt o creatură patetică şi demnă de milă cu agitaţia mea, pentru că tu ŞTII (că tu ştii lucruri, le ştii tu bine) că nu are rost, că nu o să iasă nimic de aici, aşa că nu are rost să te amesteci. Una din astea de mai sus o crezi tu, nu-i aşa? Sau poate chiar pe toate.[....]
Nu vreau să fiu Ana Ipătescu, chemând masele la revoluţie, în caz că te întrebi, vreau să fiu un om într-o mulţime care susţine nişte lucruri în care crede. Şi mi se pare trist că, într-o ţară în care ies sute de oameni în stradă ca să participe la înmormântarea unei vedete de care nici nu şi-ar fi amintit dacă nu ar fi murit, alţi oameni – dintre cei care, de obicei, fac mişto de morbiditatea celor dintâi – nu sunt dispuşi să iasă în stradă pentru a apăra valorile lor
Citeste articolul complet pe Biblioteca Babel 
Si haide sa arati ca iti pasa. Lupta sociala continua!

9 comentarii:

Cristi Mosora | 23 iulie 2010 la 11:32

Stiu exact cum e cu oamenii reticenti cand aud de "gratis". In Romania avem doar cativa ani de cand firmele au inceput sa exploateze notiunea de "GRATIS" pentru a-ti baga pe gat produsele si serviciile lor. Romanul este in perioada de dezmeticire, in care s-a ars cu ciorba si sufla si in iaurt, si cu greu reactioneaza cand aud de gratis.
Da, daca au confirmare sociala (o coada de 50 oameni care se inghesuie la carne pentru 30% gratis) se iau la bataie si cumpara si sapca vanzatorului, dar altfel se lasa mai greu convinsi.
De unde am tras concluzia asta? Pe LucruriGratis am atras in 11 luni doar 3500 membri, chiar daca pana acum s-au oferit peste 4500 articole gratuite. Daca ar fi fost o promotie la un pahar de plastic cu o cafea gratis pe strada, am fi atras pana acum sute de mii de romani :)
Hmm... de aici se pot trasa niste idei de promovare, ce ma bucur ca am scris comentariul asta :)

Vasile Giurgiu | 23 iulie 2010 la 14:03

Nu ştiu unde sunt alţii.
Dar eu sunt prea departe de editură... Altfel luam un braţ întreg... de cărţi...

Cristi | 23 iulie 2010 la 17:38

Si de cat timp lucrezi la Curtea Veche? Crezi ca Arsene are nevoie de ajutorul tau, mai? Iei bani de la ei macar sau o faci pe gratis?

dreamingjewel | 23 iulie 2010 la 18:02

Nu lucrez la Curtea Veche. Habar n-am cine este Arsene, adică am aflat, cu ocazia acestor incidente, că ar fi directorul dar habar nu am ce reputaţie are şi nici nu mă interesează (deduc, din comentariul tău, că ar genera oarece inamiciţii - crede-mă că nu e treaba mea în calitate de cititor).
De ce crezi tu că o persoană poate depune efort pentru o cauză numai dacă e plătită? Chiar nu cunoşti pe nimeni capabil să facă nişte lucruri din convingere? N-ai întâlnit niciodată o asemenea persoană?

Vincent Vinyl | 23 iulie 2010 la 21:07

@Cristi: vezi tu, de asta societatea din care facem parte - cea ce poarta numele de romaneasca - se balaceste intr-o continua mocirla. Va ganditi mereu ca cel ce face un efort ia bani, nu concepeti sa faceti ceva doar din spirit civic, unii dintre voi evident, pentru ca la voi nu exista in lista de lucruri invatate.

dreamingjewel | 23 iulie 2010 la 21:38

Mă gândesc că poate sunt de vină experienţele negative pe care toţi le-am avut trăind în societatea asta.
Poate că însuşi Cristi o fi făcut măcar uneori lucruri în mod dezinteresat, gratis adică, numai că nu mai crede că şi alţii - sau cei mai mulţi dintre oameni - fac asemenea lucruri.
Între timp am dat şi eu o tură de google şi cred că pricep de unde vine reacţia unora legată de Arsene. Şi pot să-i înţeleg, pe unii dintre ei,de ce nu le vine să-l susţină acum. Dar asta tot nu schimbă datele problemei.

Vincent Vinyl | 24 iulie 2010 la 11:25

@dreamingjewel : exact, datele problemei nu se schimba deloc insa, din pacate, unii isi argumenteaza lipsa de atitudine prin problema de mai sus sau prin un alt caz referitor la un blogger si incearca de fapt sa mute intamplarea intr-un alt context.

Cristi | 24 iulie 2010 la 13:23

Si de ce nu spui numele bloggerului? De ce nu va interesati inainte de trecutul editurii inainte de a o apara?
Si....da, nu fac lucruri dezinteresat pentru ca nu ma caracterizeaza.

dreamingjewel | 24 iulie 2010 la 13:57

@ Cristi
Nu mă interesez de trecutul editurii pentru că aici a fost încălcat un principiu, ceea ce este mai important pentru mine decât ce o fi făcut Curtea Veche mai de mult.
Mie Curtea Veche mi-a adus autori precum Bolano, Pamuk şi Ballester şi pe mine asta mă interesează.
Pe de altă parte, ţie nu ţi se pare o problemă că în România o editură - indiferent care sau ce frecuşuri o fi avut ea în trecut şi cu cine - este aruncată în stradă, i se sechestrează bunurile, iar autorităţile tac mâlc, de parcă ar fi cel mai normal lucru?
Nu e vorba de Curtea Veche aici, ci de lipsa de reacţie a autorităţilor faţă de un abuz şi, mai mult, este vorba despre faptul că eu nu pot să accept ca unii să câştige doar fiindcă recurg la violenţă, în ciuda faptului că, cică, trăim într-un stat de drept. Ne plângem mereu de asta dar niciodată nu luăm atitudine, după care ne minunăm de ce se petrec toate câte se petrec. Păi îţi zic eu de ce: pentru că noi permitem, domle, de aia!
Pe de altă parte, dacă tu sau un cunoscut de-al tău aţi avut probleme cu editura, este dreptul tău să nu o susţii şi e de înţeles, omeneşte vorbind. Da nu veni să-mi ţii mie predici despre ce trebuie să fac eu.
Şi,pe bune, mă îndoiesc că există în România o editură care, luată la bani mărunţi, să fi fost corectă întotdeauna şi faţă de autori, şi faţă de traducători şi faţă de cititori şi să-şi achite şi dările la stat. Ce să facem atunci, să nu le mai susţinem? Bune, rele, astea sunt, că altele n-avem!
Şi acuma gata, că, serios, eu cred că în week-end mai avem cu toţii şi altceva de făcut decât să dezbatem cazul.