„Polonia are o dramaturgie contemporană înfloritoare, productivă, montată şi tradusă în toata lumea. Şi, în acelaşi timp, nu e şi nu se vrea o dramaturgie de export. E un mod, dintre multele posibile, de a vorbi despre societatea poloneză actuală, despre oameni şi poveştile lor ca şi despre politică, istorie, viaţa comunitară. Iar luni, 30 ianuarie, vom vorbi, mai ales în imagini, despre Polonia de astăzi prin câteva spectacole de dramaturgie contemporana (şi nu doar).” − promite amfitrioana întâlnirii, criticul de teatru Iulia Popovici.
Invitaţii speciali ai acestei întâlniri sunt dramaturgul polonez Magda Fertacz şi regizorul Claudiu Goga. Din partea Institutului Polonez vor participa Tomasz Kluz şi Luiza Săvescu.
Magda Fertacz este autoarea piesei Absint, recent montată la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov de către Claudiu Goga. Vorbind despre acest text, dar şi despre viziunea sa scenică, regizorul declara: “Absint este un text care abordează o temă extrem de importantă (prin actualitatea şi acuitatea ei) dar, din păcate, marginalizată în discursul public românesc (şi includ aici şi discursul din spaţiul cultural) – felul în care noi, cei din Est, ne-am adaptat momentului istoric dat de căderea comunismului. Cu alte cuvinte, ce se întâmplă cu cei născuţi şi pregătiţi să trăiască într-o anumită paradigmă socială când se trezesc într-o altă paradigmă socială în care reperele fundamentale se schimbă. Şi ce mutaţii se petrec în psihicul şi comportamentul omului apăsat, deopotrivă, de povara trecutului şi de incertitudinea prezentului. Karolina, personajul central al textului şi familia ei sunt exponenţii a două generaţii surprinse în acest moment istoric. Conflictul dintre generaţii capătă, din cauza contextului social, noi cauze şi specificităţi ce pun în lumină o realitate extrem de crudă la care, într-un fel sau altul, suntem părtaşi şi în faţa căreia trebuie să avem opţiuni. Karolina optează pentru soluţia extremă. Textul Magdei Fertacz, ca de altfel şi spectacolul nostru, nu-şi propune să califice această soluţie, ci să scoată în evidenţă cauzele şi contextul care pot duce la o asemenea opţiune. Nu victimele trebuie judecate, ci călăii – fie ei oameni sau sisteme.”
Piesa, tradusă în limba română de Luiza Săvescu, este inclusă în volumul Psihoterapolitica – antologie de teatru polonez contemporan, al doilea dedicat dramaturgiei poloneze, după Made in Poland, ambele publicate de Editura ART.
*
Magda Fertacz (n. 1975) este dramaturg şi designer. A absolvit Şcoala Superioară de Comunicaţii şi Medii Sociale, precum şi Facultatea de Jurnalism din cadrul Universităţii din Varşovia. Dintre piesele sale, amintim: Kurz (Praf, Studioul de Teatru al Teatrului Naţional din Varşovia, regia Anna Trojanowska, 2008), Trash Story (Teatrul Ateneum din Varşovia, regia Ewelina Pietrowiak, 2008), Białe Baloniki (Balonaşe albe, Teatrul Păpuşii şi Actorului „Pinokio” din Łódź, regia Agata Biziuk, 2010; Teatrul Współczesny (Contemporan) din Szczecin, regia Piotr Ratajczak, 2010). Textele sale au fost publicate în limbile rusă, bulgară, sârbă, maghiară, suedeză, germană, cehă, slovacă şi ebraică. Scrie, de asemenea, scenarii de filme. Este laureată a Premiului pentru Dramaturgie (Gdynia, 2008). Piesa Trash Story a obţinut o menţiune în cadrul Concursului de Montare a Piesei Poloneze Contemporane (Varşovia, 2009), iar piesei Praf i s-a acordat o menţiune la Festivalului „Radom Odważny” (2005).Piesa Absynt (Absint) a fost scrisă în cadrul Laboratorium Dramatu şi datată 2005. Textul ei a fost publicat în antologiile: Made in Poland (Polonia, 2006), Współczesny Dramat Polski (Drama Poloneză Contemporană, Israel, 2008), Nowa Polska Dramaturgia (Noua Dramaturgie Poloneză, Bulgaria, 2008). Piesa a fost pus în scenă în 2007 la Teatrul Pozoriszta Lutaka (Teatrul de Păpuşi) din Mostar, în regia Tanjei Mileic-Orucevic, în 2008 la Teatrul Tmuna din Tel Aviv, în regia lui Maor Zagouri, în 2009 la Teatrul Observatorija din Riga, în regia lui Juris Jonelis.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu