Galeriile Artmark: Colecția bancherului olandez – un triumf pentru arta românească


Licitația Artmark a primei părți a colecției de artă românească a bancherului olandez Anthony van der Heijden a avut loc în data de 31 ianuarie și a reprezentat un adevărat triumf al artei românești. Cu toate acestea, domnul Van der Heijden consideră că arta românească este încă subevaluată și, prin urmare, o investiție solidă: "Ca orice colecționar în căutare de oportunități, a trebuit să lupt împotriva dorinței de a licita personal pentru o serie de picturi."

Sunt rare ocaziile când un număr atât de mare de picturi românești din perioada anilor 1880 - 2000 sunt aduse împreună spre vânzare. Artiști precum Grigorescu, Câlția, Bernea, Baba, Băncilă și alții au dovedit valoarea lor ca investiție, fapt ce definește în cele din urmă calitatea pictorilor și a muncii lor. Dl. Van der Heijden: "Nu mă pot plânge. Am cumpărat aceste lucrări pe parcursul mandatului meu de CEO al ING Romania și mai târziu al Băncii Țiriac în anii 1990 și începutul anilor 2000, când foarte puțini oameni erau interesați de arta locală. Am avut un adevărat interes pentru scena de artă de aici și am vizitat mulți artiști, cumpărând cele mai bune lucrări direct de la ei. Deși licitația a fost un succes, cred cu tărie că cea mai mare parte a artei românești este încă mult subevaluată. "

Potrivit dlui Van der Heijden, unele estimări pentru artiști români deja consacrați sunt încă la o rată pentru care cu greu ai putea cumpăra în altă parte lucrări de început sau chiar afișe. Dl. Van der Heijden consideră că: "Întrucât  Europa crește împreună, prețurile pentru arta românească de prim rang se vor multiplica. Dacă m-aș fi aflat încă în perioada mea de colecționism, probabil că aș fi fost un cumpărător la această licitație. Dar după ce am acumulat această colecție în urmă cu zece ani, am ajuns în punctul în care ar fi trebuit fie să încep propriul meu muzeu, fie să vând. Olanda, țara unde locuiesc acum, nu este locul cel mai potrivit pentru un muzeu al artei românești, astfel încât am simțit că sosise timpul pentru ca această colecție și capodoperele sale să vină acasă. Oamenii mă felicită pentru succesul acestei licitații, dar valoarea vânzărilor și veniturile obținute sunt simple numere. Nu le poți atârna pe un perete. Atât soției mele, cât și mie ne va fi cu siguranță dor de o parte dintre aceste picturi. Au reprezentat o parte din viața noastră. Cu toate acestea, mi-a plăcut să văd că România a manifestat un interes clar pentru propria sa artă. Acesta este singurul lucru care mă motivează să-mi continuu planul de a scoate ceva mai târziu în acest an la vânzare și cea de-a doua parte a colecției mele, în care se regăsesc câteva capodopere unice și preferințe personale de care, în acest moment, nu am putut să mă despart cu ușurință."

Cu o rată de adjudecare de aprox. 80 %, Licitația colecției de artă românească a bancherului olandez Anthony van der Heijden a înregistrat o valoare totală de aproape 330.000 €. Licitaţia a implicat numeroşi paşi de licitare la lucrările de referinţă din colecţie, înregistrând un record de autor în cazul artistului Marin Gherasim (Drumul (Poartă) – 6.000 €).

Vedetele licitaţiei au fost operele: Care cu provizii (23.000 €) și Țărăncuță (22.000 €) de Nicolae Grigorescu, Coloană (22.000 €) și Poiana Mărului (12.000 €) de Horia Bernea, dar și seria de 5 lucrări de Ștefan Câlția care au însumat 60.500 €.

0 comentarii: