Despre migrație și despre cine suntem atunci când nu mai aparținem, în Competiția Internațională BIEFF 2019

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care ne obsedează și a unor fenomene care ne afectează altfel decât am crede. Fidel obiectivului exprimat încă de la prima ediție, acela de invita publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, între 6 și 10 noiembrie Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF dedică un focus special poveștilor despre migrație, reevaluând conceptul de apartenență.

Suntem mici piese dintr-un puzzle imens, dar în aceeași măsură suntem elemente individuale, influențate constant din cel puțin două direcții. Mediul în care ne dezvoltăm își pune amprenta asupra existenței noastre, iar pe de altă parte, suntem viziunea pe care o avem asupra lumii. Programul competițional Longing and Belonging propune cinci viziuni inovatoare asupra sentimentului de apartenență, urmărind ambivalența relației cu realitățile pe care le experimentăm.

"Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva". Cele două versuri din cele o mie care alcătuiesc No es (Nu e), poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibilă pentru descifrarea filmului Parsi, prezentat în premieră la Berlinale Forum Expanded. Imaginile urmează același tipar și, precum cuvintele, sunt despre totul și despre orice: oameni, peisaje, idei, trăiri. Regizorul Eduardo Williams le suprapune cu inventivitate, generând un efect de montagne russe, o mișcare în același timp fluidă și accelerată, care te lasă fără suflare.

Un priveghi devine factorul declanșator al unui proces de auto-reflexie și transformare în scurtmetrajul I Got My Things and Left, un film care respiră libertate și putere, atât din punct de vedere conceptual cât și emoțional. Inspirat de spiritul liber care a fost Dambudzo Marechera - un iconoclast și figură-cheie a literaturii africane, regizorul Philbert Aimé Mbabazi Sharangabo traversează cu eleganță registre de limbaj - de la poezie la spectacol, de la muzică la jurnal personal - într-o meditație profundă despre pierdere și trecere. Filmul premiat anul acesta la Oberhausen va fi prezentat la BIEFF în prezența regizorului, invitat special la București.

Sentimentul de apartenență devine un subiect sensibil atunci când societatea în care trăiești te respinge doar pentru că este incapabilă să te înțeleagă. O explorare a identității transgender, I Am a Monster (r. Tanguy De Donder), prezentat în 2018 la Rotterdam, spune povestea unei femei fără chip, văzută prin ochii unui bărbat necunoscut. Depinde de noi să decidem dacă suntem gata să o auzim.

Programul de competiție The Human Flow: Home in the Age of Displacement propune cinci filme care subminează modalitățile convenționale de a aborda migrația, oferind noi perspective asupra acestui subiect. Într-o vreme în care naționalismul și populismul se sprijină pe utilizarea fără discernământ a imaginilor dramatice cu imigranți în mass-media, producțiile selectate în această secțiune spun poveștile celor nevoiți să își părăsească țările de proveniență evitând să îi expună.

De la sosirea primilor refugiați din zonele de război în Europa, fantasmele și paranoia care au ajuns să domine discursul public, s-au constituit nu numai din cuvinte, ci în special dintr-o mulțime de imagini. Ce am afla dacă am examina această criză dintr-un alt unghi? În The Migrating Image, artistul danez Stefan Kruse urmărește fluxul imaginilor care îi arată pe refugiați în drum spre și prin Europa, întorcând camera spre noi - deoarece noi le-am creat și, în fond, tot noi le consumăm. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție cu regizorul, invitat anul acesta la BIEFF.

Artista vizuală Martina Melilli spune povești despre oameni prin intermediul obiectelor care le-au aparținut în Mum, I’m Sorry, o mărturie tăcută a naufragiilor din Lampedusa din 13 octombrie 2013 și 15 mai 2015. Care sunt acele câteva obiecte în posesia cărora au ales victimele să traverseze marea? Ce le-ar fi rămas din vechea viața dacă ar fi reușit să ajungă teferi în lumea nouă?

Third Kind merge și mai departe, imaginând întoarcerea oamenilor pe planetă, după o migrație în masă în spațiul extraterestu. Subtil și în același timp terifiant, scurtmetrajul SF semnat de Yorgos Zois, o prezență constantă în competiția BIEFF, a fost prezentat în 2018 la Festivalul international de Film de la Cannes, în secțiunea paralelă Semaine de la Critique.

Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 6 și 10 noiembrie, la Cinema Muzeul ȚăranuluiInstituto Cervantes, Cinemateca UnionPOINT și Cinema PRO.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Națională de Arte București
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, All About Romanian Cinema
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

0 comentarii: