BIEFF continua demersul initiat in editiile anterioare, de a promova cinema-ul experimental și arta vizuală românească,
prin prezentarea celor mai recente experimente românești atât
publicului autohton cât și unor profesioniști de top ai industriei
cinematografice internationale. In plus BIEFF facilitează întâlnirea directă între artiștii români și acesti profesionisti, invitați la București atât ca membri ai Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2012 cât și în calitate de reprezentanți ai programelor speciale BIEFF:
CHRISTOPHE LEPARC
, Managing Director al QUINZAINE DES RÉALISATEURS, secțiune paralelă a Festivalului de Film de la CANNES.
JONATHAN POUTHIER
, responsabil de programele de cinema ale Muzeului Naţional de Artă Modernă CENTRE POMPIDOU din Paris.
FRANÇOIS BONENFANT
, Head of Studies în cadrul LE FRESNOY - Studio National Des Arts Contemporaines.
ANNA ABRAHAMS
, Project Leader Programming în cadrul EYE FILM INSTITUTE NETHERLANDS.
BRIGITTA BURGER UTZER,
director al SIXPACKFILM, cel mai important distribuitor de cinema de avangardă şi artă vizuală din Austria.
BIEFF
este primul eveniment din România care promovează
zona de graniţă dintre cinema şi artele vizuale, oferind vizibilitate
unor artişti vizuali proeminenţi, ale căror lucrări sunt prezentate cu
precădere în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema.
"O facem din convingerea că această zonă de graniţă e un teritoriu
extrem de fertil din punct de vedere creativ, din care au provenit de-a
lungul anilor voci artistice unice precum Peter Greenaway, David Lynch,
Derek Jarman, Andy Warhol, Stan Brakhage şi alţii.", declara Adina Pintilie, curatorul BIEFF.
BIEFF
prezintă, în premieră internațională, ultima lucrare a artistului vizual Calin Dan, STILL LIFE 20th C. Un nume consacrat în arta contemporană, Calin Dan a participat la expoziții și festivaluri de film de prestigiu precum Bienalele de la Veneţia, Manifesta, Festivalurile de la Rotterdam sau Oberhausen. La granița dintre ficțiune și documentar, STILL LIFE 20th C.
se bazează pe surse autobiografice, spunând povestea bunicii autorului:
amintirile acestei femei închise fără proces, pe motive politice, în
1948, de către regimul comunist din România se intersectează cu cele ale
artistului. Aparent o descriere a felului în care viața de zi cu zi
obișnuia să se desfășoare în comunism, filmul face referire la multiple
straturi ale istoriei secolului al XX-lea, cu încărcătura sa de confuzie
ideologică, vinovăţie, opresiune şi memorie alterată de traumă.
Prezentat la
Bienala de la Veneția, la Centre Pompidou și Haus der Kultur der Welt, RITE OF SPRING al artiștilor vizuali Mona Vatamanu și Florin Tudor
explorează în mod poetic problematica schimbării, pornind de la simplul
gest al unor copii de a aprinde focuri ce ard puful plopilor. „Un ritual anual practicat de copii, outsideri ai unui sistem de gesturi automate repetate zilnic de cei care trăiesc în această lume, o metaforă a scânteii care declanșează revolta împotriva ordinii actuale, ducând astfel la schimbare. Aceste mici focuri (...) ar putea fi focurile din suburbiriile franceze din ultimii ani, veșnicii evacuați și repatriați rromi, protestele anti-război de pe tot globul împotriva conflictelor armate din Irak și Afganistan sau chiar revoltele celor care speră la o lume egală in Africa de Nord sau Orientul Mijlociu.", spun autorii.
BIEFF
prezinta de asemenea cateva interesante
experimente cinematografice, care testeaza cu curaj zone cu totul
diferite cu cele explorate de obicei in cinema ul romanesc.
Un mix postmodern de dans contemporan și cinema, COLLECTIVE IDENTITY, semnat de coregrafa Sandra Mavhima si directorul de imagine Radu Aldea,
e o propunere deosebit de originala în peisajul cinematografic
românesc. Intr-un spatiu post-industrial, intr-o lume pe cale de
dezintegrare, un grup de dansatori lupta pentru a-si redobandi
unicitatea. Un profesor de balet clasic, întruchipând o eră apusă a
armoniei, cere rigoare și perfecțiune studenților săi, care insa refuza
sa se incadreze in tipare, aparand ca ființe complexe într-o perpetuă
transformare. Cu un sound design visceral in care armoniile clasice sunt
permanent destabilizate de dizarmonii electro-industriale, cu o
scenografie, o imagine si o expresivitate corporala impresionante, COLLECTIVE IDENTITY e un seducator eseu senzorial despre libertatea interioara.
Desemnat
Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Dublin, DONNA MUST DIE, de Dragos Dulea si Ismail Jamaludin, este „o pastișă de film noir și, totodată, un omagiu adus pastișorului par excellence, The Mighty Tarantino.” (Lavinia
Cioacă, FILM MENU) Fred, un soț pasiv-agresiv se confruntă cu o
puternică dorință de a-si anihila nevasta ultra-plictisitoare, dupa ce
aceasta îi distruge din greșeală piticul de grădină, lucrul la care ține
cel mai mult. Făcând aluzie la filme postmoderniste precum PULP
FICTION, SIN CITY-ul lui Rodriguez sau THE MAN WHO WASN’T THERE al
fraților Coen, filmul este o joacă delectabilă pe marginea stereotipului
de criminal cu inserții stilistice de graphic novel.
Câștigător al Premiului Canal+ la Festivalul de la Montpellier, VACA FINLANDEZA, de Gheorghe Preda, desi clasic ca naratiune si mizanscena, este binevenit in programul BIEFF
printr-o problematica extrem de actuala si controversata, pe care o
dezbate cu un umor absurd de foarte buna calitate: excentricitatea și
gratuitatea artei contemporane. Inspirat de Guillermo Vargas, un artist
care a expus în 2008 la Bienala Centroamericana o lucrare foarte
originală (un câine care a fost lăsat să moară de foame), filmul
urmareste povestea unui fermier care vinde o vacă unui muzeu de artă
contemporană, neștiind că expunerea acestui animal într-un muzeu va
cauza schimbări radicale în viața lui. Pornind de la întrebarea: este
normal ca un artist să lase un animal să moară de dragul artei?, VACA FINLANDEZA va naste cu siguranta dezbateri pasionate.
Seria experimentelor cinematografice e completata de cateva interesante
scurtmetraje de debut semnate de tinere autoare, prezentate in premiera
internationala la
BIEFF.
In zona esteticii experimentale "clasice", a avangardei americane a anilor 60', ABSORBED, semnat de artista vizuala Ileana Stanciulescu (Colour Nurse),
este un poem vizual captivant filmat pe iPhone. Intr-o atmosfera
hipnotica, creata atat de oniricul imaginilor, cat si de vibrantul
soundtrack electronic semnat de Tanz Ohne Music (Dan Serbanescu),
urmarim o calatorie fascinanta in subconstientul uman.
De la Cluj vin: CONFESIUNI, al Ligiei Smarandache,
- un elegant mix de animatie si filmare propriu-zisa, intr-un eseu
despre efemeritatea vietii si sensul trecerii noastre prin ea - si CONNECTION LOST, realizat de Paula Onet si Manuela Borza,
ce inregistreaza conversatiile de pe Skype dintre cele doua autoare
aflate la studii in strainatate si rudele ramase acasa, realizand astfel
un interesant studiu despre legaturile de familie, despre
(non)comunicare si prejudecati.
De asemenea
BIEFF prezinta doua scurtmetraje semnate de doi tineri si promitatori regizori romani, absolventi ai Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti, ORIZONT de Paul Negoescu si TIMI, de Cristi Iftime, filme deosebit de apreciate in circuitul festivalier international.
Prezentat în premieră la
CANNES în cadrul SEMAINE DE LA CRITIQUE 2012, si proiectat la Sarajevo, Namur, Milano etc, ORIZONT
urmareste viata unui pescar singuratic, a carui rutina zilnică pare să
fie de netulburat, până când cineva (sau ceva) intrerupe ritmul lent și
repetitiv al existentei sale. Amintind de „Bătrânul și marea” lui
Hemingway, filmul capata o dimensiune contemplativa, vorbind de
amestecul de fascinatie si spaima pe care il resimtim in fata misterelor
universului.
Într-un singur cadru secvenţă de 10 minute, TIMI, selectat la Festivalurile de la Tampere, Tel Aviv si Sao Paulo,
este un studiu incisiv al naturii umane. Olga și Nicu sunt la mare
într-un sejur plătit de stat pentru Timi, un băiat de zece ani cu
tulburări comportamentale, pe care il au în asistență maternală. Cei doi
fac planuri de vacanță, fără a-l include și pe Timi, care încearcă în
acest timp să doarmă, uneori aproape nedistingându-se printre bagajele
din pat. Curajoasa optiune regizorala de a "nu interveni", aparenta
"distanta" a stilului observational creata de lipsa tăieturilor de
montaj şi camera fixă, fac impactul emoţional al filmului cu atât mai
puternic, ridicand întrebarea: cine sufera, de fapt, aici, de „tulburari
comportamentale”?
Alaturi de proiectiile propriu-zise,
BIEFF organizeaza seminarul intitulat: „SECRETELE PRODUCȚIEI ȘI DISTRIBUȚIEI DE FILM EXPERIMENTAL ȘI ARTĂ VIZUALĂ ÎN EUROPA”, platformă de întâlnire între profesioniștii straini invitati, principalele structuri educaționale românești din domeniu - Universitatea Nationala de Arta Teatrală și Cinematografică București și Universitatea Națională de Arte
-, și studenții și profesioniștii români din film și arta vizuală.
Seminarul reprezintă o ocazie de neratat pentru cineaștii din România de
a intra în contact cu piața internațională de film experimental și artă
vizuală. Seminarul este deschis tuturor regizorilor și artiștilor
vizuali români, indiferent de genul în care creează și de experiență. În
același timp, departamentele de film și artă vizuală ale Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică București și Universității Naționale de Arte
le vor prezenta distinșilor invitați cele mai recente producții
studențești, stabilindu-se astfel o platformă esențială de colaborare
între principalele instituții de artă vizuală și film din România și
aceste prestigioase festivaluri, institutii si distribuitori straini.
Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 - 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF
este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă
Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le
Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de
Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundația Konrad
Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE,
Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Kodak, Noumax, Abis,
Dacia, Cărturești, ALLTUR, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu