Miercuri, 14 noiembrie, ora 18:00 vă aşteptăm la aiurart s-o
redescoperim pe Rebecca de Winter într-o experienţă multisenzorială care
ne va purta de la malul mării în culisele unui musical sau într-o sală
de proiecţii - un spaţiu construit în întregime în jurul personajului
enigmatic creat acum trei sferturi de veac de scriitoarea britanică
Daphne du Maurier.
Ce se întâmplă atunci când sunetele invadează privirea? Instalaţia
multisenzorială „Rebecca. File” explorează transgresia de la roman la
partitura muzicală, de la scenă la microfonul de radio; şi de aici, la
provocarea aiurart. „Rebecca. File” propune o experienţă complexă, unde
invizibilul compune imagini, pornind de la un personaj niciodată
descifrat – Rebecca de Winter.
O instalaţie de: Ilinca Stihi, Andrei Popovici, Mihnea Chelariu, George
Marcu, Mădălin Cristescu; Fotografii de: Valentina Beleavschi, George
Dăscălescu, Mircea Gheorghe; Curatori: Andrei Popov, Eugenia Anca
Rotescu.
În cadrul Festivalului Internaţional “Viaţa e frumoasă”.
Rebecca…
…romanul clasic, capodopera scriitoarei britanice Daphne du Maurier (1938).
…thriller-ul cult, în egală măsură pentru critică şi marele public, regizat de Alfred Hitchcock (1940).
…drama gotică repovestită într-un musical-hit de compozitorul american
de origine maghiară Sylvester Lévay si de libretistul german Michael
Kunze (2006).
Rebecca – una din cele mai celebre prezenţe absente din cultura
universală. FEMEIA! (ni se spune) Cu defecte şi calităţi exacerbate;
fără corp si fără chip, căci nicio imagine picturală sau fotografică nu
i-ar fi putut surprinde vreodată esenţa (ni se dă a înţelege). Dispărută
violent din lumea materială, Rebecca locuieşte însă perpetuu în
mentalul apropiaţilor săi şi al celor care, de o manieră sau de alta, au
avut vreodată de-a face cu ea. Dincolo de orice altceva, tocmai această
absenţă o face iubită, detestată, cautată, o enigmă fără soluție unică.
În 2011, la Bucuresti, regizorul româno-maghiar, Attila Béres, îi
reteatralizează povestea muzicală – punând-o sub o lumină cu totul
neaşteptată – într-un spectacol care „îndrăzneşte să ducă emoţia până la
capăt”, după spusele compozitorului Sylvester Lévay. Realizat în
parteneriat cu Teatrul de Operetă si Musical din Budapesta, spectacolul
de la Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” este cea de a cincea
producţie mondială a musicalului „Rebecca”, devenind în scurt timp unul
dintre cele mai mari succese ale teatrului din capitala română.
Timp de aproape trei săptămâni, am urmărit ultima etapă a repetiţiilor
acestei productii. Cele peste patruzeci ore de înregistrări audio –
iniţial, cu destinaţie strict jurnalistică – sunt punctul de pornire al
instalaţiei „Rebecca. File”. Din elemente disparate, proiectul recompune
ambianţa de lucru, indeobşte inaccesibilă publicului larg, pentru a
schiţa drumul unui spectacol de musical – gen deosebit de complex, dar
puţin exploatat în România – de la primul pas al echipei artistice şi
tehnice pe scenă, la prima ridicare de cortină.
Instalaţia explorează capacitatea producţiei „Rebecca” de a genera un
alt act artistic, complementar, prin reinterpretarea materialului
radiofonic şi a anumitor elemente din spectacol cu alte mijloace şi
instrumente creative.
În acelaşi timp, proiectul încearca sa adauge noi dimensiuni unei
ficţiuni devenite deja mit, dar şi să-i verifice puterea de atracţie în
zilele noastre. Aşadar, cine este „Rebecca” ?
Într-o lume contemporană dependentă de vizual, „Rebecca. File” acordă
întâietate sunetului, simţ predilect al imaginaţiei. Adică, al
secretului dintotdeauna al Rebeccăi : jocul lui „a fi” în „a nu fi”.
Ilinca Stihi, regizorul artistic, Mihnea Chelaru, sound design-erul şi
Mădălin Cristescu, regizorul musical sunt autorii spectacolului
radiofonic "Argentina”, premiat cu Gold Winner la categoria "Special
Drama" în cadrul New York Festivals Radio Program & Promotion
Awards®, ediția 2012, şi Marele Premiu la Premios Ondas, Secțiunea
Internațională – Radio (Barcelona, noiembrie 2011).
Andrei Popovici este fotograf, artist vizual. Lucrează şi îşi împarte
viaţa între New York, Miami şi Bucureşti. Absolvent al Hallmark
Institute of Photography.
George Marcu este compozitor.
Eugenia Anca Rotescu este traducător, critic de teatru, redactor asociat
al revistei Scena.ro, colaborator permanent al revistei Obserator
Cultural, publică articole şi comentarii, interviuri şi eseuri teatrale,
semnează o serie de traduceri din dramaturgia franceză şi câteva volume
de autor, precum Animaţie la Ariel sau recenta apariţie, Scene în
dialog.
Andrei Popov este jurnalist la RRI, premiat cu Anna Lindh Journalist
Award 2011 şi argint la 20th URTI International Radio Grand Prix 2008,
curator şi co-autor al expoziției "Ambronay: alt sat, altă poveste",
prieten, încă de la început, al aiurart.
Întreţinuţi cu: Nenea Iancu & Red Bull
Parteneri: RFI, Zeppelin, Tataia, Sapte Seri, Modernism, Metropotam, Artclue, ArtAct Magazin, Liternet.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu