Una dintre cele mai tulburătoare „cause
célèbre” din istoria Italiei este povestea cu care va debuta cea de-a doua
ediție a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica, pe 2 aprilie,
la Cinema Studio din Capitală. „Bella
addormentata”/ „Dormant
Beauty”, cel mai recent film al renumitul cineast italian Marco Bellocchio, va fi proiectat în
premieră în România, în deschiderea festivalului.
Inclus în
competiția Festivalului de la Veneția, anul trecut, „Bella addormentata” a fost unul dintre filmele favorite ale
presei internaționale și a generat dezbateri intense pe un subiect extrem de
delicat, cel al eutanasiei. Marco
Bellocchio pornește de la cazul real al Eluanei Englaro, o tânără care a
stat 17 ani în stare vegetativă înainte de a fi decuplată de la aparate, în
2009, pentru a vorbi despre dreptul la moarte. A fost prima eutanasie oficială
din Italia și, deși tatăl câștigase în instanță dreptul de a-și lăsa fiica să
moară, după 11 ani de procese, statul italian s-a opus printr-un decret și prin
măsuri administrative.
Profund,
inteligent și provocator, filmul lui Marco
Bellocchio combină secvențele cu actori cu imagini de arhivă, în trei
povești complexe. Un senator are probleme de conștiință când e pus să voteze
decretul care împiedică moartea Eluanei Englaro; fiica sa, în schimb, pledează
pentru menținerea ei în viață și protestează în fața clinicii unde e internată.
O cântăreață celebră și o catolică ferventă renunță la carieră pentru a-și
îngriji fiica aflată în comă, spre dezaprobarea fiului ei. Un medic se
îndrăgostește de o tânără dependentă de metadonă și refuză să o lase să se
sinucidă.
Pe afișul
filmului „Bella Addormentata” apar
nume ca Isabelle Huppert, Toni Servillo, Alba Rohrwacher, Michele Riondino,
Roberto Herlitzka, Maya Sansa și Fabrizio Falco, distins cu premiul Marcello Mastroianni
pentru cel mai bun actor debutant, la Veneția.
Unul dintre cei mai apreciați regizori
italieni, un obișnuit al festivalurilor de la Cannes și Veneția, Marco
Bellocchio (73 de ani) nu s-a ferit, de-a lungul carierei, de subiecte
controversate, majoritatea legate de lumea politică și a Bisericii: ascensiunea
lui Benito Mussolini („Vincere”, 2009), răpirea lui Aldo Moro („Buongiorno,
Notte”/ „Good Morning, Night”, 2003) sau religia și influența Vaticanului
(„L'ora di religione” – 2002). Regizorul a intrat în atenția criticii cu
debutul „I Pugni in tasca”/ „Fists in the Pocket” (1965), devenit film-cult, și
a continuat cu „Nel nome di Padre” (1971), un prim denunț al religiei, „Diavolo
in corpo” (Cannes, 1986), „La condanna” (Ursul de Argint la Berlin, 1991), „Il
sogno di farfalla” (1994) sau „La Balia” (1999) – după Luigi Pirandello.
Unicul festival de gen din România, Festivalul
Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 2 şi 7 aprilie,
la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu și le
va propune cinefililor o selecţie de filme alese, dezbateri şi întâlniri
memorabile.
Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, sub deviza Singura
noastră politică este cea a cinematografului!, Cinepolitica este
patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.
Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul
este sprijinit de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu