Vineri, 25 august, Bucharest International Experimental Film Festival BIEFF
deschide o nouă serie de proiecții pe terasa Muzeului Național de Artă
Contemporană. La granița dintre cinema și performance, BIEFF invită la
reflecție și empatie, supunând dezbaterii ideile preconcepute legate de
corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui.
Prin prima proiecție din seria Politics of the Body, sub numele The
Performative Body, BIEFF atrage atenția asupra complexelor implicații
socio-politice ale identității, scurtmetrajele selectate explorând
problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor
sociale privitoare la frumusețe și sexualitate, la căutarea identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare comunităților marginalizate și politizate.
Vă așteptăm la o seară de reflecție și dezbatere, unde prejudecățile sunt confruntate cu curaj, discutate și demontate.
Intrare: 16 lei (costul biletului standard de intrare în muzeu).
La 20:30 vă invităm pe terasă, filmele urmând să înceapă de la ora
21:00. Pentru cei ce doresc să viziteze MNAC înaintea proiecției,
programul de vizitare al muzeului se încheie la ora 20:00, fiind
recomandat să veniți cu cel puțin o oră înainte.
Filmele proiectate au fost prezentate anterior în cadrul edițiilor BIEFF din 2013 și 2017.
PROGRAM:
American Reflexxx, de Alli Coates & Signe Pierce (SUA, 2014, 14')
Proiectat la Festivalul International de Film Rotterdam, American Reflexxx
este un experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele
dintre voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină (Signe Pierce),
într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă, își face
apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin
oraș. Acest performance, documentat de Alli Coates,
incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea
trecătorilor. Faptul că fața artistei e o oglindă face ca reflexia
agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel,
filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura
întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge
la violență.
Man, de Maja Borg (Suedia, Marea Britanie, 2016, 13')
În Man, artista suedeză Maja Borg,
gravidă, reconstituie și se joacă cu reprezentările-clișeu ale
masculinităţii, secătuind aceste imagini și stereotipii de sensul lor
iniţial. Combinaţia de peliculă Super8 cu animație tip acuarelă pe
negativ trasează o paralelă inovatoare și plină de vitalitate între
capacitatea organismului de a da naştere unei vieţi noi şi capacitatea
artistului de a crea noi sensuri.
(Self)exhibitions, de Florencia Aliberti (Spania, Argentina, 2015, 14')
Proiectat la IDFA Amsterdam, „(Self)exhibitions
este un documentar found footage realizat din filmări personale, ce
abordează noi forme de auto-reprezentare şi de expunere a intimităţii
noastre pe Internet şi pe reţelele de socializare. Confesiuni și
experiențe personale, devenite publice şi expuse pe Internet dau naştere
unor noi naraţiuni despre sine, care devin parte dintr-un circuit
spontan al imitării, recurenţelor şi replicilor între utilizatori,
determinând modul în care ne reprezentăm pe noi înşine. Filmul este
rezultatul final al unei serii de clipuri scurte (între 3 şi 5 minute)
realizate pentru o instalaţie video de artista spaniolă Florencia Aliberti.” (Festival Scope)
Flowers and Bottoms, de Christos Massalas (Grecia, 2016, 6')
Obraznic şi fantezist, de un ludic inteligent și un umor absurd încântător, Flowers and Bottoms, al regizorului grec Christos Massalas,
este în cele din urmă o scrisoare de dragoste erotică şi plină de
farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator anonim se uită la un film
compus în întregime din cadre cu flori şi fese, un cadou melancolic din
partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea şi suprarealismul
asumate, filmul jonglează abil cu relația complexă între observație și
exhibiționism, îndemnându-și spectatorii să recunoască roșind că ceea ce
e adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea
noastră, considerăm a fi senzual şi adorabil.
The King's Body, de João Pedro Rodrigues (Portugalia, 2013, 30')
Tot un dialog, dar de data aceasta între memoria colectivă și cea individuală regăsim și în The King's Body, al multipremiatului regizor portughez João Pedro Rodrigues.
Sub pretextul unui casting, câțiva bărbați bine făcuți sunt invitați
să-și etaleze corpul în fața camerei, să citească fragmente de cronici
despre faptele eroice ale primului rege al Portugaliei și să vorbească
despre istorie, în vreme ce în spatele lor se derulează pe un ecran
imagini ale statuii impunătoare a legendarului monarh. „În scurt timp,
pe măsură ce bărbaţii încep să povestească despre propria viaţă,
revizitarea trecutului devine un portret viu al vremurilor actuale.
Contrastul ironic dintre eroismul legendelor și realitatea acestor
bărbați puternici, și totuși atât de vulnerabili, emoționează și ridică
tulburătoare întrebări despre relația între istoria obiectivă și cea
personală.” (Adam Cook, Cinemascope). Filmul este prezentat cu sprijinul
Agência da Curta Metragem.
Two Snakes, de Kristin Li (Canada, 2015, 10')
Un mix ludic de documentar şi animaţie, Two Snakes (de Kristin Li)
este eseul personal al cuiva dezrădăcinat din ţara natală, care se
străduiește să reconcilieze sentimentul de alteritate al expatriatului
cu fragmente din moşteniri culturale diverse. Proiectat în cadrul
Festivalului Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen, filmul
urmărește cum legendele şi istoriile personale se întrepătrund, prin
intepretarea, deconstruirea şi rearanjarea poveştii populare chinezeşti a
celor doi şerpi, în căutarea identităţii clădite din amintiri şi
naraţiuni re-asimilate, în spațiul emoționalo-geografic dintre Chengdu
(China) și Montreal. Peiorativ la adresa propriului eu, dar şi conştient
de sine, Two Snakes ridică, până la urmă, o întrebare: este posibil de
fapt sentimentul de apartenenţă?
Cover photo: The King's Body (João Pedro Rodrigues), courtesy of Agência da Curta Metragem
Serie curatoriată de / Series curator: Adina Pintilie
Proiect coordonat de / Project coordinator: Dan Angelescu
Text curatorial / Curatorial text: Diana Mereoiu
Mulțumiri / Thanks: Romina Banu
Parteneri / Partners: MNAC București, Sixpackfilm Austria, Agência da Curta Metragem
Mai multe detalii pe / More on: www.bieff.ro
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu