Vineri, 05 aprilie 2013, 19.00
LECTURE
Swel Noury (MAR)
De fiecare dată când menționăm conexiunea dintre literatură și
cinema, partea cea mai relevantă a problemei pare să fie adaptarea. Este
ea fidelă sau nu cărții?
Este o întrebare dificilă deoarece sunt mai multe forme de adaptări.
Așadar trebuie introdus conceptul de conformitate pentru a justifica
ceea ce scenariștii încearcă să facă de fiecare dată când lucrează la
adaptarea cinematografică a cărților. În cazul acesta, voi încerca să
definesc limitele adaptărilor cinematografice prin intermediul filmului
“Omul care a vândut lumea”.
Având la bază nuvela “O inimă slabă” scrisă de Dostoievski, “Omul
care a vândut lumea” se dezvăluie ca o poveste metafizică a unui tânăr
funcționar, incapabil să facă față propriului tumult interior. Pentru că
nu poate accepta bucuria mariajului cu o frumoasă artistă de cabaret,
protagonistul degenerează într-o stare de psihoză și delir. Jocul
actoricesc premiat al lui Said Bey este o demonstrație de actorie
multifațetată. Apariția lui este bântuitor captată de imaginea
superangulară influențată pictural, sound design-ul intrigant și o
narațiune tentantă ce nu pare să îl încurce numai pe eroul în declin.
Filmat într-un peisaj anonim, post-apocaliptic, cu o temă reminescientă
din Camus, Kafka și Orwell, filmul explorează vulnerabilitatea
individului într-o societate autocrată, în care iubirea și toleranța
sunt rar întâlnite.
Swel Noury este scriitor, regizor și fotograf.
Este fiul lui Hakin Noury, un faimos regizor de film și al
lui Pilar Cazoria, o producătoare spaniolă. Trăiește în Barcelona și
co-regizează alături de fratele său Imad. De la debutul lor
regizoral cu “Poarta Raiului” (ales în Selecția Oficială de la
Festivalul de Film de la Berlin în 2006), Swel și Imad sunt cunoscuți
publicului larg ca fiind copiii teribili ai cinemaului marocan
contemporan (Jim Jarmusch îi definește ca “derbedei vizuali”).
“Omul care a vândut lumea” a fost de asemenea parte a Selecției Oficiale de la ediția din 2009 de la Berlinale. Lucrările fotografice ale lui Swel se concentrează pe portret și sunt influențate de Moriyama și Petersen
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu