Câștigătorul Palme d’Or-ului Cannes 2016 și al BAFTA, anul acesta: I, Daniel Blake față în față cu excluziunea socială din România

Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate. Invitați la dezbatere au fost Adela Șetet, de la Centrul de Formare Continuă și Evaluarea Competențelor în Asistență Socială și Ciprian Necula, activist de drepturilor omului și fost secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene.

În timpul dezbaterii, Adela Șetet a explicat cum tratamentul inuman la care sunt supuși unii solicitanți de servicii sociale este mai des întânit în paradigmele de asistență socială care pun accentul pe oferirea de beneficii sociale. Umanizarea serviciilor de asistență socială nu poate apărea decât dacă accentul va înceta să mai fie pus pe aspecte cantitative și se va concentra pe aspecte calitative, pe servicii oferite persoanelor care beneficiază de asistență socială.

Ciprian Necula a vorbit despre faptul că există multe persoane care mor în fiecare an în România din cauza birocrației din sistemul de asistență socială și a adus exemple de cazuri în care lipsa unor abordari integrate în relația cu persoanele aflate în situație de excluziune socială a dus la situații dramatice pentru acestea.

 
I, Daniel Blake ne aduce în prim-plan frustrarea pe care cu toții am simțit-o la coadă la ghișeu, fie într-o entitate bancară sau în fața pupitrului casei de asigurări de sănătate. În spatele hârtiilor se află tot niște glasuri umane de la care se dorește empatie și sprijin, nu respingere și intensificare a anumite etichete sociale. Este vorba despre păstrarea demnității în anumite forme de umilire. Furia și disperarea din lupta cu birocrația este îndulcită de conturarea relației platonice dintre Daniel și Katie, mamă singură, prin simpatie, solidaritate și respect.

Despre I, Daniel Blake
Anul acesta, pelicula a primit Premiul BAFTA pentru “Cel mai bun film britanic al anului”. De asemenea, Ken Loach a fost desemnat câștigătorul Palme d’Or la Cannes 2016. De-a lungul timpului, Independența Film a adus de la Cannes peste 10 filme premiate cu Palme d’Or.

Campania filmului în România este susținută de ActiveWatch - organizaţia de drepturile omului care militează pentru exprimare liberă în spațiul public, de Europa FM, cinemagia.ro și Librăriile Cărturești.

Durata filmului: 1 h 40 min

 
Cine este Daniel Blake?
Daniel Blake, un tâmplar din nord-estul Angliei trecut bine de prima, dar și de a doua tinerețe, are un atac de cord. El se trezește în situația ingrată de a avea nevoie, la doar 59 de ani, de asistență socială din partea statului. În timp ce se chinuie să învingă sistemul birocratic pentru a obține acest ajutor, o întâlnește pe Katie, care ar vrea să scape de la azilul pentru nefamiliști, dar pentru asta trebuie să accepte un apartament la sute de kilometri distanță.

***

I, Daniel Blake (2016) este distribuit în România de Independenţa Film, companie care de-a lungul timpului a adus pelicule precum: Snowden (r. Oliver Stone), Youth (r. Paolo Sorrentino) - Cel mai bun film european 2015, Dheepan (r. Jacques Audiard) - Palme d’Or 2015, Mommy (r. Xavier Dolan), Deux jours, une nuit (r. Fraţii Dardenne), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Nymphomaniac (r. Lars von Trier), La Vie d'Adèle (r. Abdellatif Kechiche), The Hunt (r. Thomas Vinterberg), Amour (r. Michael Haneke), Trainspotting (r. Danny Boyle), Amélie (r. Jean-Pierre Jeunet), Melancholia (r. Lars von Trier), Todo sobre mi madre (r. Pedro Almodóvar), In The Mood for Love (r. Wong Kar Wai), Vicky Cristina Barcelona (r. Woody Allen), Dogville (r. Lars von Trier) etc.
 

0 comentarii: