Pentru cei ce nu te cunosc inca, putini cred de altfel, ne poti spune cine este Eugen Radescu si ce face el?
Eugen Radescu este politolog (specializat în relativism moral si etica politica, manager cultural, curator si teoretician. A scris pentru diferite reviste si ziare. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1, cu tema "Identity Factories" si al expozitiei "How Innocent Is That?" la Pavilion Bucuresti. A publicat cartea "How innocent is that?"la REVOLVER BOOK, Berlin. Este co-editorul PAVILION - journal for politics and culture si co-directorul Bucharest Biennale (impreuna cu Răvan Ion) si presedinte al board-ului organizational al PAVILION UNICREDIT si Bucharest Biennale. Este profesor invitat la Universitatea Bucuresti si Universitatea Babes-Bolyai, Cluj Napoca.
Cum a inceput Pavilion Unicredit? cum a evoluat el si care este actuala sa pozitia in actualul univers artistic al Romaniei si, in principal, al Bucurestiului?
Pavilion Unicredit este evolutia fireasca a unui proiect cultural si artistic inceput in anul 1999. totul a inceput acum 12 ani, cu revista PAvilion care este cea ce a generat atat centrul pentru arta Pavilion UniCredit cat si Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti.
In 2005 ai fost primul curator si director al Bucharest Biennale, cum te-ai simtit in aceasta pozitie si care sunt amintirile tale referitoare la prima editie a BB?
intr-adevar am fost primul curator al primei editii a Bucharet Biennale. Lista de artisti a fost una destul de interesanta: Annika Larsson, Tim White, John Goto, AES+F, Common Culture, Lev Manovich, Andrei Iancu, Cristian Stan, Critical Factor, cu nume mari pe care am reusit sa le aduc la Bucuresti iar conceptul a fost "identity_factories", text pornit de la Levinas. Imi amintesc cat de la inceput eram si oarecum stangaci insa lucrurile au evoluat iar acum ne bucuram de un prestigiu international foarte foarte bun.
Care a fost, pana in momentul de fata, cea mai reusita editie a Bienalei si de ce o consideri tu asa?
Imi este greu sa ma pronunt. Toate editiile de pana acum au fost foarte buna. Evenimentul a crescut foarte mult. Implicarea sa in spatiul social-politic a contat foarte mult si de aceea imi este greu sa ma pronunt pentru ca toate au pastrat conceptul de la care am pornit cand ne-am hotarat, eu si cu partenerul meu Razvan Ion, sa facem BB.
Anul viitor avem o noua editie a BB, care este conceptul si la ce sa se astepte vizitatorii pentru noua editie? Cat de mare va fi schimbarea de perspectiva fata de precedenta editie?
Editia a 5-a a BB o are drept curator pe Anne Barlow, director art-in-general New York, un nume important pe scena culturala americana, nascuta in Scotia.
În termeni de format, Bienala va fi dezvoltatăîn jurul unui numă de proiete comisionate, ce se vor desfasura în locatii identificate, precum Pavilion dar si în alte medii/locatii educationale, academice, si în mod ideal, locatii publice si spatii deschise, cum ar fi pietele publice, panourile publicitare, ecranele mass-media si vitrine. În timp ce artele vizuale formează miezul Bienalei, alte discipline precum literatura si filmul vor fi introduse în programul general oferind un format care presupune o "expozitie" la deschidere, dar care, de asemenea, se dezvoltă dinamic pe durata Bienalei.
Programul educational se va manifesta în BB5 prin crearea de "spatii de gandire" în modul în care atat expozitia cat si programele publice sunt puse împreună. Programul Bienalei va starni curiozitatea publicului si un angajament prin diferite mijloace: componente care evoluează în timp sau care se bazează pe ideea de repetitie; moduri de angajament care sunt atat formale cat si informale în structură conectivitate cu alte discipline; implicarea pe termen lung a artistilor prin intermediul unor relatii specifice cu institutiile partenere, alăuri de elementele de surpriză și joacă în plus față de evenimentele mai mult bazate pe teorie; și evenimente și proiecte publice.
Notiunea de informal se contureaza pe strategiile existente evidente în Bucuresti, și este o componentă clară a programului Free Academy desfășurat în Pavilion UniCredit.
Tema BB5 este "Tactici pentru aici si acum" cu un accent deosebit pe partea educationala.
Care este relatia Pavilion Unicredit si Ministerul Culturii? Si de ce exista aceasta lipsa de comunicare?
Relatia Pavilion cu Ministerul este ca a oricarei institutii culturale din Romania. Inexistenta. Aceeasi oameni in Minister, aceiasi incompetenti, un ministru preocupat mai degraba sa incalce Constitutia decat sa faca ceva in cultura romaneasca. Iar despre AFCN nu mai pot spune nimic, dupa aproape 3 ani directorul este tot ilegal in functie si atribuie fonduri discretionar. Noi semnalam aceste probleme insa, ca de obicei, nimeni nu face nimic.
Dar relatia Pavilion Unicredit si MNAC?
Nici una.
Ce parere ai de noile galerii de arta contemporana - Art Yourself si Odeon?
Din nefericire, nu am ajuns pana acum sa le vizitez. Stiu despre proiectele si oamenii care sunt acolo.
Crezi ca acestea vor ajuta mai mult la promovarea artei contemporane si a tinerilor artisti in Bucuresti? Sau pur si simplu incearca sa fie o copie a Pavilionului?
Nu cred ca sunt o copie a Pavilion-ului. Ne dorim sa existe zeci de astfel de centre de arta contemporana in Bucuresti si in Romania, insa din pacate existam doar noi. Cand esti singur pe o piata ori esti cel mai bun, ori cel mai prost. Din cate stiu cele doua sunt galerii de arta, ceea ce e cu totul altceva. Noi nu suntem o galerie de arta contemporana, suntem un centru de arta cu o program foarte vast si diversificat.
Care sunt influentele tale artistice ?Nu sunt artist. Nu cred ca am influente artistice. Cred ca in puterea artei de a crea dispute, noi concepte, noi viziuni. si cred in artistii care pot face asta.
Care este artistul contemporan roman cu cea mai mare sansa de reusita in Occident?
Imi este greu sa spun. Avem artisti mari, care au facut "performanta" in strainatate si sunt expusi in marile muzee sau in cele mai importante bienale. Cred ca Ion Grigorescu este un nume important pentru scena artistica romaneasca si trebuie apreciata prezenta lui in marile expozitii din lume.
Ce parere ai despre revistele culturale ale momentului? Si, crezi ca, in momentul de fata, cultura este destul de bine promovata si are resursele necesare pentru a performa la nivel european?
Din cate stiu reviste culturale sunt din ce in ce mai putine. inclusiv majoritatea ziarelor au renuntat la pagina de cultura pentru una in plus la sectiunea "cancan". Majoritatea revistelor culturale ori apartin unor oameni de afaceri - si atunci calitatea lor scade - ori sunt facute de neprofesionisti si tot felul de amatori. Nu cred ca exista vreo revista de cultura care sa faca performanta la nivel european. In ceea ce priveste zona conceptuala, "elitista" cumva, exista doua reviste: Pavilion si ideea de la Cluj.
Care crezi ca este profilul vizitatorului Pavilion Unicredit si BB?
Publicul care vine la Pavilion sau viziteaza BB este foarte eclectic, vine din zone dintre cele mai diverse si este un public matur, care are acces la cultura si caruia ii plac expozitiile de arta contemporane conceptuale. Stiu oameni care ne viziteaza si vin din varii domenii: stomatologie, arhitectura, medicina etc. la care se adauga, bineinteles, lumea artei si culturii.
Care crezi ca este profilul consumatorului de produse culturale in Bucurestiul actual?
As spune ca vorbim despre un fel de public monden amator de acte culturale. putini sunt cei care sunt si foarte implicati in zona sau care sunt profesionals.
Ce ar fi facut Eugen Radescu daca n-ar fi existat Pavilion Unicredit?
Ar fi predat, ar fi citit, s-ar fi uitat la filme si, impreuna cu Razvan Ion, ar fi facut un alt spatiu.
Sezonul 2011 de expozitii s-a deschis recent la Pavilion chiar cu o expozitie al carei curator esti tu, spune-ne putin despre aceasta expozitie.
Intre 22 septembrie si 4 decembrie avem la Pavilion o noua expozitie: presently i have nothing to show and i'm showing it! a carei curator sunt eu. expozitia are un concept central: mediatia, Mediatia este un concept ce vine din sociologie, exprimând la origini conexiunea ce se produce între diferitele aspecte ale vietii, între social și politică artă și politică social și economic etc. Variațiunile conotative ale sensurilor pot fi constituite sub forma unui ghem de conexiuni etimologice ce se pot produce la nivel perceptiv atunci când analiză termenul dat: mediație. Conceptele de care uzez în abordarea acestui termen ar fi, pe de o parte, cele legate de stricta relaxare a termenului, conexiunile intrinseci și, pe de altă parte, argumentele etimologice, conceptuale ale termenului. Avem, așadar, o accepțiune laxă ușoară care ne permite să înțelegem că până la urmă acest termen, mediația, nu este altceva decât un sinonim al medierii, relaționarii degajate și, mai putem vorbi despre un palier convulsiv de interpretări academice, teoretice ale termenului.
În sens larg, mediația se deosebește de ceea ce poate fi numit mediatizare, și nici nu presupune mediatori/intermediari. În sensul lui Bruno Latour, mediator este cel ce poate perverti, umili, confisca informația ce trebuie "transportată pe când cel ce intermediază, lasă totul intact, neatins. Iar artistii pe care am ales sa-i expun sunt:
Rainer Werner Fassbinder, "Love is colder then death"
Isidore Isou, "Manifesto of letterist poetry"
Marina Albu, "Resolution" & "Ashes of My Seclusion"
Marina Naprushkina, Office-antipropaganda (www.office-antipropaganda.com) & "Belarus Today"
Alfred Jarry, "Suprafemeia"/"Messalina" & "Superbarbatul"/"The Supermale"
Juan delGado, "The flickering darkness"
La ce sa ne asteptam in continuare de la Pavilion?
Abia am inceput programul de toamna. este unul foarte stufos si recomand www.pavilionunicredit.ro, un site nou, abia lansat pentru a vedea intreg programul.: expozitii, conferinte, lectures, dezbateri, un concert punk-indie etc etc.
Ce va face Eugen Radescu in urmatoarea perioada?
Va avea grija sa aibe grija de proiectele sale.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu