Program 1 –
miercuri, 20 februarie, ora 19:00
CONFERENCE (NOTES ON FILM 05)
Austria, 2011, 8 min. – R: Norbert Pfaffenbichler
Adolf Hitler: cea mai des portretizată personalitate a
secolului XX, în film și la televiziune. 65 de actori care îl joacă pe Hitler apar
în CONFERENCE (NOTES ON FILM 05 ), dar modelul nu este văzut niciodată. Cu toate acestea, ai impresia că o bucată
din el există în fiecare. Toți Hitlerii sunt din perioada de după anii 1940,
iar Norbert Pfaffenbichler i-a filmat pe toți pe Super 8, în alb-negru, supraveghind
pe monitor potrivirea lor. De 65 de ori Hitler. El apare parcă din hăurile
spațiului, din întuneric, apoi din Erewhon al lui Samuel Butler, de dincolo de
cadru. Ca şi cum prin anumite gesturi, rutine și repetiții ale acestora,
variante și variațiuni, se naște o narațiune, un eseu, un studiu despre ceea ce
îi este caracteristic lui Hitler, un studiu ce cuprinde decenii.
UNSER LIED
Austria, 2012, 30 min. – R: Catalina Molina
Distins, în ianuarie 2013, cu Premiul Filmului
Austriac la categoria „Cel mai bun scurtmetraj”.
Coni (Conrado Molina) nu doarme aproape deloc. Împinge
cărucioare la o firmă de curierat în timpul zilei, cântă în timpul nopții și,
între aceste activități, este tatăl singur și iubitor al unei fetițe de trei ani.
La concertele sale de reggae, prost plătite, de prin mici cluburi, el reușește
să fie prezent, dar în restul vieții sale rămâne destul de absent. Viața lui e
un talmeș-balmeș și a ajuns să se obișnuiască cu asta. Totuși, lucrurile merg
destul de bine până când mama copilului (Emily Cox) apare din senin, după
jumătate de an, și își reia locul în triunghiul familial, făcându-l pe Coni
(care e deja aproape prins într-o altă relație) să se trezească într-o serie de
situații în care nu se poate oferi decât pe jumătate.
ZOUNK!
Austria, 2012, 6 min. – R: Billy Roisz
În acest video, Billy Roisz descompune cântecul
“Eisenwalzer”, al formației austro-slovene BROKEN.HEART.COLLECTOR, în
componentele sale muzicale de bază, pe care apoi le folosește pentru a țese o
textură audio-vizuală viu colorată, cu ochiuri strânse, care vibrează între
cadre alb-negru, făcând astfel imaginea de pe ecran să danseze.
366 TAGE
Austria, 2011, 12 min. – R: Johannes Schiehsl
În primul său an de asistent social, ca paramedic, tânărul Patrick
intră în contact cu pacienți care suferă toți de aceeași boală: singurătatea.
Încercând să-i ajute, el intră în relații care îl solicită mult mai mult decât
s-ar fi așteptat.
Program 2 –
joi, 21 februarie, ora 19:00
SCHNEIDEREI
Austria, 2011, 5 min. – R: Kurdwin Ayub
Filmul reprezintă a șasea parte dintr-o serie de
scurtmetraje ale lui Kurdwin Ayub, intitulată VAGINALE. În SCHNEIDEREI,
regizoarea revine la tema ei favorită: relațiile dintre bărbați și femei,
dintre băieți și fete. Și aici, ca și în creațiile ei precedente, ea pune
accente deranjante în joaca cu clișeele legate de sexe și, de asemenea,
evadează cu forțe noi din decorurile sale aparent naive și numeroasele roluri
feminine atribuite ale acestor medii.
HYPERCRISIS
Austria, 2011, 17 min. – R: Josef Dabernig
Vechea casă de agrement a operatorilor sovietici din
sudul Caucazului a fost transformată într-o casă a scriitorilor. Dar lucrurile
par să nu meargă bine nici așa. În prezent, doar Boris Martow din Moscova, un
talent din vremurile pline de promisiuni ale Perestroikăi, se află pe lista
invitaților. Pe lângă gloria trecută a acestei instituții destinată artiștilor
privilegiați, poetul încearcă să depășească și permanenta sa criză de inspirație.
Nu prea este ajutat nici de angajații casei, care – în special cei cu grade mai
mari – trăiesc în belșug și par mai interesați să-și satisfacă dorințele proprii
decât să se îngrijească de nevoile altora.
THE WAY TO M
Austria, 2011, 7 min. – R: Zsuzsanna Werner
Un road movie postmodernist. Un angajat își realizează
activitățile digitale într-un zgârie-nori postmodern. Un incident cotidian cu
șeful său declanșează în el o călătorie spirituală. În viziunile lui o
întâlnește pe M. M, muza universală.
FLASCHENPOST
Austria, 2012, 30 min. – R: Gabriele Mathes
De la bun început, filmul lui Gabriele Mathes își revelează
intenția de a explora viabilitatea conceptului care împrumută titlul filmului.
Pentru a spune povestea de astăzi, relatarea fidelă a naratorului asupra
trecutului recent se referă la un eveniment petrecut în urmă cu 25 de ani:
sfârșitul violent, distructiv al unei relații și noul început care i-a urmat.
Unele fragmente ale evenimentului din perioada respectivă au fost filmate chiar
atunci, în toamna lui 1987, alături de alte materiale, cum ar fi raportul
Comitetului Internațional al Istoricilor în legătură cu posibilele crime de
război ale președintelui austriac Kurt Waldheim și demonstrații studențești
împotriva reducerilor ajutoarelor sociale. În FLASCHENPOST, Gabriele Mathes urmărește
să decodeze tocmai mesajele pe care le conțin aceste înregistrări.
ENDEAVOUR
Austria, 2010, 16 min. – R: Johann Lurf
ENDEAVOUR glisează între documentar, film de avangardă
și science-fiction. Această combinație unică de materiale și tehnici dă
spectatorului senzația de zbor, în timp ce filmul reușește mereu să scape de gravitatea
încadrării într-un gen sau a unei etichetări definitive. Lurf folosește două înregistrări
NASA din ziua lansării unei navete spaţiale, una de zi și alta de noapte, și
urmărește propulsoarele rachetei începând cu momentul lansării şi până la aterizare. Fiecare lansare
este filmată cu șase camere, câte una la capete și alta în mijlocului celor
două propulsoare. Lurf ia aceste materiale filmate simultan şi le montează succesiv,
trecând de la o cameră la alta la fiecare nouă fotograme. Rezultatul este un
material cu aproximativ trei tăieturi pe secundă.
SOMMERURLAUB
Austria, 2011, 4 min. – R: Kurdwin Ayub
“Stay with me baby, please, stay with me baby, oh,
stay with me baby, I can’t go on” – versuri sfâșietoare ale legendei soul
americane Lorraine Ellison, în playback, cântate de către Kurdwin Ayub. Fiind prizonieră
într-o lume care i se potrivește la fel de puțin ca rochia de mireasă sau cu
rolul de victimă feminină, interpretarea ironic-pasională a cântecului este ca
o eliberare de rolurile tradiționale de femeie, care nu sunt defel favorabile
interpretei. SOMMERURLAUB este partea a șaptea dintr-o serie de scurtmetraje pe
care tânăra artistă-performer le-a intitulat VAGINALE.
Program 3 –
vineri, 22 februarie, ora 19:00
KREIS WR. NEUSTADT
Austria, 2011, 5 min. – R: Johann Lurf
Filmând de pe scuterul lui Vespa, Johann Lurf
documentează în jur de 100 de ronduri giratorii din sudul Austriei. Acestea se
succed în cadre de doar câteva secunde, prezentate din ce în ce mai grotesc,
creând astfel un fel de catalog local al structurilor defecte. Rondurile alese
sunt decorate cu pietriș, tufișuri ornamentale sau sculpturi de piatră cu
iederă pe ele, fântâni sau straturi de flori ornamentale, toate finalizate cu semne
de circulație, panouri informative sau obiecte publicitare. Se poate spune că filmul
nu este doar un studiu asupra rondurilor giratorii, ci, mai degrabă, asupra
terorii mundane, a ororilor arhitecturale de zi cu zi, care pot fi văzute în aceste
insulițe din trafic.
HATCH
Austria, 2012, 19 min. – R: Christoph Kuschnig
HATCH este un scurtmetraj regizat de Christoph Kuschnig după un scenariu de Karl Goldblat și Christoph Kuschnig, cu Max Mayer, Andreas Patton, Vedran Kos și Tina Keserovic. Filmul urmărește două cupluri și deciziile dureroase pe care acestea trebuie să le ia într-o noapte de iarnă în Viena. Milo și Biljana, imigranți ilegali în căutarea unor oportunități, sunt nevoiți să recunoască faptul că nu-și pot crește copilul nou-născut și să alerge, în același timp, după alte idealuri ale tinereții. Într-o altă parte a orașului, Thomas și Andreas (un cuplu gay mai vechi și mai stabil) își doresc cu disperare să facă loc unui copil în viața lor. Deciziile luate din disperare de ambele cupluri fac ca viețile lor să se intersecteze fugar și le produc sentimente similare de furie și frustrare. Fiecare din ei trebuie să accepte dura realitate: unele lucruri sunt, pur și simplu, imposibile.
HATCH este un scurtmetraj regizat de Christoph Kuschnig după un scenariu de Karl Goldblat și Christoph Kuschnig, cu Max Mayer, Andreas Patton, Vedran Kos și Tina Keserovic. Filmul urmărește două cupluri și deciziile dureroase pe care acestea trebuie să le ia într-o noapte de iarnă în Viena. Milo și Biljana, imigranți ilegali în căutarea unor oportunități, sunt nevoiți să recunoască faptul că nu-și pot crește copilul nou-născut și să alerge, în același timp, după alte idealuri ale tinereții. Într-o altă parte a orașului, Thomas și Andreas (un cuplu gay mai vechi și mai stabil) își doresc cu disperare să facă loc unui copil în viața lor. Deciziile luate din disperare de ambele cupluri fac ca viețile lor să se intersecteze fugar și le produc sentimente similare de furie și frustrare. Fiecare din ei trebuie să accepte dura realitate: unele lucruri sunt, pur și simplu, imposibile.
HELDENKANZLER
Austria, 2011, 13 min. – R: Benjamin Swiczinsky
HELDENKANZLER este bazat pe povestea adevărată a lui
Engelbert Dolfuss, care a încercat să-și impună dictatura fascistă în Austria
anilor 1930. Filmul folosește vocea celebrului actor Austriac Erwin Leder (DAS
BOOT, UNDERWORLD, ANGST etc.), a lui Philipp Hochhauser și a lui Benjamin
Swiczinsky însuși.
ARCANA
Austria-SUA, 2011, 30 min. – R: Henry Hills
Filmul are la bază o partitură compusă în anii ’80 de către John Zorn, “Treatment for a Film in
Fifteen Scenes”, și este ilustrat muzical chiar cu muzica lui Zorn. ARCANA
începe în stilul unui film noir. Treptat (când textul evoluează într-o
structură muzicală complexă, tipică pentru lucrările lui Zorn), filmul se
transformă într-o căutare alchimică, utilizând simboluri precum catastrofa de
la Hindenburg, un poet-filosof slovac, un pinguin hiperactiv, coborârea în
lumea de dincolo, momente de dragoste și ură, floarea albastră, înotul îndelungat
și un show de gătit.
ABGESTEMPELT
Austria, 2012, 11 min. – R: Michael
Rittmannsberger
Într-un autobuz de noapte, linia fină dintre bine și
rău devine fatal de difuză. Un tată tânăr, de origine arabă, devine ținta unor
polițiști și nu reușește să-i explice situația fiului său. Dar nici el nu știe că
cele mai inexplicabile lucruri abia urmează să se întâmple...
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu