« Pif e partea simpatică a comunismului »
– Michel Houellebecq la Bookfest, București, iunie 2012
Vă mai amintiți de PIF ? Întrebarea asta trezește o serie de anecdote pentru o generație întreagă dinainte de 89, că este vorba despre revistele Pif Gadget pe care și le dădeau de la unul la altul copiii din curtea blocului, despre goana după gadgeturile care veneau cu revista și erau rare, pentru că Pif se citea mai ales la a patra sau a cincea mână, sau despre primele lecții involuntare de franceză cu Placid și Muzo, Corto Maltese, Arthur fantoma, Rahan, Pif și Hercule. Obiect de nostalgie astăzi pentru francezi, Pif are o aură de revistă-cult în România.
Ambasada Franței și Institutul Francez din România, cu susținerea jurnalului l’Humanité, propun un eveniment unic pentru cele două țări : expoziția « Pif în România, un erou al epocii de aur ». Expoziția “ Pif în România : un erou al epocii de aur ” își propune să retraseze istoria și evoluția acestei publicații și mai ales să pună în lumină rolul său simbolic asupra imaginarului individual în România comunistă a anilor 70-80. Mai mult decât o vizită nostalgică, expoziția reprezintă viziunea unei echipe de curatori din ambele țări asupra fenomenului Pif : Jean-Pierre Dirick, autor de benzi desenate și ilustrator pentru Pif, Ștefan Constantinescu, artist român, Xandra Popescu și studio BASAR. Pif cățelul, Hercule, Arthur fantoma, Căpitanul Apache, Placid și Muzo, Corinne și Jeannot, Corto Maltez, Couik, Dicentim micul Franc, Doctorul Justice, Rahan, Tim, Pifou, Horace calul din vest, Nasdine Hodja, Ludo, sunt tot atâți eroi inconturnabili ai revistei, pe care publicul îi va (re)descoperi în expoziție. Pe lângă aceasta, artiști români contemporani ca Daniela Bălăneanu, Răzvan Botiș, Larisa Crunțeanu, Ion Grigorescu, Victor Man, Ciprian Mureșan, Dan Perjovschi, Mihai Stănescu, Gabriela Vanga și VeioZArte, participă la expoziție cu creații care dau seama de aportul adus de revista Pif imaginarului lor.
Expoziția se desfășoară la Sala Dalles între 20 iunie și 22 iulie și va putea fi itinerată și la Festivalul de Bandă Desenată de la Angoulême.
Pif Gadget a fost una dintre puținele publicații, dacă nu singura, care a pătruns din Occident și a fost distribuită în mod legal în toate țările din blocul comunist. În mod ironic, revista care a simbolizat pentru cei de aici valorile occidentale este tot un produs al comunismului, de data aceasta francez. În ciuda rarității – doar copiii persoanelor cu influență sau relații în cadrul sistemului aveau acces la acest lux, ceilalți o puteau citi doar la a doua sau a treia mână – revista Pif-Gadget a suscitat adevărate pasiuni printre cititorii ei români, o Pifomanie.
Echipa :
Curatori : Jean-Pierre Dirick et Stefan Constantinescu
Curatori asociați : Xandra Popescu, Alex Axinte și Cristi Borcan (Studio Basar)
Producător : Institutul Francez din România
Parteneri : Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), l’Humanité
Loc : Sala Dalles, bd. Magheru nr.18, București
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu