Institutul Francez: La Voix Humaine 4-5 februarie

Ambasada Frantei si Institutul Francez din Bucuresti, impreuna cu Teatrul Odeon, prezinta La Voix Humaine, piesa lirica de Francis Poulenc pe textul lui Jean Cocteau, productie a teatrului Louis-Jouvet de la Paris. Spectacolul este un dialog in crescendo intre voce si pian, interpretat de mezzo-soprana Stéphanie d’Oustrac si de pianistul Pascal Jourdan, si va avea doua reprezentatii, pe 4 si 5 februarie, la Sala Majestic a Teatrului Odeon.
 
Regizorul Vincent Vittoz propune publicului trei texte ale lui Cocteau : la Dame de Monte Carlo, Lis ton journal (extras din le Bel Indifférent) si la Voix Humaine. Primele doua reprezinta un flash-back la opera cheie a serii, La Voix Humaine : trei femei fuzioneaza intr-un singur destin, cel al Femeii consumate de o dragoste imposibila si care lupta din toate puterile impotriva absentei persoanei iubite. Toate cele trei reprezentatii se desfasoara in acelasi loc, spatiu inchis al intimatii, si conduc la ultimele replici din La Voix Humaine, spuse la telefon fostului iubit : « Am firul in jurul gatului. Am vocea ta in jurul gatului…Sunt curajoasa. Grabeste-te. Hai. Inchide ! Inchide repede ! Inchide ! Te iubesc, te iubesc, te iubesc, te iubesc, te iubesc…»
 
La Voix Humaine este o tragedie lirica intr-un act, scrisa de Jean Cocteau in 1928 si adaptata pentru opera de compozitorul Francis Poulenc, in 1958. Prima reprezentatie pe scena a operei este in 1959, cu o durata de 40 de minute. Este povestea unei despartiri prin telefon, traita prin prisma femeii care iubeste inca atunci cand este parasita. Cocteau voia sa socheze elita printr-un « scandal de banalitate ». Rolul unic din La Voix Humaine revine unei femei tinere si elegante, nu unei amante mai in varsta abandonate pentru una mai tanara. Cruzimea piesei vine tocmai aceasta, din ceea ce Cocteau voia sa sublinieze ca fiind arbitrarul rupturii : un scandal de banalitate. La randul lui, Poulenc a vrut sa creeze un spectacol « inspaimantator si ultra-sensibil, care sa ingrozeasca la fel de bine in momentele de calm cat si in cele de agitatie ».
 
 
« Emotie in stare pura la Ateneu, cu o Stéphanie d’Oustrac incununata de glorie intr-o seara Poulenc/Cocteau care a culminat cu o memorabila versiune a Vocii Umane.» Christian Merlin, Le Figaro
 
Stéphanie d’Oustrac, stranepoata a lui Francis Poulenc, urmeaza Conservatorul National Superior de la Lyon si isi incepe cariera cu rolul Medeea in Tezeu de Lully, pentru William Christie. Debutul ei este marcat de universul muzicii baroce, dar si roluri principale feminine care ii vin manusa : Psyché, Phèdre, Céres sau Carmen. Performeaza pe scenele celor mai importante teatre din Franta, ca Opéra National de Paris, Théatre des Champs-Elysées dar si la Londra (Barbican), Madrid, Tokyo si New York. A castigat numeroase premii, printre care Victoires de la Musique in 2002 si Gramophone Editor’s Choice in 2010.

Pascal Jourdin studiaza pianul la Conservatorul National Superior de la Lyon si la Accademia Nazionale Santa Cecilia de la Roma. Este membru al Trio-ului Novalis si a castigat numeroase concursuri internationale, printre care Vittoriu Gui la Florenta. Este profesor de pian la Conservatorul National din Montpellier si o acompaniaza de multe ori pe Stéphanie d’Oustrac pe scena.
 
 
La Voix Humaine
(La Dame de Monte Carlo, Lis ton journal, La Voix Humaine)
Teatrul Odeon, Sala Majestic
S
ambata 4, duminica 5 februarie, ora 19Durata : aprox.1 ora 20
Pret bilete : 31,80 lei cat I, 15,90 lei cat II.

0 comentarii: